Leopold I-straat

Volledig herinrichting van de straat

Het Richtplan Bus, goedgekeurd door de Brusselse Gewestregering op 21 maart 2018, voorziet in een volledige herziening van het Brusselse busnet. Het doel? De mobiliteit van morgen voorbereiden door nieuwe lijnen toe te voegen, betere verbindingen te verzekeren en de capaciteit van bestaande lijnen te verhogen.

Om het comfort van de reizigers te verbeteren, wordt lijn 53 voort aan bediend met gelede bussen die meer zitplaatsen bieden. Om deze bussen in goede omstandigheden te laten rijden, zijn aanpassingen nodig in de Leopold I-straat.

Breder gezien biedt het project de gelegenheid om de straat volledig te renoveren en opnieuw in te richten met een focus op vergroening en gedeelde, duurzame mobiliteit, terwijl alle voetgangersroutes worden beveiligd.

Een stedenbouwkundige vergunning werd verleend in april 2024.

Een volledig vernieuwde en groenere straat

Het project werd ontwikkeld na een testfase (zie hieronder) en een participatieproces met burgers, en omvat een volledige herziening van de straat tussen de de Smet de Naeyerlaan en de Emile Delvastraat. De omvang en kwaliteit van dit project hebben ervoor gezorgd dat het opgenomen werd in het regionale AVANTI-programma, dat tot doel heeft de regelmaat en betrouwbaarheid van de voertuigen van de MIVB te verbeteren.

Het eerste gedeelte van de straat, tussen de de Smet de Naeyerlaan en de Charles Woestelaan, is een richtingsstraat. In dit deel zal de weg licht verbreed worden om definitief een bus- en fietsstrook in tegengestelde richting richting de Smet de Naeyerlaan te wijden, terwijl een veilige doorgang voor alle verkeersmodi mogelijk blijft. Deze busstrook zal gedeeld worden met een gemarkeerde fietsstrook.

In de rest van de tweerichtingsstraat zal de weg ook verbreed worden zodat de voertuigen elkaar vlotter en veiliger kunnen kruisen. In beide richtingen zal een fietsstrook op de grond geschilderd worden en het verkeer op de Leopold I-straat zal prioriteit krijgen aan alle kruispunten, behalve bij die met de Charles Woestelaan.

De bushaltes Woeste en Amélie Gomand zullen volledig heringericht en aangepast worden aan alle toegankelijkheidsnormen voor personen met beperkte mobiliteit en alle gebruikers. Het verbreden van de trottoirs zal het voetgangersverkeer aangenamer en veiliger maken. Bij de scholen, het Nederlandstalige cultureel centrum in Jette en de kruispunten, voorziet het plan in veilige oversteekplaatsen. Ter hoogte van de twee scholen zullen gemarkeerde zones met verlaagde snelheid worden ingesteld (zie hieronder). En op het grote Lakense kruispunt tussen de Leopold I-straat, de Prudent Bolslaan en de Emile Delvastraat zullen de voetgangersoversteekplaatsen worden beveiligd en verkort.

Overal is een bijzondere aandacht besteed aan vergroening van oppervlakken die momenteel verhard zijn. Struiken en bomen zullen worden geplant langs de trottoirs en vele parkeerplaatsen zullen permeabel worden gemaakt.

projectie van de gerenoveerde straat

Openbaar vervoer voor iedereen

De bushaltes Woeste en Amélie Gomand zullen volledig heringericht en aangepast worden aan alle toegankelijkheidsnormen voor personen met beperkte mobiliteit en alle gebruikers. 

Testfase

In 2019 werd een eerste mobiliteitstest op initiatief van de MIVB uitgevoerd om de regelmaat en prestaties van buslijn 53 te helpen verbeteren.

Waaruit bestond deze test precies?

  • Exploitatie van buslijn 53 met gelede bussen.
  • Er werden acht zones aangelegd voor het kruisen van de voertuigen om zo het busverkeer gemakkelijker te maken in de Leopold I-straat. Dit vereiste het verwijderen van 34 parkeerplaatsen, maar maakte het mogelijk om de trottoirs ter hoogte van twee scholen te verbreden en de weg veiliger te maken voor voetgangers en fietsers.
  • Plaatsing van 22 fietsenrekken.
  • Plaatsing van snelheidsdrempels.
  • Aanleg van nieuwe zebrapaden en plaatsing van paaltjes.

In 2020 werd een andere mobiliteitstest uitgevoerd op initiatief van de gemeente Jette. Een bus- en fietsstrook werd in tegengestelde richting ingesteld. Als gevolg hiervan:

  • Wordt de Leopold I-straat een prioritaire weg ten opzichte van loodrechte wegen.

Enkel bussen, taxi's en fietsen mogen rijden vanaf de Charles Woestelaan tot aan de de Smet de Naeyerlaan.

Contact

Onze documenten zijn helaas niet toegankelijk. Bent u blind of slechtziend en wilt u meer informatie over deze werf? Neem contact met ons op via het contactformulier.