Terugwinnen van remenergie op het Rotterdamse metronet (RET)

De RET vond de terugwinning van remenergie een geweldige mogelijkheid om de energie die het metrosysteem gebruikt, terug te dringen. Het bedrijf had al ervaring met terugwinningstechnologieën voor remenergie. Er is nu een opslagsysteem op basis van ultracondensators geïmplementeerd langs het tramnet, maar de resultaten lagen onder de verwachtingen. De installatie was ook bijzonder luidruchtig en werd in een container ingebouwd.

De RET heeft ook zijn twijfels bij vliegwielen. Eerder heeft het een aantal problemen ervaren met een vliegwiel op een tram: het vliegwiel kwam los tijdens een testsituatie. Het bedrijf heeft verschillende technieken beoordeeld. Daarbij is rekening gehouden met de geschiedenis met andere terugwinningssystemen voor remenergie, investeringen en operationele kosten, benodigde ruimte en de risico’s van elke technologie. Een terugvoedstation werd beschouwd als de beste optie voor het metronet in Rotterdam.

Daarom besloot de RET te investeren in twee omvormers, waarvoor geen opslagruimte nodig is en waarvan de energie direct gebruikt kan worden op het 10 kV-net. Om de beste locatie voor deze omvormers op het net te bepalen, werd een netsimulatie gedaan met verschillende uurroosters. Dit leidde tot de aanbeveling om ze op twee verschillende lijnen te plaatsen. Er werd een Europese aanbesteding uitgeschreven en er werd één bedrijf geselecteerd. De beslissing van de RET om nieuwe bestellingen te plaatsen, zal afhankelijk zijn van het succes van deze twee terugvoedstations.
 

BRAKING ENERGY RECOVERY ON THE ROTTERDAM METRO NETWORK (RET)

Investment sheet: RET braking energy