Het MIVB-net telt 4 metrolijnen, 19 tramlijnen, 52 buslijnen (en 11 nachtbuslijnen).
Meer dan 1.300 voertuigen (trams, bussen en metro’s) rijden op deze lijnen, 7 dagen op 7, 20u/24.
Om haar aanbod uit te breiden en de almaar groeiende reizigersaantallen op te vangen zonder dat de klant aan comfort moet inboeten, versterkt de MIVB haar vloot. Daarvoor koopt de onderneming nieuwe voertuigen aan die meer reizigers kunnen vervoeren, in betere omstandigheden. En ook voor de komende jaren staan er nieuwe bestellingen gepland.
Lijst met links
De jongste generatie
Al vele jaren hecht de MIVB een groot belang aan de milieuprestaties van haar voertuigen. Bij de aankoop van haar nieuwe bussen anticipeerde ze altijd op de strengste Europese normen voor schadelijke uitstoot. Met de aankoop van elektrische en hybride bussen richt ze zich vandaag resoluut tot technologieën die een alternatief bieden voor de klassieke dieselmotoren. Deze omschakeling naar andere energiebronnen helpt om van Brussel een groenere stad te maken.
Met dat in het achterhoofd ondertekende de MIVB in de lente van 2023 een Corporate Power Purchase Agreement met de Belgische producent van hernieuwbare energie ASPIRAVI, gevestigd in Harelbeke. De onderneming exploiteert verschillende windmolenparken over heel België. Bovendien recupereren metrostellen een groot deel van hun elektriciteit tijdens het remmen.
De MIVB hecht ook veel belang aan het comfort. De nieuwe voertuigen zijn bijvoorbeeld uitgerust met een luchtkoelingssysteem. Er werd bijzondere aandacht besteed aan het comfort van de zetels en de inrichting van het interieur. Een volledig verlaagde vloer en brede deuren bieden alle reizigers, ook die met een beperkte mobiliteit, een vlotte toegang. In elk voertuig is een plaats voorzien voor rolstoelen en kinderwagens.
Kenmerkend voor de nieuwe generatie MIVB-bussen, -trams en -metrostellen, zijn de elegante lijnen, die werden ontworpen door de Antwerpse designer Axel Enthoven. In 2005 creëerde hij een compleet nieuwe look voor de trams 3000 en 4000, aangepast aan die van de metrotoestellen en bussen. Die look is geïnspireerd op de tinten en lijnen van de art nouveau.
MIVB-Lijnen
In totaal gaat het om zo’n 650 km, waarvan
- 40 km metrolijnen
- 150 km tramlijnen
- 463 km buslijnen
De MIVB bedient ongeveer 2.190 haltes verspreid over het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de rand.
Sinds april 2007 baat de MIVB een net met nachtbussen uit: Noctis. Op vrijdag en zaterdag rijden 11 buslijnen van 0.20 uur tot ruim 3 uur ’s ochtends. Ze vertrekken vanuit het centrum van Brussel naar de verste uithoeken van het gewest.
Het Noctis-net richt zich tot Brusselaars die graag hun avondje uit willen verlengen, toeristen en andere bezoekers, maar ook mensen die ’s nachts moeten werken. Een nachtelijk aanbod dat in 2008 werd uitgebreid met de collectieve taxi’s van Collecto, die op weekdagen rijden van 23 tot 6 uur.
Een metro voor de toekomst
De “Boa”-metrostellen, ontworpen door CAF, zijn 94 meter lang en stellen de MIVB in staat om te voldoen aan de constante stijging van de reizigersaantallen. Op dit moment zijn er 18 nieuwe metrostellen van het type "M7" in dienst. In 2023 komen er nog 4 M7-metrostellen bij, waarmee de eerste serie van 22 van de 43 bestelde stellen compleet is. Ze zullen rijden op lijnen 1 en 5. Hierdoor komen er treinen van het type "Boa" vrij voor reizigers op lijnen 2 en 6. In 2023 begint CAF met de bouw van de 2e serie van 21 M7-treinen.
Een nieuwe generatie trams
Er rijden elke dag ongeveer 400 trams rond in Brussel. Sinds 2006 werd de vloot van de MIVB uitgerust met een nieuwe generatie trams, van het type T3000 en T4000. Deze voertuigen met grote capaciteit zijn efficiënt, gemakkelijk toegankelijk en stil. Deze nieuwe trams vervangen geleidelijk aan het grootste deel van de oudere trams.
Sinds april 2023 vervoeren de "Tram New Generation" of TNG's hun eerste reizigers. De MIVB plant om tegen de zomer van 2023 in totaal 5 TNG's in dienst te stellen. In de loop van het jaar worden nog eens 12 trams geleverd.
Elektrische en hybride bussen
Met de 7 volledig elektrische «Citybussen» op haar net, zet de MIVB duidelijk de verandering voor de aandrijving van haar busvloot in, richting een vernieuwende en nog milieuvriendelijker technologie. Deze Citybussen rijden op lijn 33, die hartje Brussel bedient en ook de boven- en benedenstad met elkaar verbindt.
Vijf elektrische standaardbussen, die de batterijen opladen in de stelplaats, zijn in dienst op het net. Daarnaast zijn er ook 25 elektrische gelede bussen die hun batterijen ‘s nachts opladen in de remise maar ook op de lijn, met snelle laadpalen aan de eindpunten.
Ten slotte rijden ook 402 hybride bussen (standaard en gelede) in de straten van Brussel.
De MIVB heeft ook 70 elektrische gelede bussen besteld bij EvoBus. Deze nieuwe voertuigen, waarvan de levering gepland is vanaf 2024, zullen niet alleen de Euro 5-bussen vervangen, maar ook de vloot van de MIVB verder uitbreiden. De MIVB zet dus de elektrificatie van haar vloot voort en wil haar reizigers een steeds groenere en efficiëntere dienstverlening bieden.
Minibus
Sinds het begin van het nieuwe schooljaar in september 2014 beschikt de MIVB ook over een nieuwe vloot van 12 minibussen, om personen met beperkte mobiliteit te vervoeren in het kader van Taxibus de speciale dienst voor vervoer op vraag.