337,7 miljoen ritten
Vorig jaar namen jullie, met in totaal 337,7 miljoen ritten, terug vaker het openbaar vervoer. De MIVB zette zijn comeback verder met nieuwe voertuigen, hogere frequenties en vele projecten. Ontdek alle hoogtepunten en cijfers van 2022 in ons jaarverslag.
Lijst met links
23 procent meer ritten
De relance die in 2021 werd ingezet, ging verder in 2022. Vorig jaar voerde de MIVB 337,7 miljoen ritten uit, 23 procent meer dan in 2021, en dat ondanks de COVID-crisis die begin vorig jaar nog altijd aanwezig was en thuiswerk dat een gewoonte werd.
In augustus 2022 steeg het netgebruik tot 84 procent van het niveau van 2019. Tijdens het weekend gingen die cijfers zelfs tot boven het niveau van 2019. De verhoging van de frequenties in de daluren en de indienstname van nieuwe voertuigen speelden een belangrijke rol in die toename. Zo werd de nieuwe tram TNG geleverd en de nieuwe metro M7 in dienst genomen.
52 miljoen kilometer
Met 52,7 miljoen afgelegde kilometer brak de MIVB haar record van 2021 (50,6 miljoen km), dankzij hogere frequenties op het bus- en metronet en de nieuwe buslijn 73. Ook het aantal plaatsen steeg tot grote tevredenheid van de klanten. Die gaven de MIVB een 7,3/10 op de tevredenheidsbarometer die maar liefst 94 criteria beoordeelt.
Duurzaam
Duurzaamheid staat bij de MIVB centraal. De vloot blijft vergroenen dankzij de aankoop van elektrische en hybride bussen. Ook de energievoorziening wordt duurzamer door onder meer zonnepanelen op gebouwen en levering van hernieuwbare windenergie via ASPIRAVI. De MIVB verbeterde haar energieprestaties zo met 12,3 procent in 2022.
Duurzaamheid is ook toegankelijkheid: 53 van de 69 stations zijn nu toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit. Slechtzienden kunnen zich makkelijker verplaatsen dankzij audio-aankondigingen aan de buitenkant van de voertuigen.
Toekomst
De MIVB blijft investeren in de toekomst. Het Tramplan tekent de toekomst van het tramnet tegen 2035 uit, dat mogelijk wordt met levering van 90 TNG-trams. De eerste nieuwe lijn zal lijn 10 naar Neder-over-Heembeek zijn. De busvloot vergroent en wordt op termijn volledig elektrisch. Op het metronet komt er een test van de automatische metro in enkele stations.
Wil je echt alle hoogtepunten en cijfers van 2022 en toekomstplannen van de MIVB kennen? Bezoek dan de interactieve site van het activiteitenverslag 2022.