Basisvormen van chemiogrammen, verf op panelen (1988)
Het gaat om een grootschalig werk boven de trap van de toegang tot het Rogierstation, op het plein met dezelfde naam. Het kunstwerk berust op een logisch en consequent uitgewerkte ontwikkeling van een lineair grafisch concept. Bovenaan zien we twee concentrische rechthoeken die steeds meer aangetast worden door uit het centrum van de rechthoek vertrekkende en zich steeds verder uitbreidende schuine bewegingen. De zigzagdynamiek neemt toe naar de onderkant van het kunstwerk en gaat gepaard met sterke optische effecten die ontstaan uit de contrasten van de schuine en de rechte lijnen, uit de interactie tussen de horizontale en diagonale lijnen. De continuïteit van de links en rechts krachtig afsluitende verticalen vangt het gevarieerde en ritmische van de centrale compositie op en brengt alle onderdelen met strenge discipline opnieuw tot één hecht en afgebakend geheel.
Lijst met links
PIERRE CORDIER (Brussel, 1933)
Pierre Cordier studeerde aan de Université Libre de Bruxelles (ULB). Pas nadat hij dichter Georges Brassens ontmoet, gaat Cordier de eerder artistieke toer op. Na een opleiding als fotograaf voert hij experimenten uit in het domein van de fotografie en de film. Zo ontdekt hij een nieuw procédé: de chemiografie. Het was een uitvinding in de echte zin van het woord, waarvan het auteurschap in maart 1963 wettelijk werd beschermd. Chemiogrammen zijn beelden die zonder camera, vergroter of donkere kamer verkregen worden. Door te spelen met de parameters (temperatuur, reactietijd,…) creëert hij toevallig verrassende vormen en een rijkdom van kleuren. Net als bij een schilderij komen bij een chemiogram de vormen en kleuren langzaam na elkaar tevoorschijn.
FOTO