Panoramische beelden op doek, geplaatst in lichtkasten (2003)
Marin Kasimir maakt van de techniek van het “panorama” gebruik om de reiziger te integreren in deze voorstelling van de werkelijkheid, met twee tegenover elkaar liggende beelden. Zodra het fototoestel namelijk op een punt is gericht, wordt de ruimte eromheen een open scène die mensen kunnen betreden, verlaten, waaraan ze kunnen deelnemen en waarin ze een rol kunnen spelen. De twee beelden die de kunstenaar voor zijn panorama koos (COOVI in Anderlecht en het Muntplein in hartje Brussel) zetten de tegenstelling duidelijk in de verf, zowel wat de mise-en-scène betreft als de geënsceneerde tijd. Bij het panorama van COOVI vallen de verwijzing naar de vier seizoenen op en naar kunstgeschiedenis. En bij De Munt zorgt het ritme van een dag al voor voldoende verscheidenheid: winkelen, kermis, operapauze,... De ruimte zelf vormt hier dus een ware scène.
Lijst met links
MARIN KASIMIR (München, 1957)
Marin Kasimir ruilde zijn geboortestad München begin jaren tachtig voor Brussel, waar hij tegenwoordig leeft en werkt. Maar zijn werk siert niet alleen openbare en privéruimten in ons land. Ook in Nederland en Frankrijk is hij populair. Marin Kasimir verwierf internationale bekendheid met zijn zeer gedetailleerde panoramische foto’s van stedelijke architectuur waar ook veel mensen op figureren, wat het geheel zeer levendig maakt. De foto’s worden gemaakt met een roterende camera die om haar as draait. Deze zogenaamde “roundshot”-camera verhoogt de tijd van een opname tot twintig minuten per ronde en kan haar gezichtsveld verruimen tot 360°. Het idee van omlijsting zoals in de klassieke schilderkunst, bestaat in dit geval niet. De panoramische foto’s houden het midden tussen muurschilderingen, fotografie, cinema en architectuur. De creaties van Marin Kasimir werden herhaaldelijk bekroond, onder meer met de “Prix de la Jeune Peinture Belge” (1985) en met de “Prix de la photographie” van de stad Parijs (1995).