Peinture à l’huile sur murs emboués en béton rythmée par des panneaux métalliques verticaux amovibles émaillés (1987)
Voor het ontwerp van station Bockstael in de jaren tachtig riep architect Maxime Brunfaut de artistieke hulp in van Jean Glibert, die volop speelt met volume, kleur en beweging in de ruimte. Die samenwerking resulteerde in een compleet nieuwe aanpak, die toen en ook nu nog, getuigt van doordacht technisch vernuft waarvan de verweerd uitziende slibwanden stille getuigen zijn. De kunstenaar greep op subtiele wijze in door aaneensluitende horizontale kleurstroken toe te voegen die de beweging van de metrostellen en bepaalde assen in het station volgen. Verticaal op deze muren werd een systeem van gekleurde emaillen platen aangebracht. Sommige daarvan zijn bij beide spoortoegangen beweeglijk, waardoor ze mee bewegen met de metrotreinen. De bedoeling van dit gezamenlijke werk van kunstenaar en architect is om reizigers en metrotreinen, die almaar toekomen en weer vertrekken, te verwelkomen. Naast de functionaliteit van deze plek heeft het werk ook een ideologische betekenis: een inrichting waarbij onderhoudsgemak, veiligheid en schoonheid in strikte zin voorrang krijgen op het gedachtegoed van ontwerpers van weleer, op geschiedenis en erfgoed, wordt hier in vraag gesteld. Jean Glibert zelf omschrijft zijn benadering als het verlangen om de ware aard van de plek te onthullen en te behouden wat haar zo bijzonder maakt.
Lijst met links
JEAN GLIBERT (Bruxelles, 1938)
Jean Glibert werd opgeleid in het atelier voor monumentale schilderkunst onder leiding van Paul Delvaux in La Cambre. Hij toonde belangstelling voor het probleem van de integratie van kleur in de architectuur, het milieu en de stedelijke omgeving door zoveel mogelijk de bouwtechnieken toe te passen. Kleur schept volgens hem nieuwe spanningen op bestaande vormen, kan ritmisch werken of verbanden leggen. Hij doet onderzoek naar transparantie (glasraam) en het gebruik van ruimtelijke inpassingen, onder andere via het professoraat dat hij kreeg aangeboden aan het Nationaal Hoger Instituut voor Architectuur en Visuele Kunst, La Cambre. Jean Glibert heeft het experimentele in de vingers. Hij beschilderde borden op een parkeerterrein met behulp van een verfspuit en kreeg verschillende opdrachten voor banken en scholen. Samen met Norberte Loicq legde hij 3.000 gekleurde cementtegels neer in het Middelheimpark van Antwerpen ter gelegenheid van de zestiende Biënnale.
FOTO'S