Wagenstraat
Aanleg van de wagenstraat
De aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betreft de uitbreiding/aanleg van de Wagenstraat tot een rijstrook voorbehouden voor openbaar vervoer (bussen), fietsers en voetgangers (met uitzondering van de toegang voor buurtbewoners tot parkeerplaatsen van gebouwen).
Busplan
Na de uitvoering van het nieuwe Brusselse busplan (goedgekeurd door de regering op 21 maart 2018 in tweede lezing) zal de Wagenstraat de buslijnen 41 en 74 herbergen die de twee steenwegen (Stalle en Alsemberg) met elkaar verbinden, maar die ook de ontbrekende schakel vormen tussen het station en het "lagere" deel van de wijk. Vanaf dit station zullen de overstapmogelijkheden tussen verschillende bus- en tramlijnen het mogelijk maken om de verbindingen vanaf deze "toegangspoort" van het Brusselse Gewest te diversifiëren.
Doelstellingen van het project
Het belang van de aanleg van de Wagenstraat is dan ook veelvoudig:
- het busplan uitvoeren,
- de toegankelijkheid van het station Kalevoet voor actieve modi verbeteren,
- de verdeling van het gebruik en de vervoerswijzen verbeteren door een betere voetgangers- en fietsverbinding tussen het station Ukkel-Kalevoet en de bedrijfs- en verzorgingszone, en de Stallestraat,
- verbetering van de commerciële snelheid en regelmaat van de bussen tussen het station Ukkel-Kalevoet en het Dancoplein.
Aan de andere kant kunnen bussen het gedeelte van de Alsembergsesteenweg tussen Ukkel-Kalevoet en Globe vermijden, daar waar de commerciële snelheid van bussen minder dan 10 km/h bedraagt.
- Daarnaast zijn de doelstellingen van het project de volgende:
- terugkeren naar een evenwichtiger en gediversifieerder gebruik van de openbare ruimte,
- de gezelligheid verhogen voor omwondenden, en er een bevoorrechte plaats van de actieve mobiliteit van maken: voetgangers en fietsers, zonder evenwel personen met een beperkte mobiliteit te vergeten (toegang tot scholen, openbaar vervoer, culturele, sport- of vrijetijdsplaatsen),
- het bebouwde erfgoed exploiteren,
- de verkeersveiligheid waarborgen (verkeers- en snelheidsmatiging),
- paden en fietsroutes beveiligen,
- parkeermogelijkheden voorzien voor omwonenden en bezoekers,
- van dit project een uitstekend voorbeeld op het gebied van regenwaterbeheer maken.
Het doel is dan ook om de levenskwaliteit van de bewoners en gebruikers van de wijk en het openbaar vervoer in het algemeen te verbeteren, evenals de gebruikersvriendelijkheid van de openbare ruimte, en tegelijkertijd de toegankelijkheid ervan voor gebruikers die doorreizen naar kantoor- en zakencentra, winkels, scholen en (andere) vervoermiddelen.