Inrichting van de openbare ruimte
Het richtplan Bus, dat op 21 maart 2018 werd goedgekeurd door de Brussels Hoofdstedelijke Regering, voorziet een volledige herziening van het Brusselse busnet.
Het heeft als doel de mobiliteit van morgen voor te bereiden door nieuwe lijnen te creëren, de aansluitingen te verbeteren en de capaciteit en de frequentie van de bestaande lijnen te verhogen.
Lijst met links
Een toegankelijkere wijk
Naast de bestaande lijn 54 worden er twee nieuwe buslijnen gecreëerd die Vorst zullen bedienen. De toekomstige lijn 52 heeft als doel het zuiden van het Brussels Gewest en de gemeente Vorst, te verbinden met het stadscentrum. Deze indienststelling vereist de aanleg van haltes (u hebt waarschijnlijk de plaatsing van de eerste haltepalen gemerkt) en voornamelijk van een eindpunt.
Lijn 74 is ook een nieuwe lijn die de wijk al sinds midden april bedient.
Om deze nieuwe buslijnen optimaal te integreren in het gemeentelijke landschap zijn er aanpassingen nodig, zoals een rationalisering van de bushaltezones.
Dit is ook de gelegenheid om de openbare ruimte in de omgeving van Vorst Nationaal te herinrichten, en meer bepaald de Victor Rousseaulaan en de Globelaan.
De concrete herinrichting
De bushaltezones zullen verplaatst worden om rationeler om te gaan met de aanwezigheid van de nieuwe lijnen:
-
De huidige halte aan de Victor Rousseaulaan (lijn 74) is tijdelijk en wordt verplaatst naar de Globelaan. Deze halte zal binnenkort worden vervangen door een eindpunt (met plaats voor twee bussen) voor de toekomstige lijn 52.
-
De halte aan de Globelaan zoals die nu bestaat (= haltepaal) is eveneens tijdelijk. Daar komt binnenkort een gloednieuwe halte “Forestoise”, dichter bij het kruispunt met de Roosendaelstraat.
-
De haltes van bus 54 zullen worden verplaatst.
Deze haltes zullen aangelegd worden conform de algemene toegankelijkheidsnormen, die ook voor personen met beperkte mobiliteit gelden (verhoging van de perrons, installatie van platformen, veiligheidslijn in een contrasterende kleur, podotactiele tegels, …).
Om de vlotte doorgang van de bussen en een vlotter autoverkeer te garanderen, zal het kruispunt Globe/Rousseau heraangelegd worden. De verkeerslichten worden afgeschaft en er wordt een rotonde geïnstalleerd.
De breedte van de weg wordt ten voordele van de voetgangers en fietsers benut:
-
Er worden beveiligde fietspaden met markering aangelegd.
-
De oversteekplaatsen voor voetgangers worden ook beveiligd en met een markering voorzien.
Er worden nieuwe groene ruimten (“drainagegoten”) aangelegd om het oppervlaktewater terug te winnen.
Planning van het project
De MIVB heeft de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag ingediend. Zodra de vergunning is verkregen, zal er een meer gedetailleerde planning opgesteld en meegedeeld worden.