Terugwinnen van remenergie op het Brusselse metronet (MIVB)

De MIVB bestudeert al sinds 2004 terugwinningstechnologieën voor remenergie. En besloot een algemene strategie te volgen.

Onderzoeksprojecten met lokale universiteiten leidden tot interessante resultaten betreffende de implementatie van op ultracondensator gebaseerde technologieën, met name voor het metronet. Er werd een eerste versie van een simulatietool getest voor het berekenen van de energiestroom tussen de voertuigen en de mogelijke energiebesparingen. Dit werd uitgediept tijdens het Ticket to Kyoto-project en leidde tot de ontwikkeling van een krachtige tool om verschillende soorten uitrustingen voor de terugwinning van remenergie te beoordelen. Parallel daarmee werd een analyse met meerdere criteria uitgevoerd om na te gaan welke technologie het best bij de behoeften van de MIVB aansloot.

De MIVB heeft een eigen hoogspanningsnet, waardoor omvormers de meest kostenefficiënte oplossing lijken te zijn. Er werd een Europese aanbesteding uitgeschreven en drie leveranciers werd gevraagd om hun systeem gedurende enkele weken op het net te testen om hun efficiëntie en besparingen te vergelijken. Deze empirische benadering leidde tot nuttige inzichten in de manier waarop remenergie teruggewonnen kan worden met omvormers. Het beste systeem wordt nu geleidelijk aan geïnstalleerd op het volledige metronet.

BRAKING ENERGY RECOVERY ON THE BRUSSELS METRO NETWORK (STIB)  BRAKING ENERGY RECOVERY ON THE BRUSSELS METRO NETWORK (STIB)
 
Technische gegevens  
 (extrapolatie voor installatie op lijnen 2 en 6)

Investeringskosten

€1,800,000

Energiebesparingen (%)

9%

Jaarlijkse energiebesparingen (kWh)

3,400,000 kWh

Jaarlijkse CO2-besparingen (TCO2)

568 TCO2

Terugverdientijd (jaar)

5 jaar


Investment sheet: STIB braking energy