Haalbaarheidsstudie van brandstofcellen in Manchester (TfGM)

Samen met de Manchester Metropolitan University heeft TfGM een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar het gebruik van brandstofcellen in het openbaar vervoer. Deze concludeerde dat CHO-brandstofceltoepassingen voor TfGM de beste keuze zouden zijn.

De omvang en het profiel van de energiebehoefte van het Piccadillyhoofdkantoor zijn ideaal voor een kleinschalig CHObrandstofcelsysteem. Het systeem zou op grote schaal gebruikt kunnen worden zonder dat elektriciteit geëxporteerd of warmte uitgestoten hoeft te worden.

De geproduceerde warmte zou bijvoorbeeld aangewend kunnen worden voor het voorverwarmen van de warmwatertoevoer, wat momenteel gedaan wordt met een verwarmingsdompelaar. Er werden ook andere locaties van TfGM beoordeeld. Het Shudehill-overstapstation heeft een uitgebreide behoefte aan basisbelasting, wat ideaal is voor een kleinschalig systeem bij volledig gebruik. De financiële voordelen zullen naar verwachting echter minder uitgesproken zijn dan in het hoofdkantoor in Piccadilly. De belangrijkste conclusie is dat TfGM in beide vestigingen de mogelijkheid had om de technologie van de brandstofcellen uit te testen.