Volledige herinrichting
Brussel Mobiliteit heeft net de stedenbouwkundige vergunning gekregen om de tramsporen te vervangen en de Bareel van Sint-Gillis en de Parklaan heraan te leggen.
Lijst met links
Bareel van Sint-Gillis
Vandaag moeten de trams rond het kruispunt van de Bareel sterk vertragen omdat de sporen verouderd zijn. Om de trams vlotter te laten doorrijden op het kruispunt heeft de MIVB samen met Brussel Mobiliteit beslist om de sporen te vernieuwen. Dit project is nu uitgebreid om tegelijk de Bareel van Sint-Gillis volledig opnieuw in te richten. Het doel van de werken? Een groenere en aangenamere omgeving.
De iconische waterdraagster in het midden van het kruispunt wordt een beetje verplaatst. Resultaat: de voertuigen zullen vlotter kunnen doorrijden en het openbaarvervoeraanbod gaat erop vooruit. De haltes worden aangepast aan de recentste toegankelijkheidsnormen (PBM’s). Overstappen wordt vlotter.
Het belangrijkste doel van het project is een verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte.
Hieronder vind je de belangrijkste aanpassingen:
- Trams, bussen en fietser zullen vlotter kunnen doorrijden. De trams zullen niet meer rond, maar doorheen het plein rijden. Er wordt ook een rotonde aangelegd
- De verschillende haltes ‘Bareel’ worden samengebracht aan het einde van de Paul Dejaerlaan: er komt één gemeenschappelijk halte voor alla lijnen richting Louiza. Overstappen wordt dus sneller en veiliger
- De voetpaden en oversteekplaatsen worden heraangelegd: wandelen wordt veiliger en aangenamer
- Er wordt groen aangeplant, in het bijzonder op de hoeken van de voetpaden. We houden daarbij rekening met de zichtbaarheid bij het betreden van het kruispunt, dankzij lage beplanting
- Het verkeer rond het kruispunt wordt aangepast in het kader van het gemeentelijk circulatieplan: vanuit de Parklaan zal je het kruispunt niet meer kunnen oprijden. In de andere richting kan dat wel nog (zie mobiliteitsplan hieronder en link)
Parklaan
In het kader van de stadsvernieuwing rond de Koningslaan heeft Brussel Mobiliteit met de MIVB, Brussel Leefmilieu en de gemeenten Vorst en Sint-Gillis een project opgestart om de Parklaan volledig heraan te leggen. Dit plan zal een oplossing bieden voor twee problemen: enerzijds is de doorstroming op deze drukke verkeersas erg moeilijk geworden. Anderzijds vormt de laan een helling die afloopt op het Park van Vorst, wat regelmatig overstromingen veroorzaakt bij hevige regen.
Om de hinder te beperken heeft het Gewest bestudeerd hoe het water geïntegreerd kan worden beheerd. Door meer groen aan te planten wordt het water beter gebufferd.
Ook hier zal het verkeer anders worden georganiseerd, zodat de openbare ruimte groener en aangenamer wordt.
Concreet?
- De haltes Combaz en Rochefort worden heraangelegd met aandacht voor de toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit
- Er komt een eigen bedding voor de tram tussen het rondpunt Rochefort en de Wipstraat
- De voetpaden en oversteekplaatsen worden gerenoveerd en veiliger gemaakt
- Het regenwater wordt beter gebufferd omdat het afloopt in de richting van de nieuwe beplanting. De wortels van de planten die hier komen, zullen het water beter vasthouden. Extra beplanting maakt het zicht ook aangenamer.
- Er komen bomen over de hele lengte van de laan
- Er komt een afgescheiden fietspad rondpunt Rochefort en het kruispunt met de Bosniëstraat