Verlagen van het temperatuurinstelpunt in regionale treinen in Parijs (RATP)

De RATP heeft een uitgebreid regionaal spoornet (RER) met drie soorten regionale treinen. De temperatuur was oorspronkelijk ingesteld op 18°C tijdens de winter in alle voertuigen. In het kader van het project werd de ingestelde temperatuur verlaagd van 18°C naar 15°C. Er werden metingen gedaan tijdens het gebruik om de potentiële energiebesparingen voor elk model rollend materieel te bepalen. De energiebesparingen varieerden van 6% tot 32%.

De energiebesparingen bedroegen jaarlijks gemiddeld 40.000 kWh per treinonderdeel en de eruit resulterende broeikasgassenuitstoot kon verlaagd worden met 1,7 ton CO2 per voertuig. Dat resulteerde in een jaarlijkse kostenbesparing van €2.400 per treinonderdeel. Er werkten vier personen een hele maand lang aan de aanpassing van alle voertuigen.

Technische gegevens

Investeringskosten 

Geen

Personeel 

1 dag/voertuig

Energiebesparingen (%)

 

5 tot 30%, afhankelijk van het voertuig

Jaarlijkse Energiebesparingen (kWh) 

40,000 kWh/voertuig

 

Jaarlijkse CO2-besparingen (TCO2

1.7 TCO2/voertuig

Jaarlijkse kostenbesparingen (€) 

€2,400/voertuig

Terugverdientijd (jaar) 

Minder dan een jaar