Covid 19
De verschillende getroffen maatregelen door de MIVB en de te volgen richtlijnen gedurende deze gezondheidscrisis doen misschien talrijke vragen in je opkomen waar je niet gemakkelijk een antwoord op vindt. We hebben daarom per thema de nodige info hieronder verzameld.
Draag je mondmasker dus correct en dit voor elk traject !
Lijst met links
Veelgestelde vragen Covid - 19
Geen vragen gevonden.
Wat zijn de extra hygiënevoorschriften in de voertuigen?
Welke hygiënevoorschriften moet ik volgen?
Wij vragen jou om de door de overheid aanbevolen hygiënemaatregelen te respecteren, meer bepaald: draag een mondmasker bij drukte, was regelmatig en grondig je handen, vooral voor en na jouw reis met het openbaar vervoer, en gebruik hiervoor zeep of een ontsmettende handgel. Nies of hoest in jouw elleboogholte. Gebruik wegwerpzakdoeken of -tissues en gooi deze na gebruik onmiddellijk in een afsluitbare vuilnisbak. Vermijd nauwe contacten en vermijd ook elk contact met personen die hoesten en niezen. En raak je gezicht niet aan.
Hoe worden de voertuigen van de MIVB schoongemaakt?
Alle voertuigen worden dagelijks schoongemaakt voordat ze onze stelplaatsen verlaten. Bij het reinigen wordt een bijzondere zorg besteed aan de bestuurdersruimte en aan alle contactplaatsen in het reizigersgedeelte (handgrepen, stopknoppen, leuningen, …).
De MIVB heeft daarnaast extra personeel ingezet voor de reiniging van de voertuigen. Een honderdtal personeelsleden zijn aanwezig aan het eindpunt van de lijnen om er tijdens de dag de contactpunten in de voertuigen nog eens extra te reinigen.
Meer info lees je in ons specifiek artikel.
Hoe plan ik mijn reis?
Waar kan ik een ticket kopen?
Het is niet meer mogelijk om een ticket te kopen aan boord van onze voertuigen. Je kan je ticket rechtstreeks betalen met je bankkaart of met elk ander aangesloten toestel (smartwatch, smartphone, ...) uitgerust met contactloze technologie aan de grijze valideertoestellen in onze voertuigen en stations.
Je kan ook vervoerbewijzen kopen online, aan onze GO-verkoopautomaten of in onze verkooppunten, die je kan vinden via onze Store Locator.
Contante betalingen worden opnieuw aanvaard in KIOSK en BOOTIK.
Wat zijn de beste uren om te reizen?
Om ons te helpen de reizigersdrukte beter te verspreiden, is het aanbevolen om zoveel mogelijk buiten de piekuren te reizen. Om je traject nog beter te kunnen plannen, vind je gedetailleerde informatie over de bezettingsgraad per lijn en station in ons specifiek artikel.
Rijden alle lijnen zoals gewoonlijk?
We raden je aan om onze routeplanner te gebruiken en de dienstregelingen op onze website en onze mobiele app te raadplegen om je traject te plannen.
Gaan de deuren automatisch open?
Gaan de deuren automatisch open?
Bij de nieuwe trams openen de bestuurders alle deuren die zich bevinden aan de zijde van de halte, wanneer een reiziger de stopknop indrukt of een teken geeft dat hij wil instappen. Dit is ook van toepassing voor onze bussen. Voor onze metro’s en oude trams is het niet mogelijk om alle deuren aan een kant te openen. Het automatisch openen van de deuren zou dan een gevaar betekenen voor de reizigers.
Worden er controles uitgevoerd op het net?
Moet ik mijn vervoerbewijs valideren?
Ja. Technisch gezien hoeft jouw kaart niet in aanraking te komen met het valideertoestel. Je kan dus valideren door jouw kaart een paar centimeters boven het valideertoestel te houden.
Vermijd de drukste uren op ons net
Jouw veiligheid is voor ons de absolute prioriteit. Vandaag bestaat dit ook in het vermijden van de drukste uren. Ontdek de verwachte bezettingsgraad* van ons net in drie vragen en antwoorden om je reisgewoontes wanneer mogelijk aan te passen. Je zal binnenkort ook toegang krijgen tot meer gedetailleerde informatie via onze app. We stellen alles in het werk zodat jij in alle rust kan reizen. Laten wij samen jouw comfort verbeteren en het naleven van de afstandsregels bevorderen!
De gegevens worden verzameld door doorgangsdetectiesystemen aan de poortjes in de stations en aan de deuren van de bussen en trams. Er wordt in dit kader geen enkel persoonsgegeven verzameld en de gegevens zijn helemaal anoniem (berekening van een aantal doorgangen).
*Op basis van een kruising van gegevens van de voorbije weken en seizoensgebonden gegevens.
Om hoe laat reizen?
We raden jou aan om eerder ’s ochtends te reizen (tot 12.00 u.) dan in de namiddag. Door de huidige omstandigheden heeft iedereen zijn gewoontes aangepast. Zo wordt ons net tijdens de week voortaan meer in de namiddag gebruikt. Het was vroeger al het geval tijdens het weekend, nu is het dus ook zo tijdens de week. Op onderstaande grafiek zie je hoe de bezettingsgraad op ons net evolueert in vergelijking met de precoronasituatie.
In het algemeen ligt de huidige bezettingsgraad 10 tot 15% lager dan deze vóór het begin van de Covid-19-crisis.
Sinds het begin van het schooljaar zijn de piekuren 's ochtends en 's avonds goed merkbaar. Om de drukste uren te vermijden, raden wij je aan om buiten deze uren (van 7.30 u. tot 8.30 u. en van 15.30 u. tot 18 u.) te reizen.
Om welk uur is het in de week het drukst op ons netwerk?
Gegevens en berekeningen: MIVB - Network Data Analytics
Bron: Doorgangen geregistreerd door de poortjes aan de stationsingangen door de week tijdens de schoolperiode tussen 12/09 en 20/12/2022 in vergelijking met de periode vóór de krokusvakantie 2020 (prelockdownperiode).
Welke zijn de meest bezochte stations?
Wil jij de drukte vermijden? Hier is een rangschikking van onze stations naar reizigersdrukte. Deze cijfers zijn gebaseerd op het tellen van de in- en uitgangen van de stations. Er wordt geen rekening gehouden met de overstappen. Daarom wordt een station als Kunst-Wet niet in de top van deze rangschikking opgenomen, aangezien 80% van de reizigersdrukte uit overstappen bestaat.
Zeven stations zijn samen goed voor bijna een derde van de totale reizigersdrukte:
Zuidstation, De Brouckère, Simonis, Rogier, Montgomery, Weststation en Naamsepoort.
Deze informatie is niet beschikbaar voor de stations Centraal Station, Delacroix, Noordstation en Horta.
Welke zijn de drukste stations in de week?
Gegevens en berekeningen: MIVB - Network Data Analytics
Bron: Doorgangen geregistreerd door de poortjes aan de stationsingangen door de week tijdens de schoolperiode tussen 09 en 20 december 2022.
De drukste uren per lijn
Er zijn doorgangssensoren aanwezig op 40% van onze bus- en tramvloot, waarmee we het aantal personen aan boord kunnen berekenen. Tegen 2025 streeft de MIVB ernaar om alle bussen en trams geleidelijk van deze type sensoren te voorzien.
Is je favoriete lijn* al uitgerust met deze sensoren? Hier zie je wanneer jij het veiligst reist!
* Niet alle lijnen van het net worden bediend door voertuigen uitgerust met deze doorgangssensoren.
Drukste periodes
Gegevens en berekeningen: MIVB - Network Data Analytics
Bron: Gemiddelde van de bezettingsgraden gemeten door de ingebouwde sensoren door de week tijdens de schoolperiode tussen 24/10 en 16/12/2022.
De gegevens zijn een weerspiegeling van de gemiddelde situatie op de lijn: het zou kunnen dat je op het lijnstuk dat je neemt bezettingsgraden ziet die afwijken van het gemiddelde berekend op het hele traject en de voertuigen.