Test vóór heraanleg
Brussel Mobiliteit en de MIVB testen eenrichtingsverkeer uit op de Neerstallesteenweg tussen de Stallestraat en de Ruisbroeksesteenweg.
Lijst met links
Waarom?
De trams van lijnen 82 en 97 in de richting van Drogenbos worden doorgaans geblokkeerd door de voertuigen die stilstaan bij het kruispunt Stalle. Door eenrichtingsverkeer in te voeren kan de regelmaat en de trajecttijd verbeterd worden van deze twee lijnen die iedere dag duizenden reizigers vervoeren.
Aan de hand van deze test willen Brussel Mobiliteit en de MIVB de impact evalueren van eenrichtingsverkeer op het verkeer in de wijk en op het tramverkeer.
Wat verandert er tijdens de test?
Tijdens de testfase zullen de voertuigen komende van het kruispunt met de Stallestraat, van de Zwartebeekstraat, de Merlostraat of de Jean d'Ostastraat nog steeds de Neerstallesteenweg mogen nemen om naar het Sint-Denijsplein te rijden.
Het verkeer dat daarentegen van het Sint-Denijsplein komt via de Neerstallesteenweg wordt verplicht omgeleid naar rechts op de Ruisbroeksesteenweg. Dit geldt echter niet voor trams, bussen en fietsers.
Voor de bewoners van de Polderstraat blijft het mogelijk om naar rechts af te slaan als ze hun straat uitrijden. De voertuigen die de Zwartebeekstraat uitrijden kunnen nog de Baron Van Hammestraat nemen.
De Ruisbroeksesteenweg blijft toegankelijk vanaf de Neerstallesteenweg gedurende de volledige duur van de testfase.
En om te parkeren?
Gedurende de testfase zullen de parkeerplaatsen aan de kant met de oneven nummers toegankelijk blijven vanaf het kruispunt met de Stallestraat. Dit betekent dat u kan parkeren aan de linkerkant van uw rijrichting, uitgezonderd op de plaatsen waar borden het parkeren verbieden (bijvoorbeeld in een bocht). U dient enkel goed op te letten voor trams uit tegengestelde richting en langzaam uw parkeerplaats te verlaten. Een dergelijk parkeerpatroon bestaat reeds op andere plaatsen in het Brusselse Gewest en werkt daar goed.
Hoelang zal de testfase duren?
De test zal 3 maanden duren, van begin november 2019 tot eind januari 2020. Een periode van 3 maanden is inderdaad vereist opdat nieuwe gewoontes ingang zouden kunnen vinden en opdat de test de correcte antwoorden op de vragen zou leveren.
Hoe wordt de test geëvalueerd?
Vóór de opstelling van de test werden een aantal metingen en observaties uitgevoerd, waaronder een telling van het wegverkeer in de straten van de residentiële wijk. Deze metingen en observaties zullen opnieuw uitgevoerd worden aan het einde van de testfase van 3 maanden en de resultaten van deze twee momenten zullen vergeleken worden. Hierdoor zal onder andere een fijnere meting van de mogelijke impact op de wegen in de residentiële wijk mogelijk zijn.
De werven
Zullen de resultaten van de test niet vertekend worden door de aan de gang zijnde werken?
De werken op de Ruisbroeksesteenweg veranderen inderdaad de uitgangssituatie. De invloed van deze werken op de test zal evenwel beperkt zijn aangezien de voertuigen komende van het Sint-Denijsplein nog steeds kunnen wegrijden via de Ruisbroeksesteenweg.
Daarentegen zal er bij de analyse van de testresultaten weldegelijk rekening gehouden worden met de afwezigheid van verkeer komende van de Ruisbroeksesteenweg.
Wat zal er daarna gebeuren?
Afhankelijk van de testresultaten zal het eenrichtingsverkeer al dan niet opgenomen worden in het project voor de heraanleg van de Neerstallesteenweg, waarvoor Brussel Mobiliteit en de MIVB een stedenbouwkundige vergunning zullen aanvragen tegen het einde van de winter 2020. De test kan daarnaast ook informatie leveren over eventuele begeleidende maatregelen die te voorzien zijn bij de invoering van eenrichtingsverkeer.