Gekend en geliefd bij de VUB
“Meer dan 40 aanvragen per week verwerken wij bij de start van het academiejaar”, begint Daisy Vereyken van de Vrije Universiteit Brussel haar verhaal. “De abonnementen voor openbaar vervoer via het derde-betalerssysteem zijn dan ook razend populair bij onze medewerkers. Hoe dat komt? Onze campussen in Etterbeek en Jette zijn uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer.”
Iets meer dan 4000 medewerkers telt de VUB en sinds 2005 betaalt de universiteit hun woon-werkverkeer met het openbaar vervoer. Dat gebeurt met het derde-betalerssysteem: de VUB betaalt de abonnementen rechtstreeks aan de MIVB zodat de medewerkers zelfs niets hoeven voor te schieten.
Lijst met links
Puzzel van abonnementen
Daisy: “Medewerkers vragen hun abonnement aan via TEO, onze interne portaalsite. Die aanvragen komen bij mij en mijn collega’s van het Team onthaal terecht, en dan leggen we de puzzel, want er zijn verschillende mogelijkheden. Reist de medewerker in Brussel met bus, tram of metro? Dan krijgt die een MIVB-abonnement. Reist die ook met TEC, De Lijn of de NMBS in Brussel? Dan wordt het een BRUPASS-abonnement. En als de medewerker in de rand woont, krijgt die een BRUPASS XL-abonnement. Dan is er nog een laatste optie: de medewerker woont buiten de rand en heeft ook een abonnement nodig van De Lijn of de NMBS.”
Fijne samenwerking
Dat lijkt een moeilijke puzzel, maar in de praktijk verloopt dat bijzonder vlot. Dat is toch de mening van Daisy: “De aanvragen bij de MIVB doe ik via hun portaalsite en een weekje later zitten de abonnementen in de brievenbus van de betrokken medewerkers. Duikt er toch een vraag of probleempje op? Dan hoef ik maar een mail te sturen voor een antwoord of oplossing. Zo is het fijn samenwerken.”