5,2 miljard euro voor een betere mobiliteit
De Brusselse regering kiest resoluut voor het openbaar vervoer om de levenskwaliteit in de stad te verhogen. Door 5,2 miljard te investeren wil ze tegen 2025 meer metro's, trams en bussen inzetten om files, vervuiling, stress en geluidsoverlast tegen te gaan. De mondernisering, uitbreiding en verdichting van het net zal zorgen voor kortere wachttijden, minder overstappen en een toegankelijker openbaar vervoer. Zo evolueert bus, tram en metro nemen van een verplichting naar een manier van leven.
Lijst met links
Nieuw busplan
Op weg naar een mobielere hoofdstad.
De structuur van het busnet van de MIVB heeft in meer dan 30 jaar geen ingrijpende veranderingen ondergaan. De Brusselse bevolking neemt weer toe, nieuwe wijken komen tot stand en het stadsverkeer wordt steeds drukker. Daarom heeft de MIVB voor haar buslijnen een ambitieus plan bedacht. Het project voorziet hogere frequenties, kortere wachttijden en betere aansluitingen. Na een uitvoerig overleg werd het nieuwe busplan goedgekeurd door de Brusselse Hoofstedelijke regering.
Voor meer informatie, bezoek www.busplan.brussels
Dit is het begin van een vierjarig proces die de mobiliteit in de hoodstad geleidelijk aan zal verbeteren.
In totaal zullen 15 van de 50 buslijnen van het huidige MIVB-net identiek blijven.
Voor 33 lijnen zal minstens een reisweg wijzigen en 2 lijnen zullen afgeschaft worden (meerbepaald overgenomen worden door andere lijnen). Er komen vier nieuwe lijnen bij.
Nieuwe bussen
Meer bussen om Brussel beter te bedienen
De verjonging van het park
Investering: € 332 miljoen
Een bus heeft een gemiddelde levensduur van een 15-tal jaar. De vernieuwing van de vloot van ongeveer 650 voertuigen is dus bijna onophoudelijk. Met de nieuwe verbindingen voorzien in het kader van het busplan zou het aantal voertuigen per lijn nog verder moeten stijgen. De MIVB heeft 141 hybride bussen besteld bij de fabrikant Iveco. Het gaat om de laatste bestelling van de vijf bestellingen van hybride en elektrische bussen. De MIVB heeft inderdaad 110 hybride standaardbussen besteld, alsook 7 elektrische minibussen, 5 elektrische standaardbussen en 25 elektrische gelede bussen.
Tegen midden 2020 zullen dus in totaal 288 bussen geleverd worden waardoor de totale capaciteit van het busnet van de MIVB met ongeveer 32% zal toenemen.
De nieuwe stelplaatsen
Investering Klein Eiland: € 14 miljoen
Om deze nieuwe busvloot te kunnen stallen, moeten er opnieuw werken uitgevoerd worden aan de remise "Klein Eiland" in Anderlecht. Tevens wordt er in het noorden van het gewest gewerkt aan een tweede nieuwe stelplaats met minstens een evenwaardige capaciteit. De precieze ligging wordt momenteel onderzocht om de vestiging en de integratie ervan in de stad te optimaliseren.
Hoe werkt een hybride bus?
Een hybride bus is een bus die gedeeltelijk werkt op elektriciteit. De motor wordt aangedreven door brandstof. Bij het remmen wordt die energie omgezet in elektriciteit, opgeslagen en vervolgens gebruikt voor het optrekken. Dit systeem is bijzonder efficiënt in een stadsomgeving waar vaker wordt opgetrokken dan op lange afstanden.
Momenteel beschikt de MIVB over 702 dieselbussen. De bussen van de MIVB leggen jaarlijks nagenoeg 25 miljoen kilometer af en verwezenlijken 118 miljoen ritten.
Nieuwe trams
Nieuwe trams voor de hoofdstad van de toekomst
De modernisering
Investering: € 266 miljoen
Hoewel Brussel vandaag voornamelijk bediend wordt door trams van de nieuwe generatie, dateren een honderdtal voertuigen van de jaren 70. Door hun nauwe deuren, het opstapje en tekenen van veroudering, voldoen ze niet meer aan de verwachtingen van de klanten, die steeds meer gewend raken aan de moderne trams. Deze trams zullen vervangen worden door voertuigen van de laatste generatie, die groter en vooral comfortabeler zijn. Grotere informatieschermen, meer valideertoestellen, nieuwe zetelindeling en een multimodale ruimte (PBM, kinderwagens, fietsen) vervolledigen de inrichting
De nieuwe stelplaatsen
Investering: € 130 miljoen
Langere trams bieden meer plaats en vergen dus nieuwe stelplaatsen.
Een eerste stelplaats, Marconi, werd gebouwd langs de Ruisbroeksesteenweg in Ukkel. Hiervoor wordt een budget van € 67 M vrijgemaakt. Men zal er 75 trams van het type T3000 (32m) kunnen stallen en onderhouden.
Tegelijkertijd wordt de bouw van een tweede nieuwe stelplaats op de parking van Paleis 12 aan de Heizel onderzocht. In deze stelplaats, die in het kader van het Neo-project en de uitbreiding van de lijnen 3, 7 en 9 gebouwd wordt, zal men tegen 2025 ten laatste dagelijks een dertigtal trams kunnen stallen en onderhouden. Een investering van € 63 M.
Betere bediening noord en oost
Nieuwe tramlijnen richting Heizel en Roodebeek
Investering: € 81,5 miljoen
Omdat Brussel leeft en beweegt en omdat de vraag naar mobiliteit stijgt, zullen nieuwe tramlijnen het huidige netwerk tegen 2025 vervolledigen. In dit stadium, worden er al twee projecten voor nieuwe tramlijnen uitgewerkt.
De creatie van lijn 9 tussen Simonis en het noorden van Jette via het universitaire ziekenhuis (UZ Brussel) en de verlenging van lijn 94 van het Trammuseum tot aan het metrostation Roodebeek voor een totale kost van € 11 M. In het verlengde zal de uitbreiding tot aan de Marcel Thirylaan ter hoogte van de Cora van Woluwe volgen.
Voor meer informatie, bezoek www.tram9.brussels en www.tram94.brussels
Verlenging tramlijn 9
Tramlijn 9 is in dienst sinds 1 september. Deze tram rijdt tussen Simonis en de Dikke Beuklaan. Zo zijn het overstapknooppunt Simonis, heel wat wijken in Jette en het oosten van Ganshoren met elkaar verbonden.
Dit is nog maar het begin. Er is een stedenbouwkundige vergunning voor de verlenging van deze lijn met anderhalve kilometer, van de Dikke Beuklaan tot de Houba de Strooperlaan via de Generaal de Ceunincklaan.
Modernisering metrolijnen
Nieuwe metrostellen – Verhoogde frequentie
Investering: € 531 miljoen
Veertig jaar na de eerste indienststelling worden zowel de stellen als de infrastructuur van de metrolijnen geleidelijk aan gemoderniseerd. Het snelheidscontrolesysteem zal vernieuwd worden met het oog op het terugbrengen van het doorkomstinterval tussen elk stel op 120 seconden i.p.v. de huidige 150 seconden. Van 24 doorkomsten per uur zal men er zo 30 krijgen langs het gemeenschappelijke deel van de twee lijnen, tussen het Weststation en Merode.
Om dit nieuwe aanbod te kunnen verzekeren maar ook om stapsgewijs de oude oranje stellen te vervangen, zullen nieuwe metrostellen met een moderne "look" besteld worden.
In een eerste fase moeten er 43 nieuwe stellen besteld worden. Om deze stellen te stallen en te onderhouden, zal er een nieuwe stelplaats gebouwd worden achter het bestaande eindpunt Erasmus in Anderlecht, meer precies onder de Henri Simonetlaan.
Nieuwe metrolijn Albert-Bordet
Metro Noord-Zuid
Investering: € 1,4 miljard
De vraag naar openbaar vervoer in het centrum en het noorden van het gewest groeit gestaag en ondermijnt geleidelijk de maximale capaciteit van de trams. Dankzij de uitbreiding van de metro naar Schaarbeek en Evere zal het stijgend aantal klanten in dit gedeelte van de stad opgenomen worden.
Hiervoor zal de huidige noord-zuidas van de premetro in een metro veranderd worden en zal de tunnel verlengd worden met meer dan 4 km voorbij het Noordstation tot Bordet, nabij het S-station van de spoorwegen: zo zullen 7 bijkomende stations ontstaan. Het Albertstation zal omgebouwd worden tot een echt overstapknooppunt.
Om de bediening van deze nieuwe infrastructuur te kunnen garanderen, zal men meer metrostellen moeten bestellen en zal een nieuwe stelplaats gebouwd worden in Haren, langs de reeds bestaande bus- en tramstelplaatsen
Renovatie van stations
Een verdiende verbouwing van de stations
Investering: € 228,5 miljoen
Het programma voor de geleidelijke renovatie van de 69 bestaande stations zal samen met die van de vervanging van de verouderde roltrappen voortgezet worden.
In 2016, na het afronden van de complexe verbouwingswerken in de stations Kunst‑Wet, Rogier en Schuman, zullen even grootse inrichtings- en/of renovatiewerken gestart worden voor de stations Beurs, De Brouckère (oost-westas) en Centraal station.
De omzetting van de noord-zuidas van de premetro in metro tegen 2021 en de aanleg van de nieuwe lijn 9 zullen bovendien voor zorgen dat de stations Albert en Simonis tevens een grondige restyling ondergaan.
De werken om de toegankelijkheid tot de Brusselse metro voor gehandicapten te verzekeren zullen eveneens worden voortgezet om in 2019 klaar te zijn.
Voor wat betreft de 575 roltrappen in de 69 bestaande stations, dateren de oudsten van 1969, wanneer de eerste stations in dienst werden gesteld. Met de samenwerking van de MIVB, zal het Gewest het huidige vernieuwingsprogramma verderzetten en zo 14 eenheden per jaar vervangen. Dit zal volgens een voorrangslijst gebeuren met het oog op een optimalisering van de betrouwbaarheid van deze mechanische trappen.
Station Meiser
Het langverwachte station
Studies: € 96 miljoen
De aanleg van een tunnel op de as van de Generaal Wahislaan en de A. Reyerslaan werd opgegeven en de studies rond de bouw van een premetrostation onder het Meiserplein zullen in deze nieuwe context hervat worden.
Dit zeer ingewikkeld project omvat de heraanleg van ondergrondse doorgangen voor de drie bestaande tramlijnen (7, 25 en 62) waarbij het kruisen van de sporen vermeden moet worden gezien dit een vlotte doorstroming belet. De ingenieurs zullen dus een infrastructuur op twee niveaus moeten ontwikkelen tegen 2021.
Concreet zal de huidige tunnel onder de A. Reyerslaan verlengd worden richting Rogierlaan enerzijds, en richting de Generaal Wahislaan anderzijds. De bestaande toegangshelling op de as van de A. Reyerslaan zal dus vervangen worden door twee andere toegangen voorbij het Meiserplein. De stedenbouwkundige integratie zal hierbij bijzondere aandacht krijgen.