Transparantie
Elk jaar lees je in de transparantieverslagen van de MIVB meer over onze werking, bevoegdheden en beheersorganen. Zo blijf je als reiziger, stakeholder of nieuwsgierige lezer bij met het reilen en zeilen van onze organisatie.
De werking van de MIVB ligt vast in de bepalingen van het gezamenlijke decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen van 16 mei 2019.
Bevoegdheden en organisatie
Verantwoordelijkheid en engagement
Al sinds 1954 organiseert de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) het openbaar vervoer in het Brussels Gewest. Vandaag bedienen meer dan 1300 voertuigen elke dag 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en 11 gemeenten in de buitenwijken. Goed voor een oppervlakte van 241,5 km², met elk jaar meer dan 1 miljoen reizende Brusselaars en duizenden pendelaars.
We hebben altijd veel uitdagingen op onze weg. Die willen we met een doeltreffende dienstverlening en duurzame organisatiestructuur aangaan. We kozen daarom voor een organisatie- en werkingsmodel met 5 afdelingen die instaan voor het welslagen van de MIVB:
- Dankzij de afdeling Operations groeit het MIVB-netwerk. Die afdeling leidt alle exploitatieopdrachten in goede banen.
- De afdeling Transport Systems verenigt alle technische en IT-functies.
- Om mee te blijven met de veranderende noden van onze reizigers, definieert en bevordert de afdeling Sales, Marketing & Network het vervoersaanbod met het oog op een betere dienstverlening naar onze klanten.
- Budget-, aankoop- en gebouwenbeheer, logistieke steun en juridische expertise ligt in de handen van de afdeling Finance & Services.
- De afdeling Human Resources waakt over het werk van onze (toekomstige) medewerkers, hoe het dat werk kan verbeteren en over de rekruteringsstrategie.
De 5 afdelingen staan onder de leiding van Senior Vice Presidents. Samen met het General Management vormen zij het Executive Committee, dat bevoegd is om strategische beslissingen te nemen op bedrijfsniveau. Het Management Committee is verantwoordelijk voor beslissingen op afdelingsniveau.
Beheersorganen
De MIVB telt 2 beheersorganen:
- Het beheerscomité heeft de hoge leidinggevende macht om de MIVB te beheren. De permanente personeelsafgevaardigden die erin zetelen, hebben een adviserende stem.
- De raad van bestuur legt onze budgetten vast, sluit beheerscontracten met de gewestregering en keurt collectieve overeenkomsten goed.
Verslagen en bijlagen
Transparantieverslagen
De MIVB stelt elk jaar een transparantieverslag op over de bezoldigingen en de voordelen van de openbare mandatarissen. Door dat verslag te publiceren, voldoet het aan de omzendbrief van 20 november 2018 over de toepassing van de nieuwe gemeenschappelijke verordening van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 14 december 2017.
Transparantieverslagen
Subsidies
We publiceren elk jaar een financieel verslag. Daarin leggen we de volgende informatie vast:
- De wettelijke jaarrekening in overeenstemming met de Belgische boekhoudwetgeving en de code van bedrijven en verenigingen.
- Bedrijfs- en beleggingsrekeningen, die de kosten en producten volgens hun bestemming uitsplitsen.
Financieel verslag en subsidielijst
Studies
In 2023 deed de MIVB geen studies, zoals bepaald in de ordonnantie van 16 mei 2019.
Overheidsopdrachten
Elk jaar leggen we een inventaris met overheidsopdrachten aan. Die kun je ook raadplegen op het Open Data-portaal van het Brusselse Gewest.
Aanwervingen en collega’s
Medewerkers van niveau A
In 2021 werd Tamara de Bruecker aangesteld als adjunct-directeur-generaal van de MIVB. In het kader daarvan publiceerde de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het besluit over haar benoeming.
Solliciteren bij de MIVB
Nieuwe lijnen, de elektrificatie van onze vloot, digitalisering in onze dienstverlening, … We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe collega’s. Solliciteren doe je op 3 manieren:
- Via de website (jobs.stib-mivb.be): met vacatures voor chauffeurs, technische profielen, ondersteunende functies, ingenieurs, starters, …
- Via Actiris: op zoek naar een specifieke functie, zoals multimodale medewerker? Dan vind je die via Actiris.
- Op de Job Days: we organiseren geregeld Job Days of andere evenementen om nieuwe medewerkers aan te werven. Je ontdekt in 1 dag of een job bij de MIVB iets voor jou kan zijn.