Bouw van een nieuwe tunnel en 7 stations
Over enkele jaren krijgt Brussel een nieuwe metrolijn. Die zal in 20 minuten het station Bordet, gelegen in Evere, verbinden met het station Albert, gelegen in Vorst, via het stadscentrum. Lijn 3 zal een noord-zuid georiënteerde lijn zijn en zal zo een aanvulling vormen op het bestaande metronet, dat vooral oost-west georiënteerd is.
Lijst met links
Project M3
Project M3 is een partnerschap tussen de federale staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en zal gerealiseerd worden in twee aparte en opeenvolgende fases:
- Fase 1: de transformatie van premetro naar metro, tussen Albert en Noordstation. Deze werken worden aangestuurd door de MIVB.
- Fase 2: de uitbreiding van de metro, tussen Noordstation en Bordet. Deze werken worden aangestuurd door Beliris.
Ontdek hier het project:
Fase 1
De werken voor de eerste fase van Metro 3 zijn volop aan de gang. Vlakbij het station Lemonnier wordt gewerkt aan het nieuwe station Toots Thielemans.
De eerste fase omvat eveneens de omvorming van het station Albert tot een multimodaal station.
Aan het Noordstation is het startschot gegeven voor de bouw van de nieuwe verbindingstunnel.
Fase 2
In de tweede fase zal metrolijn 3 worden uitgebreid naar het noorden van het gewest, met de aanleg van een 5 km lange tunnel tussen het Noordstation en het station Bordet. De tunnel zal worden gegraven met behulp van een tunnelboormachine.
Op dit tracé, dat de gemeenten Schaarbeek en Evere zal bedienen, komen zeven gloednieuwe stations: Liedts, Colignon, Verboekhoven, Riga, Linde, Vrede en Bordet. Het project omvat ook een nieuwe metrostelplaats. Die komt op het terrein van de MIVB in Haren.
Voor fase 2 zitten we momenteel nog in de vergunningsprocedure. Als de lijn voltooid is, zullen de reizigers gebruik kunnen maken van een nieuwe metrolijn van 10,3 kilometer lang met in totaal 18 stations.
Om op de hoogte te blijven, schrijf u hier in op de nieuwsbrief.