Loskoppelen van metrorijtuigen tijdens het weekend in Rotterdam (RET)

De RET onderzocht het aantal reizigers om te beoordelen of de metrolengte tijdens bepaalde momenten van de week verminderd kon worden. Dat leidde tot de conclusies dat het onmogelijk was om metrorijtuigen tijdens de week los te koppelen, omdat één stel tot een gebrekkige capaciteit zou leiden.

In het weekend worden de metrolijnen veel minder frequent gebruikt en het gebruik van één stel leek dus aanvaardbaar voor de meeste lijnen. Dan werd nagedacht over hoe de veranderingen de bestaande uurroosters en rangeerwerkzaamheden zouden beïnvloeden.

Aangezien het onmogelijk is om de voertuigen in de loop van de dag los te koppelen, moeten er kortere metro’s beschikbaar zijn vanaf het begin van de dienstverlening op zaterdagochtend. Dit leidde tot extra rangeeractiviteit op vrijdagavond en zondagavond. De daling in termen van kWh werd geschat op 5.600.000 kWh met financiële besparingen van ongeveer €650.000. Er was extra personeel nodig voor het loskoppelen, aansluiten, wisselen en verrijden van de metro’s naar verschillende locaties (minimaal drie VTE).