Vernieuwing tramsporen in de tervurenlaan
De MIVB exploiteert een netwerk van bijna 300 km tramsporen in Brussel. Om een voortdurende kwaliteitsdienst te garanderen, worden elk jaar meerdere kilometers tramsporen vernieuwd. In de loop van 2024 en 2025 wordt een groot deel van de Tervurenlaan heraangelegd, namelijk het gebied tussen het Trammuseum en het eindpunt Tervuren Station.
Als onderdeel van dit project worden ook verschillende tramhaltes heringericht. Om het proces in goede banen te leiden, is het project opgedeeld in 4 fasen.
Lijst met links
Organisatie van de werf
Tegen het einde van de zomer 2024 zijn de werken van de MIVB in de zone van Vier Armen tot het eindpunt Tervuren Station (1) afgerond. Daarnaast zijn de werken in de zones van het Trammuseum (2) en tussen de Vorstlaan en de halte Madoux (3) ook afgelopen.
Vanaf september start de MIVB met de vervanging van de tramsporen in de zone tussen de halte Madoux en Vier Armen (4). Deze werffase is gepland tot en met mei 2025.
Deze planning kan veranderen als gevolg van nog niet bekende factoren.
Gevolgen voor het verkeer
Over het algemeen wordt geen grote verstoring verwacht voor het autoverkeer. Afhankelijk van het werkgebied kan het verkeer echter worden omgeleid of beperkt langs de werf.
Zo zal de Tervurenlaan afgesloten worden komende van het Vier Armenkruispunt om Brussel binnen te rijden van 26 oktober tot 3 november 2024 voor de vervanging van de tramsporen die de laan kruisen. Het autoverkeer wordt lokaal omgeleid.
Organisatie van het openbaar vervoer
Deze werkzaamheden zullen gevolgen hebben voor tramlijn 44.
Vanaf september 2024 tot begin 2025, zal tramlijn 44 eerst beperkt worden tot Drie Kleuren. Vervolgens, van begin 2025 tot en met mei 2025, zal de tram beperkt worden tot Madoux. Een pendelbus rijdt tussen Montgomery en Tervuren Station.
De details over het openbaar vervoer worden gecommuniceerd via de communicatiekanalen van de MIVB: Werkzaamheden & storingen, mobiele app, 070 23 2000 en aan de betrokken haltes.