Al de functies in één app
De mobiele app brengt alle informatie samen die je nodig hebt om te reizen: reisweg opzoeken, multimodale kaart, MIVB, De Lijn en NMBS in real time, dichtstbijzijnde halte, eerstvolgende vertrektijden van de 4 operatoren in heel België, toegankelijkheidsinformatie, visualisatie van resterende trajecten op je MOBIB-kaart... En nog veel meer.
Dit alles met filters, widgets en favorieten die je leven een stuk gemakkelijker maken. Zo kan je de informatie die je nodig hebt rechtstreeks op je startscherm bekijken of snel een zoekopdracht uitvoeren naar of van een opgeslagen adres.
Heb je de MIVB-app nog niet? Download de app hier.
Lijst met links
Interactieve kaart
In het tabblad "Traject" vind je een kaart met Villo!, Cambio en Collecto, naast de eerstvolgende vertrektijden van NMBS, TEC en De Lijn. Maar dat is nog niet alles: met de filters kan je je weergave nog meer personaliseren! Vertrekken op een bepaald tijdstip of vanuit een bepaald station, accentueren van bepaalde haltes, weergave van de in- en uitgangen van de MIVB-stations... Je vindt al je overstapplaatsen in één enkele app.
Real time
Je kan het MIVB-netwerk in real time raadplegen via "Lijnen" of " Haltes". De eenvoudigste manier om dit te doen is je halte of lijn opslaan als favoriet, door op het hartje te drukken in de rechterbovenhoek na je eerste zoekopdracht. Je favorieten zijn dan de volgende keer meteen zichtbaar.
De locatie van voertuigen in real time wordt weergegeven als rode bolletjes aan de linkerkant. Door naar rechts te swipen kan je andere lijnen en voertuigen in de buurt zien.
Realtimegegevens van andere operatoren kan je raadplegen via de interactieve kaart.
Reiswegplanner
Met het tabblad “Traject” kan je gemakkelijk een reisweg van punt A naar punt B op een door jou gekozen datum en tijd plannen. Via de opties kan je kiezen om de aangeboden vervoerswijzen (metro, tram, bus, trein) en operatoren (MIVB, De Lijn, NMBS, TEC) te activeren of deactiveren. Je kan ook je voorkeuren instellen: snelste reisweg, met de minste overstapplaatsen of met de kortste wandelafstand.
Toegankelijkheid
Heb je een gelijkvloerse toegang of een toegang met liften nodig voor je verplaatsingen in het station? Controleer de toegankelijkheid in real time, per lijn en per richting via "Lijnen" of "Haltes".
Op- of afstappen aan een bus- of tramhalte? De toegangsmogelijkheden voor rolstoelgebruikers zijn bij elke bushalte aangegeven. Voor trams is dit momenteel enkel het voor lijnen 7 en 9.
Widgets
Met de widget "Mijn adressen" kan je direct zoeken naar een reisweg van of naar een van je opgeslagen adressen. Superhandig als je op weg bent naar een nieuwe bestemming!
Dankzij “Mijn lijnen” kan je direct de geplande omleidingen op je lijn zien of gemakkelijk de locatie van de voertuigen raadplegen.
Ten slotte kan je via "Mijn haltes" de volgende vertrektijden in één oogopslag zien. Zo bespaar je kostbare tijd als je bus over 4 minuten aankomt...
Aankoop via de app
Heb je een MOBIB-kaart? Door een gebruikersaccount aan te maken in de mobiele app, krijg je toegang tot de module voor uitgestelde aankopen onder het tabblad "MOBIB". Zo kan je je volgende reizen voorbereiden, zonder je huis te verlaten.
Je MOBIB scannen
Als je de mobiele MIVB-app op IOS gebruikt, kan je nu je MOBIB-kaart scannen met je smartphone. Vraag je je altijd af of je nog genoeg ritten over hebt of het tijd is om je abonnement te vernieuwen? Nu niet meer: met "MOBIB scannen" controleer je in enkele seconden de inhoud van je MIVB-, De Lijn-, TEC- of NMBS-kaart.
Andere functies
De mobiele app biedt nog veel meer andere functies. Proberen is aannemen: wacht niet langer om de MIVB-app te downloaden.
De mobiele app evolueert voortdurend. We houden rekening met jouw opmerkingen en willen je daarbij de best mogelijke oplossingen bieden. Aarzel niet om de MIVB-app in de stores te beoordelen en een commentaar toe te voegen.
FAQ Mobiele app STIB-MIVB
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik een reisweg opzoeken?
Klik in het gedeelte "Traject" op het zoekveld en geef jouw bestemming in (adres, halte of plaats). Via de kalenderknop onderaan links kan je het vertrekuur en het aankomstuur kiezen of het laatste vertrek opzoeken.
Lanceer de zoekopdracht; je zult verschillende trajecten op maat voorgesteld krijgen. Naargelang de voorstellen kan je het snelste traject kiezen, met de minste wandelafstand of het kleinste aantal overstappen.
Je kunt op ieder moment de vervoersmodi die je het best passen (metro, tram, bus of trein) selecteren in jouw zoekopdracht via het menu “opties” (onder je bestemming). De MIVB heeft alle andere vervoersoperatoren in Brussel geïntegreerd in haar app.
Hoe kan ik mijn reisweg volgen?
Na jouw zoekopdracht en keuze van jouw reisweg, klik je op de knop "De reisweg starten" onder de details.
De app zal je stap voor stap doorheen jouw reisweg begeleiden en je verwittigen wanneer je het MIVB-voertuig moet verlaten.
Hoe kan ik een traject meerdere uren of dagen op voorhand inplannen?
Deze functie is enkel beschikbaar voor gebruikers met een account.
Op het scherm met de resultaten voor jouw zoekopdracht, klik je op de kalender en plan je de dag en het uur van vertrek of aankomst. Met de MIVB kan je namelijk jouw traject plannen tussen 30 minuten en 10 dagen op voorhand en blijf je op de hoogte dankzij notificaties.
Om een notificatie voor je vertrek te activeren, klik op het icoontje van het belletje boven rechts in het detailscherm van je route. In het scherm dat zich vervolgens opent, kan je kiezen hoeveel tijd voor vertrek je een notificatie wenst te krijgen. Activeer de notificatie bovenaan rechts.
Hoe kan ik informatie vinden over één bepaalde lijn?
Kies de lijn die je interesseert in het deel "Netwerk" door het lijnnummer op te zoeken via het zoekveld of door de lijst met lijnen op het scherm door te nemen.
Zodra het detail van de lijn geopend is, kan je via de "thermometer" de realtimepositie van de voertuigen op de lijn en de wachttijd aan de nabijgelegen en favoriete haltes zien. Door rechts te swipen kan je bovendien de lijnen raadplegen die parallel lopen, alsook de positie van de voertuigen.
Hoe kan ik een halte als favoriet opslaan?
Vind eerst de lijn van de halte die je als favoriet zou willen opslaan. Ga naar het scherm “Netwerk” en zoek het lijnnummer op of kies het juiste nummer in de lijst.
In de details van de betrokken lijn (in de juiste richting) kan je de gewenste halte kiezen. In het detailscherm van deze halte klik je op het hartje rechts bovenaan om die als favoriet toe te voegen.
Hoe kan ik een lijn als favoriet opslaan?
Zoek eerst de lijn die je als favoriet zou willen opslaan. Ga hiervoor naar het scherm "Netwerk". Je kunt zoeken via lijnnummer of de lijst met lijnen op het scherm doornemen.
Klik dan op het hartje rechts bovenaan het scherm in het detail van de lijn (in de gewenste richting) die je als favoriet wenst toe te voegen.
Waarom moet ik een account aanmaken in de app?
Je kunt vrij kiezen of je een account aanmaakt of niet. Indien je een account hebt aangemaakt, zal dit je toegang krijgen tot andere functionaliteiten zoals de MOBIB-ruimte, het toevoegen van adressen in een zoekopdracht voor een reisweg als favoriet, of een back-up krijgen van jouw favorieten indien je van telefoon verandert.
Kan ik het MyBOOTIK-account gebruiken dat ik heb aangemaakt op de website mivb.be om me in te loggen op de mobiele app?
Ja, je kunt inloggen op de mobiele app met hetzelfde e-mailadres en paswoord als op de website mivb.be. In de app zal je dan alle informatie terugvinden waarover je reeds beschikt in jouw MyBOOTIK-account.
Hoe kan ik mijn MOBIB-kaart(en) beheren?
Ga naar het scherm MOBIB-ruimte en voeg een MOBIB-kaart op naam of een MOBIB-kaart Basic toe.
Je kunt vanaf dan jouwe persoonlijke gegevens verbonden met de kaart raadplegen, ze wijzigen en een notificatie krijgen wanneer jouw abonnement verstrijkt.
Bovendien kan je rechtstreeks jouw vervoerbewijzen aankopen.
Ik probeer mijn MOBIB-kaart aan mijn account toe te voegen, maar er verschijnt een bericht dat mijn kaart reeds aan een account gekoppeld is. Wat moet ik doen?
Jouw kaart is waarschijnlijk al gekoppeld aan een account via onze website. Je beschikt over 2 mogelijkheden:
- Ofwel kan je inloggen op jouw MIVB-app met behulp van jouw bestaande internetaccount MyBOOTIK/mivb.be;
- Ofwel kan je de gewenste MOBIB-kaart uit jouw MyBOOTIK-account halen en deze dan toevoegen aan jouw account van de mobiele app. Surf hiervoor naar de website mivb.be, log je in op het account waaraan jouw kaart gekoppeld is en verwijder de kaart uit jouw account.
Indien je bent vergeten aan welk account jouw kaart gekoppeld is, dan kan je de verwijdering ook aanvragen via de website mivb.be. Log in op de website mivb.be via het account dat je gebruikt op de mobiele app en probeer jouw MOBIB-kaart aan dit account te koppelen. De website zal je vragen of je een notificatie wenst te sturen naar het account waaraan de kaart gekoppeld is, om de kaart te verwijderen. Hierna kan je jouw MOBIB-kaart via de mobiele app toevoegen.
Hoe kan ik mijn persoonlijke parameters en de parameters van mijn toepassing beheren?
Je kunt jouw persoonlijke parameters te allen tijde beheren. Ga hiervoor naar het deel "Instellingen". Je kunt hier jouw paswoord et de taal van jouw account wijzigen, maar ook de handige parameters activeren.
Hoe kan ik het startscherm van mijn app kiezen?
Ga naar het deel "Instellingen". Open het menu "Startscherm". Je zult kunnen kiezen tussen "Traject", "Netwerk" en "Haltes" als openingsscherm van de app.
Hoe kan ik de taal van de toepassing wijzigen?
Ga naar het deel "Instellingen". Open het menu "Taal". Je zult hier de taal van de toepassing ("Frans", "Nederlands" en "Engels") en de taal van de haltes ("Frans" en "Nederlands") kunnen kiezen.
Hoe beheert de MIVB mijn persoonsgegevens?
Je zal alle informatie vinden in onze Privacyverklaring.