Minder koolstof, lager energieverbruik en kostenverlaging in het openbaar vervoer. Dat was de opdracht van Ticket to Kyoto (T2K), het Europese project dat openbaar vervoersbedrijven moest helpen hun CO2-uitstoot te verminderen door milieuvriendelijkere maatregelen te nemen en verbeteringen aan te brengen in de transportgerelateerde infrastructuur. Het project heeft vier jaar gelopen (2010 tot 2014) en beschikte over een budget van € 12 miljoen euro. Het werd meegefinancierd door het INTERREG IVB North West-Europe Programme www.nweurope.eu.
moBiel - Recuperatie remenergie
moBiel heeft een systeem geïmplementeerd waarbij remenergie wordt gerecupereerd. Die gerecupereerde energie wordt gebruikt voor het lightrailnetwerk van moBiel en levert een besparing op van 900,000 kWh of 470 TCO2 per jaar. Lees meer >
MIVB - CHP-unit
De MIVB heeft in de Delta bus- en metrostelplaats in Brussel een CHP-unit geïnstalleerd voor de productie van warmte en elektriciteit.
Lees meer >
Lees meer >
RET - Lichten uit
Een van de manieren om de kosten voor energieverbruik en onderhoud terug te dringen, is de verlichting van metro- en lightrailstations uitschakelen wanneer die stations gesloten zijn.
Lees meer >
Lees meer >
TfGM - Waterkrachtcentrale
TfGM heeft een waterkrachtcentrale geïnstalleerd in zijn overgangsstation in Manchester. Dit is het eerste openbaar vervoersstation van Europa dat volledig wordt aangedreven door waterkracht.
Lees meer >
Lees meer >
RATP - Koelingssysteem
Het nieuwe koelingssysteem dat de RATP heeft geïmplementeerd koelt niet alleen de lokalen waar de computerservers zich bevinden, maar recupereert ook warmte, die wordt gebruikt om de kantoren 's winters vooraf op te warmen.
Lees meer >
Lees meer >