Morisstraat en Bréartstraat
Binnenkort heraangelegd
In overleg met de gemeente Sint-Gillis zullen de MIVB en het Gewest de Moris- en Antoine Bréartstraat tussen het Jansonplein en het kruispunt met de Albaniëstraat heraanleggen. De tramsporen zijn verouderd en moeten worden vervangen. Daarom hebben we een project ontwikkeld voor de volledige vernieuwing en herinrichting van de straten van gevel tot gevel. Het doel? Een kwaliteitsvolle openbare ruimte inrichten voor alle weggebruikers. Hierna zal het tramverkeer beter, vlotter en veiliger zijn. Bovendien zullen de nieuwe sporen gelegd worden op schokdempende voorzieningen die het lawaai en de trillingen veroorzaakt door de doorgang van de trams, zullen helpen verminderen.
Verderop in de Albaniëstraat zullen de werkzaamheden bestaan uit het leggen van nieuwe tramsporen in de bocht richting de Lombardijestraat en het installeren van bovenleidingspalen in de Lombardijestraat (tot aan het kruispunt met de Savoiestraat).
De stedenbouwkundige vergunning werd goedgekeurd op 13 maart 2024.
Een kwaliteitsvolle openbare ruimte inrichten voor alle weggebruikers
Aanpassing van de rijstroken
Momenteel wordt de doorgang van de trams regelmatig geblokkeerd door geparkeerde voertuigen. De breedte van de rijstroken zal worden vergroot om de doorgang van de trams te vergemakkelijken en de straat veiliger te maken.
Verandering van verkeersrichting
Het gedeelte tussen het Jansonplein en de Ierlandstraat blijft eenrichtingsverkeer. In het verlengde hiervan zal de Morisstraat, tussen de Waterlose Steenweg en de Ierlandstraat, eenrichtingsverkeer worden, maar in de tegenovergestelde richting. Alleen trams zullen vanaf de Ierlandstraat richting de Waterlose Steenweg kunnen rijden. Dankzij deze maatregel zullen de trams 81 en 97 regelmatiger rijden en een kortere rijtijd hebben, en zal het doorgaand verkeer voor de buurtbewoners beperkt worden.
Aanpassing aan de normen van de toegankelijkheid van de haltes
Alle ‘Moris’-tramhaltes in de Morisstraat, Antoine Bréartstraat en de Waterlose Steenweg zullen worden aangepast aan de nieuwste normen voor alle weggebruikers, met speciale aandacht voor de toegang voor mensen met beperkte mobiliteit.
Verbetering van voetgangerstrajecten
In de omgeving van scholen en winkels zullen de voetpaden breder worden gemaakt om de veiligheid en het comfort te verhogen. Op elk kruispunt zullen de zebrapaden breder worden om de veiligheid van voetgangers te garanderen, met name rond de school “Saint Jean-Baptiste de La Salle”. Voor fietsers zullen de huidige verouderde paden gerenoveerd worden en er zullen comfortabelere aanbevolen fietszones op de grond gemarkeerd worden.
Vergroening en geïntegreerd beheer van het regenwater
Er zal een groot aantal bomen worden geplant om de landschappelijke kwaliteit van de straat te verbeteren en het hitte-eilandeffect, dat in sterk verstedelijkte en gemineraliseerde gebieden optreedt, te verminderen. Het project omvat ook de integratie van plantenbedden die regenwater zullen opvangen dankzij lichte hellingen. Het water zal in deze aarde worden vastgehouden door de wortelstelsels van de specifieke planten die er worden geplant. Deze plantenbedden zullen het aangename karakter van de straat versterken, vooral rond de school “Saint Jean-Baptiste de La Salle”.
Planning en werkzaamheden
De stedenbouwkundige vergunning werd afgegeven op 13 maart 2024. Details over de startdatum, fasering en organisatie van de werkzaamheden worden nog uitgewerkt. Nuttige informatie hierover zal zo snel mogelijk worden gedeeld. We zullen ons uiterste best doen om de reis van buurtbewoners en alle weggebruikers van de betreffende straten te vergemakkelijken.