Bescherming van uw privacy
Als overheidsinstelling die door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest belast is met het aanbieden van een openbare vervoersdienst, vinden we bij MIVB de bescherming van uw privacy uiterst belangrijk. Daarom willen wij u zoveel mogelijk informeren, en u controle geven over wat er met uw persoonsgegevens gebeurt. Hieronder vindt u informatie over welke gegevens wij verzamelen, waarom we dat doen, hoelang wij ze bewaren, wat uw privacyrechten zijn en hoe u deze kan uitoefenen. Meer specifiek, beantwoorden wij volgende vragen:
- Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens ?
- Wie wordt beschermd door dit privacybeleid ?
- Wat betekent ‘verwerking van gegevens’?
- Welke persoonsgegevens kunnen we verwerken?
- Waarom gebruiken wij persoonsgegevens?
- Waarvoor gebruiken we deze persoonsgegevens?
- Hoe houden we uw persoonsgegevens veilig?
- Verkopen we uw gegevens aan derde partijen of geven we uw gegevens door?
- Wat zijn uw verantwoordelijkheden aangaande persoonsgegevens?
- Wat zijn uw privacyrechten en hoe kan u ze uitoefenen?
- Hoe lang bewaren we uw persoonsgegevens?
- Cookiebeleid
- Hoe kan ik MIVB contacteren?
- Blijf op de hoogte van aanpassingen.
- Escalatie bij de toezichthoudende autoriteit.
Lijst met links
- Wie is verantwoordelijk ?
- Wie wordt beschermd ?
- Wat betekent ‘verwerking ’?
- Welke persoonsgegevens?
- Waarom gebruiken wij uw gegevens?
- Waarvoor gebruiken we deze gegevens?
- Hoe beveiligen we uw persoonsgegevens?
- Verkopen we uw gegevens?
- Wat zijn uw verantwoordelijkheden ?
- Wat zijn uw privacyrechten ?
- Hoe lang bewaren we uw persoonsgegevens?
- Cookiebeleid
- Hoe kan ik MIVB contacteren?
- Blijf op de hoogte van aanpassingen
- Escalatie bij autoriteit
Wie is verantwoordelijk ?
Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens ?
De Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel, Vereniging van publiek recht met zetel te 1000 Brussel, Koningsstraat 76 met ondernemingsnummer 0247.499.953 (hierna MIVB) is de verwerkingsverantwoordelijke.
Contactgegevens
MIVB Head Office
Koningsstraat 76
1000 Brussel
www.stib-mivb.be
Info klantendienst
Dit betekent dat MIVB het doel en de middelen voor de verwerking van uw persoonsgegevens vaststelt.
Wie wordt beschermd ?
Wie wordt beschermd door dit privacybeleid ?
Dit privacybeleid geldt alleen voor de persoonsgegevens die wij als verwerkingsverantwoordelijke verwerken.
Het is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens van onze (privé en business) klanten in relatie tot onze producten en diensten (waaronder MOBIB), alsook op de persoonsgegevens van de eindgebruikers die, via hun relatie met onze klant (bijvoorbeeld: gezinsleden, vrienden, bezoekers en werknemers), gebruik maken van deze producten en diensten.
Dit privacybeleid is verder ook van toepassing wanneer u een bezoek brengt aan onze kantoren, KIOSKen en BOOTIKs, websites, gebruik maakt van onze apps, meedoet aan een marktonderzoek, survey, wedstrijd, actie of event, inlogt op onze Wifi of op andere wijze gebruik maakt van onze producten en diensten. Ook de persoonsgegevens van ex-klanten worden zo goed en zorgvuldig mogelijk behandeld en beveiligd, conform dit privacybeleid.
Wat betekent ‘verwerking ’?
Wat betekent ‘verwerking van persoonsgegevens’?
Onder ‘verwerking van persoonsgegevens’ verstaan we elke verwerking van gegevens die u als natuurlijke persoon kunnen identificeren. Over welke gegevens het dan precies gaat, leest u verder in dit privacybeleid. Het begrip ‘verwerking’ is ruim en dekt onder andere het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, actualiseren, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verspreiden of op eender welke manier ter beschikking stellen, samenbrengen, combineren, archiveren, wissen of uiteindelijk vernietigen van die gegevens.
Voor alle duidelijkheid, een verwerking van persoonsgegevens van business to business (B2B) klanten is enkel aan de orde indien de B2B klant een natuurlijke persoon is, of - indien deze een rechtspersoon is - dan geldt het privacybeleid enkel voor de persoonsgegevens van de natuurlijke personen die wij in het kader van hun relatie met de B2B klant verwerken (zoals gemandateerden, contactpersonen en/of eindgebruikers).
Welke persoonsgegevens?
Welke persoonsgegevens kunnen we verwerken?
A. De persoonsgegevens die u met ons deelt.
We verwerken de persoonsgegevens die u ons zelf geeft. Dit kan telefonisch (bijvoorbeeld wanneer u onze klantendienst contacteert met een vraag, schriftelijk (bijvoorbeeld wanneer u een (online) formulier invult, u een profiel aanmaakt in MyBOOTIK, u ons een SMS of e-mail stuurt, u zich inschrijft voor een wedstrijd of een MIVB app downloadt), elektronisch (bijvoorbeeld bij het uitlezen van uw MOBIB-kaart via een e-ID lezer in het kader van het opladen van uw MOBIB-kaart) of mondeling (bijvoorbeeld in één van de KIOSKen of BOOTIKs).
B. De persoonsgegevens die onze systemen verzamelen.
Wij wijzen uw persoonsgegevens toe voor het gebruik van onze producten en diensten (bijvoorbeeld een e-mailadres, een IP-adres, een telefoonnummer, klantennummer, logincode(s) en wachtwoorden). Daarnaast registreren onze systemen ook persoonsgegevens die worden gegenereerd tijdens uw gebruik van onze producten en diensten (bijvoorbeeld het gebruik van Cookies of bepaalde van onze apps), met inbegrip van het gebruik door eindgebruikers).
C. De persoonsgegevens die wij verkrijgen van derden.
Wij kopen geen data van externe partijen. Echter, in het kader van de correcte uitvoering van onze diensten, doen wij in bepaalde gevallen wel beroep op persoonsgegevens verkregen via derden. Dit is het geval bijvoorbeeld bij het nagaan van een gezinssamenstelling voor het toekennen van preferentiële tarieven of op het recht op degressieve tarieven dat wij kunnen nagaan via uw Rijksregisternummer bij de KSZ (Kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid) of nog van tussenpersonen voor het gebruik van onze Taxibus-diensten of derde partijen die onze MyBOOTIK accounts beheren.
D. Categorieën persoonsgegevens.
Wij onderscheiden de persoonsgegevens die u als gebruiker van onze producten en diensten kunnen identificeren (bijvoorbeeld uw naam en identificatiedocumenten), de persoonsgegevens die ons toelaten contact met u op te nemen (bijvoorbeeld uw adres, uw e-mailadres en uw telefoonnummer), de persoonsgegevens die uw persoonlijke kenmerken aanduiden (bijvoorbeeld uw leeftijd en uw geslacht) dan wel uw gezinssamenstelling of uw facturatie- en betalingsgegevens betreffen en alle andere voorkeuren die u kenbaar maken via uw instellingen op MyBOOTIK of onze klantendienst, shops, sociale media, acties, websites en mobiele applicaties, wedstrijden enz.
Daarnaast worden wij soms genoodzaakt gegevens te verwerken m.b.t. uw gezondheid in het kader van bijvoorbeeld de dienstenverlening voor mindervaliden (vb. Taxibus), het recht op degressieve tarieven bij de KSZ (Kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid) via uw Rijksregisternummer of nog in het kader van de behandeling van schadegevallen die zich hebben voorgedaan op het net. Dergelijke gegevens zullen door de MIVB enkel en alleen worden verwerkt indien u hiertoe uw uitdrukkelijke toestemming geeft of u hier zelf om vraagt.
E. Persoonsgegevens van niet-klanten.
Via diverse kanalen, zoals bijvoorbeeld wedstrijden, promoties/acties, onze websites/apps, kunnen wij persoonsgegevens verzamelen over personen die (nog) geen klant zijn van MIVB met de bedoeling deze personen een zo relevant mogelijk aanbod te doen van de MIVB-producten en -diensten. Wij waarborgen daarbij uw recht op informatie en dwingen dat – voor zover van toepassing – samen met uw eventuele wettelijk vereiste toestemming contractueel af van de derde partijen die in deze context uw gegevens (voor ons) zouden verzamelen.
Waarom gebruiken wij uw gegevens?
Waarom gebruiken wij uw persoonsgegevens?
Als uitbater van het openbaarvervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest komen wij geregeld in aanraking met persoonlijke gegevens. Echter, we willen dat u erop kunt vertrouwen dat we deze gegevens telkens op een ethische, veilige en wettige manier behandelen om uw privacy te vrijwaren.
Wat we ook met uw persoonlijke gegevens doen, telkens baseren we ons op een wettelijke basis. Zo gebruiken wij persoonsgegevens wanneer dit noodzakelijk is:
- in het kader van de voorbereiding, uitvoering of beëindiging van ons contract; vb.in het kader van een MOBIB-kaart;
- om te voldoen aan de wettelijke of reglementaire bepalingen waaraan wij zijn onderworpen; vb. veiligheidsbeleid (vb. de toepasselijke camerawetgeving);
- voor de behartiging van onze gerechtvaardigde belangen, in welk geval wij steeds streven naar een evenwicht tussen dat belang en het respecteren van uw privacy, in het bijzonder wanneer u minderjarig bent, vb. om gewoonweg onze diensten te kunnen leveren, om onze producten en diensten te verbeteren, voor marketingdoeleinden hiertoe, of nog om ons mobiliteitsnet te optimaliseren;
- om te voldoen aan de vereisten in het kader van een opdracht van algemeen belang;
- of een combinatie hiervan.
De MIVB voert een strikt beleid wat betreft de verwerking van persoonsgegevens van minderjarigen. Indien wij weten of behoren te weten dat u jonger dan 13 jaar bent (bijvoorbeeld in de context van het contacteren van onze klantendienst), zal de MIVB, voor zover wettelijk vereist, de voorafgaande toestemming vragen van uw ouder(s) of voogd.
Is het verwerken van uw persoonsgegevens niet noodzakelijk om één van deze redenen, dan vragen wij steeds uw toestemming om uw persoonsgegevens te mogen verwerken. U geeft uw toestemming via een positieve actie (vb. een vakje aanvinken). U bent vrij om uw toestemming op elk moment in te trekken. Bijvoorbeeld, wij hebben uw toestemming nodig indien wij bepaalde persoonlijke data van u combineren om u te ‘profileren’ om u meer gericht marketingmateriaal te kunnen sturen (bijvoorbeeld gerichte marketing m.b.t. diensten voor 65 plussers).
Zoals de wet bepaalt, verwerken we geen gevoelige gegevens zoals onder andere gegevens over uw raciale of etnische afkomst, politieke opvattingen, seksuele voorkeuren, behalve gegevens over uw gezondheid in het kader van de dienstenverlening voor mindervaliden (vb. Taxibus) en in het kader van de behandeling van schadegevallen die zich hebben voorgedaan op het net. Dergelijke gegevens zullen door de MIVB enkel en alleen worden verwerkt indien u hiertoe uw uitdrukkelijke toestemming geeft tenzij u ons deze zelf geeft.
Waarvoor gebruiken we deze gegevens?
Waarvoor gebruiken we deze persoonsgegevens?
A. Proportionele verwerking
We verwerken persoonsgegevens voor diverse doeleinden, waarbij wij telkens enkel de gegevens verwerken die noodzakelijk zijn om het beoogde doel te realiseren.
B. Onze verwerkingsactiviteiten
Wij verzamelen persoonsgegevens voor de volgende concrete doeleinden:
- Om uw aanvraag voor onze producten en diensten te behandelen.
Als u onze website bezoekt om informatie te verzamelen en/of aan te vragen over onze producten en diensten of wanneer u zich bijvoorbeeld aanmeldt voor onze nieuwsbrief, dan hebben we in ieder geval uw adresgegevens nodig. Alle informatie die wij in deze precontractuele fase over u ontvangen, gebruiken we alleen om u van de gevraagde informatie te voorzien, op de door u gewenste wijze. Ook wanneer u uiteindelijk beslist om klant te worden bij MIVB, zullen wij u voor het beheer van onze contractuele relatie om een aantal persoonsgegevens vragen zoals uw naam, adres, telefoonnummer, e-mail adres, kopie van een identiteitsbewijs, Rijksregisternummer indien u de Belgische nationaliteit hebt en u ook gegevens toewijzen zoals klantennummer en login gegevens.
- Om u de beste service aan te bieden en u te informeren over uw gebruiksmogelijkheden.
Wij gebruiken uw gegevens voor het opzetten, onderhouden en ondersteunen van uw producten en diensten en voor onze klantenadministratie en geschillenbeheer. Bijvoorbeeld: het versturen van facturen en het afhandelen van meldingen of klachten. Telefoongesprekken met onze klantendienst kunnen worden opgenomen voor kwaliteitsdoeleinden. U wordt hier telkens van verwittigd alvorens het gesprek plaatsvindt.
- Om onze prestaties op te volgen.
Wij kunnen uw gegevens en profiel gebruiken om onze producten en diensten te evalueren. Dit doen we onder meer aan de hand van feedback van klanten over onze diensten (bijvoorbeeld via marktonderzoek), gegevens die we bekomen tijdens ons onderhoud met of onze tussenkomst bij klanten, vragen van klanten, het opnemen van de gesprekken van onze klantendienst (dit wordt telkens vermeld aan het begin van het gesprek).
- Voor direct marketing doeleinden.
Wij kunnen uw gegevens en profiel gebruiken om onze producten en diensten beter op uw noden af te stemmen (bijvoorbeeld gerichte marketing m.b.t. diensten voor 65 plussers). Hiertoe kunnen wij potentieel algoritmes en/of localisatiedata of andere technologieën gebruiken. Echter, hiervoor wordt telkens, alvorens deze middelen worden aangewend, op een transparante, éénduidige manier, om uw toestemming gevraagd. Deze toestemming kan u opnieuw intrekken via onze klantendienst.
- Om fraude en inbreuken te bestrijden.
Wanneer u klant wordt bij MIVB zullen we een identiteitsbewijs vragen, zodat we kunnen vaststellen wie u bent en identiteitsdiefstal kunnen vermijden. Afhankelijk van de MIVB producten en/of diensten waar u voor kiest, zullen wij ook uw kredietwaardigheid toetsen. Wij voeren deze controle uit om te voorkomen dat u verplichtingen met ons aangaat die u financieel niet kunt dragen. Ook willen we voorkomen dat de rekeningen van MIVB onbetaald blijven. Daarvoor kunnen we informatie opvragen bij interne en externe databanken.
Anderzijds zijn onze agenten gemandateerd om ervoor te zorgen dat elke gebruiker heeft betaald voor zijn reis en, omgekeerd, om passagiers te detecteren die zonder geldig ticket reizen. Zij mogen hiervoor een identiteitsbewijs vragen.
- Om eenieders veiligheid te garanderen.
In en rond de infrastructuur van de MIVB (kantoren en gebouwen) of in en rond de infrastructuur die door haar wordt uitgebaat (stations en haltes) en in de voertuigen zal u ook worden gefilmd door onze bewakingscamera’s. Deze beelden worden enkel opgeslagen met het oog op de veiligheid van goederen en personen en om misbruik, fraude en andere inbreuken, waarvan onze klanten, de MIVB zelf en haar personeel het slachtoffer kunnen worden, te voorkomen (wij signaleren de aanwezigheid van camera’s met de wettelijke pictogrammen die onze contactgegevens vermelden).
- Om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen.
In heel wat gevallen zijn wij wettelijk verplicht om bepaalde persoonsgegevens over u te bewaren en/of mee te delen aan overheidsinstanties. Naast algemene fiscale en boekhoudkundige verplichtingen, worden wij bijvoorbeeld verplicht in het kader van een politioneel of gerechtelijk onderzoek om bepaalde gegevens op een vertrouwelijke manier aan de desbetreffende overheden mee te delen.
- Om studies, testen en statistieken bij te houden, voor o.a. trendanalyse.
Wij kunnen uw anonieme, geaggregeerde gegevens gebruiken om bijvoorbeeld intern en extern te rapporteren over de historiek van de onderschreven contracten of het gebruik van het openbaar vervoer door de verschillende categorieën van gebruikers. De gegevens die hierbij gebruikt worden zijn niet terug te brengen naar één bepaald individu. De informatie die wij uit bepaalde analyses halen, gebruiken wij intern om ons huidige producten- en dienstenportfolio en onze processen te evalueren en deze aan te passen op grond van nieuwe ontwikkelingen.
- Om het schadebeheer te kunnen uitvoeren.
De MIVB treedt op als verzekeraar en beheerder van de dossiers die betrekking hebben op de schadegevallen en incidenten die zich voordoen op haar net. In dat verband verzamelt en bewerkt de MIVB uw persoonsgegevens met als finaliteit uw schadedossier en uw eventuele eis tot schadevergoeding of compensatie af te handelen conform de wetgeving terzake, de verzekeringspolissen en elke andere toepasselijke wettekst.
Wij kunnen in dat verband volgende persoonsgegevens verzamelen en bewerken: identiteitsgegevens, identificatiegegevens afgeleverd door openbare overheden, financiële gegevens, rijksregisternummer, gegevens omtrent uw persoon en fysiek en gegevens met betrekking tot uw medische en gezondheidstoestand. Voor het verwerken van gevoelige gegevens (medische, fysieke, gezondheidstoestand) zullen wij telkens om uw uitdrukkelijke toestemming vragen tenzij u die ons zelf geeft.
- Om het vervoer van mindervaliden te kunnen uitvoeren.
Wij verzamelen en bewerken in dat verband volgende gegevens: identiteitsgegevens, identificatiegegevens afgeleverd door openbare overheden, financiële gegevens, rijksregisternummer, gegevens omtrent uw persoon en fysiek en gegevens met betrekking tot uw medische en gezondheidstoestand. Voor het verwerken van gevoelige gegevens (medische, fysieke, gezondheidstoestand) zullen wij telkens om uw uitdrukkelijke toestemming vragen tenzij u die ons zelf geeft.
C. Geautomatiseerde besluitvorming.
De MIVB neemt geen automatische besluitvorming – al dan niet op basis van profilering
- waaraan rechtsgevolgen zijn verbonden voor u of waarbij zulk besluit u in aanmerkelijke mate treft, tenzij:
- dit noodzakelijk is voor het aangaan of uitvoeren van uw overeenkomst (bijvoorbeeld kredietwaardigheidscontrole of het afsluiten van uw MIVB producten en diensten bij niet-betaling);
- dit door de wetgeving is toegestaan (bijvoorbeeld voor het opsporen van belastingfraude): of
- we hiervoor uw uitdrukkelijke toestemming hebben verkregen.
In zo’n situaties wordt u voorafgaandelijk geïnformeerd over de totstandkoming van het geautomatiseerde besluit, dat u het recht hebt om menselijke tussenkomst te eisen en de wijze waarop u het besluit kan aanvechten.
Hoe beveiligen we uw persoonsgegevens?
Hoe beveiligen we uw persoonsgegevens?
Wij nemen tal van technische en organisatorische maatregelen om uw persoonlijke gegevens te beschermen.
Mocht er zich toch een gegevenslek voordoen met nadelige gevolgen voor uw persoonsgegevens, dan wordt u als klant in de door de wet voorziene omstandigheden persoonlijk verwittigd.
Daarnaast geven wij u de mogelijkheid om anoniem gebruik te maken van onze diensten via een MOBIB Basic kaart. Dergelijke kaart komt niet in aanraking met persoonlijke gegevens.
Verkopen we uw gegevens?
Verkopen we uw gegevens aan derde partijen of geven we uw gegevens door?
A. Datatransfers.
Wij verkopen geen persoonsgegevens aan derde partijen. Nochtans zijn we in sommige gevallen genoodzaakt om uw persoonsgegevens door te geven aan derde partijen :
- In geval dit nodig is voor onze dienstverlening.
Sommige van onze databanken maken we toegankelijk voor derde partijen die werken in onze opdracht en die ons bijstaan bij het leveren van onze producten en diensten. Denk bijvoorbeeld aan het uitbesteden van bepaalde HR taken (rekrutering, externe evaluatie (assessment), ,..) of Information Technology (IT) taken.
De doorgifte van je gegevens in dit verband gebeurt enkel voor die doeleinden waarvoor MIVB uw gegevens zelf verwerkt en is beperkt tot die gegevens die deze derde partijen nodig hebben voor het uitoefenen van hun taak in onze opdracht. Wij zien erop toe dat zij, net zoals wij, uw gegevens veilig, respectvol en als goede huisvader beheren en wij voorzien daarvoor adequate contractuele waarborgen.
In het geval van schadeafhandeling zijn we genoodzaakt om uw persoonsgegevens en eventueel gegevens met betrekking tot uw gezondheid te bezorgen aan verzekeringsmaatschappijen, (medische) experten, advocaten, enz. Hiervoor zullen we vooraf uw toestemming vragen.
- Er een wettelijke verplichting is.
We verwijzen hiervoor naar hetgeen reeds hoger vermeld werd met betrekking tot het gebruik van de persoonsgegevens.
- Er een gerechtvaardigd belang is voor MIVB of de betrokken derde.
We zullen uw persoonsgegevens enkel doorgeven indien uw belang of uw fundamentele rechten en vrijheden niet zwaarder doorwegen en u zal daar ook steeds transparant over worden ingelicht (behoudens in het geval van de wettelijke uitzonderingen). Zo kunnen uw persoonsgegevens bijvoorbeeld worden doorgegeven aan kredietcontroleurs, incassobureaus en juridische dienstverleners, alsook aan partners waar we mee samenwerken in het kader van een specifieke actie (bijvoorbeeld aan een reisbureau, voor een MIVB-wedstrijd waarbij u een reis kan winnen).
- U ons daar toelating voor geeft.
Indien MIVB in andere situaties persoonsgegevens aan derden zou geven, dan gebeurt dit met een expliciete kennisgeving, waarin toelichting wordt gegeven over de derde, de doeleinden van de doorgifte en verwerking. Waar wettelijk vereist, bekomen wij uw uitdrukkelijke toestemming. Bijvoorbeeld, zoals hiervoor reeds vermeld, in het geval van schadeafhandeling, zijn we genoodzaakt om uw persoonsgegevens en eventueel gegevens met betrekking tot uw gezondheid te bezorgen aan verzekeringsmaatschappijen, (medische) experten, advocaten, enz. Hiervoor zullen we vooraf uw uitdrukkelijke toestemming vragen, tenzij u ons zelf de gegevens geeft.
B. Internationale verwerking van uw persoonsgegevens.
Indien persoonsgegevens (naar aanleiding van de datatransfers zoals hierboven beschreven) buiten de Europese Unie worden verwerkt, zorgen wij er via contractuele of andere maatregelen voor dat die gegevens daar een passend beschermingsniveau genieten vergelijkbaar met de bescherming die zij in de Europese Unie zouden genieten, conform de Europese regelgeving.
Dit gebeurt bijvoorbeeld voor onze IT helpdesk, die ook toegang heeft tot applicaties waarin persoonsgegevens zitten, die verzekerd wordt door een extern IT-bedrijf vanuit een non-EU land.
C. Gebruik van anonieme gegevens.
Wij gebruiken anonieme, geaggregeerde gegevens voor commerciële en dienstdoeleinden en interne/externe rapportering. Deze gegevens zijn nooit terug te brengen naar één bepaalde natuurlijke persoon. Enkele voorbeelden: validatierapporteringen (‘hoeveel mensen waren op een bepaald moment in een bepaald station, voertuig, enz.) voor eventorganisaties, rapporten met betrekking tot het gebruik van een bepaalde lijn om bijvoorbeeld de gebruiksfrequentie te bepalen. MIVB waarborgt telkens dat al deze partijen de van ons ontvangen data nooit kunnen herleiden naar een te identificeren natuurlijke persoon.
Wat zijn uw verantwoordelijkheden ?
Wat zijn uw verantwoordelijkheden aangaande persoonsgegevens?
A. Ten aanzien van eindgebruikers
Indien u als MIVB klant eindgebruikers (zoals gezinsleden, vrienden, bezoekers en werknemers) toelaat gebruik te maken van de MIVB producten en diensten die onder toepassing van dit privacybeleid vallen, dan hebt u daarbij de volgende verantwoordelijkheden:
- u moet de eindgebruikers adequaat informeren dat MIVB, door hun gebruik van de MIVB-producten en diensten, hun persoonsgegevens zal verwerken;
- u moet alle wettelijk vereiste toestemmingen van de eindgebruikers verkrijgen vooraleer hun persoonsgegevens worden meegedeeld aan MIVB om te worden verwerkt in het kader van de MIVB-producten en diensten die u hen toelaat te gebruiken;
- u mag de MIVB-producten en diensten niet aanwenden om persoonsgegevens te verzamelen die strijdig zijn met de geldende privacywetgeving, noch om op onwettige wijze uzelf toegang te verschaffen tot de persoonsgegevens van de eindgebruikers;
- u moet zich bij MIVB informeren over het beveiligingsniveau van de MIVB-producten en diensten en naar eigen inschatting en vermogen aangepaste technische en organisatorische maatregelen treffen om de persoonsgegevens adequaat te beschermen tegen onbevoegde of onrechtmatige verwerking en tegen onrechtmatige of onopzettelijke vernietiging, onopzettelijk verlies, vervalsing, onbevoegde verspreiding, beschadiging, wijziging, onbevoegde toegang of openbaarmaking;
- u moet alle redelijke maatregelen nemen om de betrouwbaarheid van de eindgebruikers, die toegang hebben tot de persoonsgegevens, te verzekeren;
- u mag niets doen, veroorzaken of toestaan wat op enigerlei wijze kan resulteren in enige overtreding van de privacywetgeving.
B. Ten aanzien van diensten van derden
Via onze MIVB-producten en diensten kan u ook gebruik maken van diensten van andere partijen zoals chatbot, websites van derden, forums, Facebook, Twitter, nieuwsgroepen en/of apps. Over de informatie die u daar plaatst en hoe deze wordt verwerkt, heeft MIVB geen controle, en zijn we ook niet verantwoordelijk. Het is aan u om hier verstandig mee om te gaan en het privacybeleid van deze derden goed na te lezen.
Wat zijn uw privacyrechten ?
Wat zijn uw privacyrechten en hoe kan u ze uitoefenen?
A. Overzicht van uw privacyrechten.
Uw recht van inzage
U hebt het recht om op ieder ogenblik van MIVB te vernemen of wij al dan niet uw persoonsgegevens verwerken, en als wij ze verwerken om die gegevens in te zien en bijkomende informatie te ontvangen over:
- de verwerkingsdoeleinden;
- de betrokken categorieën van persoonsgegevens;
- de ontvangers of categorieën van ontvangers (met name ontvangers in derde landen, indien van toepassing);
- indien mogelijk, de bewaartermijn of, als dat niet mogelijk is, de criteria ter bepaling van die termijn;
- het bestaan van uw privacyrechten;
- het recht om een klacht in te dienen bij MIVB via dpo@MIVB.brussels of rechtstreeks bij de toezichthoudende autoriteit;
- de informatie waarover wij beschikken over de bron van de gegevens indien wij persoonsgegevens via een derde verkrijgen; en
- het bestaan van geautomatiseerde besluitvorming.
U hebt ook het recht om een gratis kopie te krijgen van de verwerkte gegevens, in begrijpelijke vorm. MIVB kan een redelijke vergoeding vragen om haar administratieve kosten te dekken voor iedere bijkomende kopie die u vraagt.
Uw recht op verbetering van persoonsgegevens
U hebt het recht om onvolledige, foutieve, ongepaste of verouderde persoonsgegevens onverwijld te laten rechtzetten.
Om uw gegevens up-to-date te houden, zoals een verhuis of de wijziging van uw e-mailadres, verzoeken wij u hoe dan ook om ons elke wijziging te melden via onze klantendienst.
Uw recht op gegevenswissing (het ‘recht om vergeten te worden’)
U hebt het recht om in de volgende gevallen, en zonder onredelijke vertraging, uw persoonsgegevens te laten verwijderen:
- uw persoonsgegevens zijn niet langer nodig voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld of anderszins verwerkt door MIVB;
- u trekt uw eerdere toestemming voor de verwerking in en er is geen andere rechtsgrond waar MIVB zich op kan beroepen voor de (verdere) verwerking;
- u maakt bezwaar tegen de verwerking van uw persoonsgegevens en er bestaan geen zwaardere doorwegende, gerechtvaardigde gronden voor de (verdere) verwerking door MIVB;
- uw persoonsgegevens worden onrechtmatig verwerkt;
- uw persoonsgegevens moeten worden gewist om te voldoen aan een wettelijke verplichting;
- uw persoonsgegevens werden verzameld toen u nog minderjarig was.
Houd er wel rekening mee dat wij niet altijd alle gevraagde persoonsgegevens kunnen verwijderen, bijvoorbeeld wanneer de verwerking ervan noodzakelijk is voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering. Wij zullen u daarover nader informeren in ons antwoord op uw verzoek.
Uw recht op beperking van de verwerking.
U hebt het recht om de beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens te verkrijgen indien één van de volgende elementen van toepassing is:
- u betwist de juistheid van die persoonsgegevens: het gebruik ervan wordt beperkt gedurende een periode die MIVB in staat stelt de juistheid van de gegevens te controleren;
- de verwerking van uw persoonsgegevens is onrechtmatig: in plaats van het wissen van uw gegevens, verzoekt u om beperking van het gebruik ervan;
- MIVB heeft uw gegevens niet meer nodig voor de oorspronkelijke verwerkingsdoeleinden, maar u hebt ze nodig voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering;
- in plaats van het wissen van uw gegevens, wordt het gebruik ervan beperkt voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van de rechtsvordering; Zolang er nog geen beslissing is genomen over de uitoefening van uw recht op bezwaar tegen de verwerking, verzoekt u om het gebruik van uw persoonsgegevens te beperken.
Uw recht op overdraagbaarheid van persoonsgegevens (‘data portability’)
U hebt het recht om uw persoonsgegevens over te dragen, met als doel deze door te geven aan een andere verwerkingsverantwoordelijke, bijvoorbeeld om makkelijker van dienstenleverancier te kunnen veranderen. Dit kan enkel voor de persoonsgegevens die uzelf hebt verstrekt aan MIVB, gebaseerd op toestemming of na overeenkomst. In alle andere gevallen kan u dus niet van dit recht genieten (bijvoorbeeld wanneer de verwerking van uw gegevens gebeurt op basis van een wettelijke verplichting).
Er zijn 2 aspecten verbonden aan dit recht:
- U kan MIVB verzoeken om de betrokken persoonsgegevens terug te krijgen in een gestructureerde, gangbare en machine leesbare vorm; en
- U kan MIVB verzoeken om de betrokken persoonsgegevens rechtstreeks door te geven aan een andere verwerkingsverantwoordelijke. U bent daarbij zelf verantwoordelijk voor de juistheid en veiligheid van het (e-mail)adres dat u voor de doorgifte opgeeft. MIVB heeft het recht dit te weigeren indien de doorgifte technisch niet mogelijk is.
Uw recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens
U hebt het recht om op grond van uw bijzondere situatie bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens, indien de verwerking kadert in het gerechtvaardigd belang van MIVB of in kader van het algemeen belang. MIVB zal de verwerking van uw persoonsgegevens staken, tenzij MIVB dwingende en legitieme gronden voor de verwerking kan aantonen die zwaarder wegen dan die van u óf wanneer de verwerking van de persoonsgegevens verband houdt met het instellen, uitoefenen of onderbouwen van een rechtsvordering (bijvoorbeeld het indienen van een verzoek bij een rechtbank).
Wat betreft uw recht van bezwaar in het kader van direct marketing.
Wilt u geen enkele vorm van commerciële communicatie ontvangen? U hebt altijd het recht om uzelf, zonder dat u daarvoor een reden moet opgeven, te verzetten tegen het gebruik van uw persoonsgegevens voor direct marketing-doeleinden of om promoties en/of acties via telefoon, post, sms of e-mail te deactiveren. U kunt daarvoor contact opnemen met de MIVB-klantendienst via de website, naar een MIVB KIOSK of BOOTIK gaan of uw aanpassing doorvoeren via uw MyBOOTIK profiel on-line.
Websitegebruikers die geen MIVB-klant zijn, zullen wij enkel commerciële communicaties via sms en/of e-mail sturen nadat zij hiervoor hun ondubbelzinnige toestemming hebben gegeven.
Uiteraard doet dit geen afbreuk aan ons recht om via elektronische weg contact met u op te nemen in het kader van de uitvoering van uw contract of als de wet ons daartoe verplicht.
B. Praktisch.
Hoe oefen ik mijn privacyrechten uit?
Via de MIVB-klantendienst bereikbaar via onze website - http://www.stib-mivb.be of via de hiertoe voorziene FAQ-lijst (Frequent Asked Questions of frekwente vragen).
Om uw recht van toegang uit te oefenen, en om elke ongeoorloofde openbaarmaking van uw persoonsgegevens te voorkomen, dienen wij uw identificatiebewijs te verifiëren. Bij twijfel of onduidelijkheid zullen wij u eerst nog om bijkomende informatie vragen (bijvoorbeeld een kopie van een identificatiebewijs).
Zijn er kosten aan verbonden?
U kan uw privacyrechten gratis uitoefenen, tenzij uw verzoek kennelijk ongegrond of buitensporig is, met name vanwege het repetitieve karakter. In zo’n geval hebben wij – conform de privacywetgeving – het recht en de keuze om (i) u een redelijke vergoeding aan te rekenen (waarbij rekening wordt gehouden met de administratieve kosten om de gevraagde informatie of communicatie te verstrekken en met de kosten die gepaard gaan met het treffen van de gevraagde maatregelen), of (ii) te weigeren gevolg te geven aan uw verzoek.
In welk formaat ontvang ik een antwoord?
Wanneer u uw verzoek elektronisch indient, wordt de informatie indien mogelijk elektronisch verstrekt, tenzij u dit anderszins verzoekt. In ieder geval bezorgen wij u een beknopt, transparant, begrijpelijk en makkelijk toegankelijk antwoord.
Wanneer ontvang ik een antwoord?
Wij reageren zo snel mogelijk op uw verzoek, en in ieder geval binnen één maand na ontvangst van uw verzoek. Afhankelijk van de complexiteit van de verzoeken en van het aantal verzoeken, kan die termijn desgevallend nog eens met twee maanden worden verlengd. Bij een verlenging van de termijn stellen wij u hiervan binnen één maand na ontvangst van het verzoek in kennis.
Wat indien MIVB geen gevolg geeft aan mijn verzoek?
Wij zullen u in ons antwoord telkens informeren over de mogelijkheid om klacht in te dienen bij een toezichthoudende autoriteit en om beroep in te stellen bij de rechter.
Hoe lang bewaren we uw persoonsgegevens?
Uw gegevens worden bewaard gedurende maximum de tijd die nodig is voor de verwerking van het doel waarvoor ze werden verzameld. De termijn varieert naargelang het doel dat telkens wordt beoogd.
De bewaartermijn kan soms heel kort zijn. Soms kan de termijn ook langer zijn, bijvoorbeeld om onze wettelijke verplichtingen na te komen of uit juridische noodzaak. Gearchiveerde gegevens zijn wel telkens slechts beperkt toegankelijk. Na afloop van de toepasselijke bewaartermijn(en) worden persoonsgegevens gewist of geanonimiseerd voor interne of externe statistische doeleinden.
Cookiebeleid
Hiervoor verwijzen we naar de aparte verklaring in verband met het Cookiebeleid die u eveneens op deze website terugvindt.
Hoe kan ik MIVB contacteren?
Indien u de MIVB Customer Care dienst (klantendienst) wil bereiken in verband met dit privacybeleid (bijvoorbeeld om uw privacy-instellingen aan te passen), dan kan dat onder andere schriftelijk, telefonisch of via e-mail. Alle informatie over de MIVB Customer Care vindt u hier terug: https://www.stib-mivb.be
Voor meer informatie over dit privacybeleid of voor klachten in verband met de verwerking van uw persoonsgegevens, kan u contact opnemen met de Data Protection Officer van MIVB via dpo@MIVB.brussels
Blijf op de hoogte van aanpassingen
MIVB kan dit privacybeleid van tijd tot tijd wijzigen, bijvoorbeeld naar aanleiding van evoluties en nieuwe verwerkingsactiviteiten van MIVB Wij nodigen u dan ook uit om steeds de laatste versie van dit beleid te raadplegen op onze website (https://www.stib-mivb.be). Uiteraard informeren wij u voorafgaandelijk via onze website of andere courante communicatiekanalen van elke inhoudelijke wijziging en vragen wij wanneer de wet dit vereist uw voorafgaande toestemming voor onze (nieuwe) verwerkingsactiviteiten.
Escalatie bij autoriteit
Voor klachten in verband met de verwerking van uw persoonsgegevens door MIVB, kan u zich wenden tot de
Gegevensbeschermingsautoriteit
Drukpersstraat 35
1000 Brussel
+32 (0)2 274 48 00
contact@apd-gba.be
www.gegevensbeschermingsautoriteit.be
Tekst geldig vanaf 25 mei 2018.