Tervurenlaan
Vernieuwing tramsporen in de Tervurenlaan
De MIVB exploiteert een netwerk van bijna 300 km tramsporen in Brussel. Om een voortdurende kwaliteitsdienst te garanderen, worden elk jaar meerdere kilometers tramsporen vernieuwd. In de loop van 2024 en 2025 worden de sporen in een groot deel van de Tervurenlaan heraangelegd, namelijk tussen het Trammuseum en het eindpunt Tervuren Station. Als onderdeel van dit project worden ook verschillende tramhaltes heringericht. Om het proces in goede banen te leiden, is het project opgedeeld in 4 fasen.
Einde van de werken en herinvoering van tram 44
Op zaterdag 21 juni rijdt tram 44 opnieuw over het volledige traject. Ter gelegenheid hiervan zijn de historische trams van het Trammuseum gratis toegankelijk tussen 13.00 en 19.00 uur.
De spoorvernieuwingswerken zijn nu voltooid. Enkel afwerkingswerken aan de haltes lopen nog door tot in augustus.
Gevolgen voor het verkeer
Op dit moment, is er geen grote impact te verwachten voor het autoverkeer. Afhankelijk van het werkgebied kan het verkeer echter worden omgeleid of beperkt tot één rijbaan langs de werven.
Organisatie van het openbaar vervoer
De werkzaamheden zullen gevolgen hebben voor tramlijnen 8, 39 en 44 en buslijn 36.
Vanaf juni 2024 en gedurende de hele zomer zal tramlijn 8 rijden tussen Roodebeek en het Trammuseum aan de ene kant en tussen Herrmann-Debroux en Louiza aan de andere kant. Er zal een pendeltram rijden tussen het kruispunt Vorstlaan - Tervurenlaan en Herrmann-Debroux.
Van juni 2024 tot september 2025, zullen tramlijnen 39 en 44 beperkt worden tot het Trammuseum en dan vervangen worden door pendelbussen naar Ban-Eik en Tervuren Station.
Vanaf september 2024 tot en met mei 2025, zal enkel lijn 44 stoppen aan het Trammuseum. Er zal een pendelbus rijden tot Tervuren Station.
De haltes van buslijn 36 bij het Trammuseum zullen verplaatst zijn.