Reis zorgeloos door Brussel met je bankkaart
Je kan contactloos betalen op het volledige MIVB-netwerk. Dat betekent dat je rechtstreeks je rit valideert met je debetkaart, kredietkaart, smartphone of smartwatch.
Gemakkelijk, veilig en snel!
Lijst met links
Wat is contactloos betalen?
In elk metrostation en in elke bus of tram van de MIVB vind je nu ook een valideertoestel voor de contactloze betalingen. Het gaat om een apart valideertoestel voor contactloos betalen, naast de gebruikelijke, rode MOBIB-valideertoestellen. Je kan elke bankkaart met contactloos logo gebruiken waarmee je ooit al contactloos betaald hebt. Op smartphone en smartwatch kan je gebruik maken van Google Pay, Apple Pay, Fitbit Pay en Garmin Pay.
Je hoeft dus niet langer vooraf een ticket te kopen of cash bij te hebben, je hebt alles al op zak. Het is nog nooit zo simpel geweest om met de MIVB te reizen!
Hoeveel kost contactloos betalen?
Voor 1 rit betaal je €2,20. Dit is dus goedkoper dan een papieren ticket. Valideer door je kaart, smartphone of smartwatch voor het toestel te houden ter hoogte van het symbool voor contactloos betalen. Bij elke overstap valideer je opnieuw met dezelfde kaart of smart device. Elke overstap binnen de 60 minuten na je eerste validering is gratis en per dag betaal je maximum €8,00. Vanaf je vierde rit op dezelfde dag bereik je dus de daglimiet en is elke bijkomende rit gratis.
Vooraf registreren is niet nodig, met contactloos betalen ga je meteen op weg! Aan contactloos betalen zijn geen bijkomende kosten verbonden, maar je moet wel nog minstens €8,00 op je rekening hebben om te kunnen reizen op het MIVB-netwerk.
Voor dagelijks of regelmatig reizen, blijft een MOBIB-kaart de meest interessante oplossing. Abonnementen en rittenkaarten zijn enkel beschikbaar op MOBIB-kaart.
Hoe werkt contactloos betalen?
Houd je kaart of je smart device voor het valideertoestel ter hoogte van het symbool voor contactloos betalen. In het station valideer je op het scherm van het toestel, in de bus of tram valideer je onder het scherm. Haal je kaart uit je portefeuille om te valideren en zorg ervoor dat er geen andere kaarten of devices gedetecteerd kunnen worden. Als je validering aanvaard is, krijg je een groen scherm te zien en een positieve “biep” te horen, net zoals bij MOBIB.
Kan ik voor meerdere personen betalen?
Nee. Eenzelfde kaart of device kan slechts voor 1 persoon gebruikt worden en het is niet mogelijk om voor verschillende personen te valideren. Een bankkaart en een smartphone gelinkt aan eenzelfde kaart kunnen wel door 2 verschillende personen gebruikt worden. Dat geldt ook voor 2 bankkaarten die gelinkt zijn aan eenzelfde, gemeenschappelijke rekening. Bij elke overstap moet je opnieuw valideren. Valideer steeds met dezelfde kaart of device zodat de daglimiet correct berekend kan worden en toon diezelfde kaart of device ook bij controle.
Bijkomende tickets kunnen steeds aangekocht worden aan een automaat of in een verkooppunt. Een Brupass 10 ritten (€18,20) is enkel beschikbaar op MOBIB-kaart (€6).
Waar kan ik een overzicht vinden?
Door een account aan te maken op onze website kan je het overzicht van je ritten raadplegen. Door een account aan te maken krijg je toegang tot de details van je ritten. Per dag krijg je te zien hoeveel je betaald hebt per rit, of het een overstap was en op welk moment je de daglimiet bereikt hebt. Zo krijg je een perfect zicht op je verbruik!
Waarom wordt er een bedrag van € 8,00 gereserveerd?
Om te kunnen reizen via contactloos betalen, wordt er tijdelijk een bedrag van € 8,00 gereserveerd op je rekening. Dit bedrag komt overeen met het maximale dagtarief. Het is mogelijk dat je deze reservering van € 8,00 ziet verschijnen in het overzicht van je transacties. Het resterende bedrag wordt weer vrijgegeven op het moment dat het correcte bedrag werd berekend, zo’n 2 à 3 werkdagen later. Maak je geen zorgen, enkel je gemaakte ritten worden aangerekend.
Vergeet niet steeds dezelfde kaart of hetzelfde toestel (smartphone of smartwatch) te gebruiken, zelfs als ze gelinkt zijn aan dezelfde rekening. Zo ben je zeker dat je steeds het juiste tarief betaalt. Om een overzicht van je ritten te krijgen, kan je een account aanmaken op onze website.
En als ik vertrek vanuit de luchthaven?
Als je vertrekt vanuit Brussels Airport, geldt er een specifiek tarief op ons netwerk, het Airport2City-tarief. Via contactloos betalen bedraagt dit tarief €7,50, hetzelfde als met een MOBIB-kaart. Dit tarief wordt automatisch toegepast. Het enige dat je hoeft te doen, is aan boord gaan en je bankkaart, smartphone of smartwatch scannen aan het juiste valideertoestel. Om naar de luchthaven te gaan, geldt er geen specifiek tarief.
Veelgestelde vragen
Geen vragen gevonden.
Algemene informatie
Wat is contactloos betalen en hoe werkt het?
Contactloos betalen is een technologie die klanten de mogelijkheid biedt om een betaling uit te voeren met hun bankkaart of met een ander toestel dat uitgerust is met deze technologie (smartphone, smartwatch, ...) door eenvoudigweg hun bankkaart of smart device tegen of vlakbij een kaartlezer of betaalterminal te houden. Hierbij is het dus niet meer nodig dat de chip in de kaartlezer of betaalterminal gestopt wordt.
Dankzij dit systeem kan je vanaf nu op het volledige MIVB-net reizen zonder dat je op voorhand in het bezit moet zijn van ticket. Je hoeft enkel je bankkaart of smartphone tegen een van de valideertoestellen voor contactloos betalen te houden.
Is contactloos betalen ook mogelijk voor ritten met Taxibus?
Neen, contactloos betalen is niet mogelijk voor Taxibus.
Kan ik via een contactloze betaling op het MIVB-net ook reizen met TEC, De Lijn of de NMBS?
Neen, een validering met jouw bankkaart of met een ander smart device (smartphone, smartwatch, ...) is enkel geldig op het MIVB-net.
Heb ik recht op een korting voor Parking Brussels na betaling van mijn rit met mijn bankkaart of smart device (smartphone, smartwatch, ...)?
Neen, bij contactloze betaling van jouw rit heb je geen recht op dit soort kortingen.
Welk type bankkaarten kan ik gebruiken voor contactloos betalen?
Kaarten waarmee je contactloos kan betalen, herken je aan het symbool voor deze betaaltechnologie
De MIVB aanvaardt debetkaarten, kredietkaarten en de volgende contactloze prepaidkaarten: Maestro, Mastercard, VPAY et VISA
Opgelet: is jouw kaart ingesteld voor deze betaaltechnologie? Neem in geval van twijfel contact op met je bank.
Welke betaalapp kan ik gebruiken voor contactloos betalen?
Alle bankapps waarmee contactloos betalen mogelijk is: Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, etc.
Is deze betaalwijze goed beveiligd?
Het gebruik van jouw bankkaart voor jouw verplaatsingen is volledig beveiligd. De hiervoor gehanteerde regels en veiligheidsnormen zijn dezelfde als de regels en veiligheidsnormen die van toepassing zijn voor jouw dagelijkse betalingen.
Waar bevinden zich de valideertoestellen voor contactloos betalen (in de stations en in de voertuigen)?
In de voertuigen zullen alle deuren worden uitgerust met valideertoestellen met uitzondering van enkele bussen waar dit technisch niet mogelijk is. In de metro- en premetrostations vind je deze valideertoestellen bij de poortjes.
Zal het sas uitgerust zijn met een EMV-valideertoestel?
Ja
Kan ik met een prepaid kredietkaart betalen?
Ja, op voorwaarde dat er een saldo van minimum € 8,00 beschikbaar is op deze kaart.
Is contactloos betalen aangepast voor reizigers die kunnen genieten van voorkeurtarieven (studenten, RVV, leefloon, etc.)?
Neen, de voorkeurtarieven gelden enkel voor abonnementen. Abonnementen kunnen enkel op een MOBIB-kaart geladen worden.
Welke slimme toestellen en welke betaalapps kan ik gebruiken om contactloos te betalen?
Wij aanvaarden volgende betaalmethodes:
• Een smartphone met deze contactloze betaalapps
Google Pay
Apple Pay
• Een smart watch met
Fitbit Pay
Garmin Pay
Een goede raad: controleer of jouw bank deze betaalapps aanvaardt en zorg ervoor dat de batterij van jouw smartphone of smartwatch steeds voldoende opgeladen is.
Welke gegevens worden bijgehouden?
In de context van het contactloos betalen worden de volgende gegevens bijgehouden: soort kaart, datum van de validering, tarief van de validering, soort validering, tijdstip van de validering, plaats van de validering. Er wordt ook een unieke referentie bijgehouden om de gebruikte kaart te kunnen identificeren.
Als u daarnaast beslist een MyBOOTIK-account aan te maken om het gebruik van uw kaart op te volgen, worden persoonsgegevens behouden om een gepaste naverkoopdienst te kunnen bieden. Onder persoonsgegevens verstaan we: naam, voornaam, geboortedatum, geslacht, e-mailadres, telefoonnummer (niet verplicht), taalrol.
Kunnen jullie de verplaatsingen volgen?
De valideringsgegevens (datum, tijdstip en plaats) worden op een anonieme manier bijgehouden en worden gebruikt om een gepaste naverkoopdienst te kunnen bieden. Daarnaast worden ze gebruikt voor statistische analyses om het vervoersaanbod te verbeteren.
Prijs en aanrekening
Zijn er bijkomende kosten verbonden aan contactloos betalen?
Neen, er is geen speciaal tarief van toepassing voor contactloos betalen. Voor één rit betaal je hetzelfde bedrag als bij betaling met een MOBIB-kaart, namelijk €2,20.
Welke tarieven zijn van toepassing bij contactloos betalen?
Voor elke rit wordt €2,20 aangerekend (uitgezonderd bij vertrek vanuit Brussels Airport). Dit is het goedkoopste ticket voor 1 rit op het netwerk. Vanaf de 4de rit bereik je het maximum dagtarief van €8,00, hetgeen dus wil zeggen dat je voor deze 4de rit slechts €1,40 betaalt. Alle bijkomende ritten op diezelfde dag zijn daarna gratis.
Hoeveel kost een traject van en naar de luchthaven?
€2,20 voor een rit naar Brussels Airport en €7,50 voor een rit vanuit de luchthaven naar de stad (Go2City)
Hoe zal een contactloze betaaltransactie vermeld worden in mijn rekeninguittreksels?
Alle valideringen worden gegroepeerd als één betaling per dag en hierbij wordt "MIVB" als referentie vermeld.
Hoe kan ik een betalingsbewijs krijgen nadat ik contactloos betaald heb?
Er wordt geen betaalbewijs afgegeven bij contactloos betalen. Gelieve je rekeninguittreksels te consulteren
Hoe kan ik mijn contactloze betalingen (taps) opvolgen en controleren?
Een overzicht van jouw contactloze betalingen kan je terugvinden via jouw MyBOOTIK-account.
Hieronder vind je de verschillende stappen om toegang te krijgen:
• Ga naar de MyBOOTIK-pagina op onze website
• Log in met jouw account of maak gratis een account aan
• Registreer jouw bankkaart
Je kan dan een overzicht bekijken van alle ritten die je uitgevoerd hebt met je contactloze bankkaart of smart device (smartwatch, smartphone, ..) evenals een overzicht van al je valideringen.
Ik heb gevalideerd bij ingang en bij uitgang van het station maar zie dat er €4,40 van mijn rekening is gehaald.
Raadpleeg jouw rittenoverzicht via je account en controleer of deze valideringen binnen de tijdspanne van één uur uitgevoerd zijn.
Ik heb gereisd met contactloos betalen en wou mijn valideringen controleren maar ik vind ze niet terug in het overzicht van mijn MyBOOTIK-account. Is dit normaal?
Ja, na validering moet je een uur wachten vooraleer jouw valideringen weergegeven worden in het overzicht.
Hoe kan ik mijn onbetaald saldo betalen?
Je hoeft alleen maar je rekening bij te vullen binnen de 14 dagen en het bedrag zal automatisch van de rekening afgeschreven worden. Na deze periode raden wij je aan contact op te nemen met onze Customer Care service.
Hoe zal mijn betaling verwerkt worden?
Het te betalen bedrag hangt af van het aantal ritten dat je op die dag uitgevoerd hebt. Dit bedrag wordt in de loop van de nacht berekend en vervolgens automatisch gedebiteerd door jouw bank.
Heb je contactloos betaald met:
een debetkaart? Het kan dan tot 3 dagen duren vooraleer het bedrag van je rit(ten) van je rekening gehaald wordt. De inningstermijn verschilt van bank tot bank.
Een kredietkaart? In dat geval zal je jouw rit terugvinden in het maandelijkse overzicht van jouw kredietkaartuitgaven. Het bedrag van jouw trajet wordt dan geïnd samen met de andere bedragen op je maandelijkse uitgavenstaat.
Een prepaidkaart? In dit geval wordt het bedrag afgetrokken van het beschikbare bedrag op je kaart en dit na één of meerdere dagen. De inningstermijn verschilt van bank tot bank.
Technische bijstand
Wat gebeurt er als ik mijn kaart op het verkeerde toestel valideer (bankkaart of MOBIB-valideertoestel of omgekeerd)?
Je bent dan geen rit kwijt en je betaalt ook niets.
Wat moet ik doen als mijn bankkaart niet of niet meer aanvaard wordt voor mijn reizen?
Controleer eerst en vooral of het symbool voor contactloos betalen (vier radiogolven) op de voorzijde van jouw kaart staat.
Is de contactloze betaaloptie actief op uw kaart? Als u twijfelt, neem dan contact op met uw bank. Als jouw kaart ook niet werkt bij andere contactloze betalingen die je elders, dus buiten het MIVB-net, probeert uit te voeren, neem dan contact op met jouw bank.
Controleer of er nog minstens €7,50€ op jouw rekening staat (dit bedrag wordt tijdelijk gereserveerd voor één dag) In geval van problemen kan je contact opnemen met onze dienst Customer Care. .
Hoe kan ik aangifte doen van frauduleus gebruik van mijn bankkaart of bankapp? (iemand heeft zonder mijn toestemming mijn bankkaart gebruikt om te reizen: diefstal of andere)
In geval van frauduleus gebruik van jouw bankkaart moet je deze fraude melden aan jouw bank en Card Stop (070 344 344) contacteren om jouw kaart te laten blokkeren. Jouw kaart zal dan niet meer aanvaard worden op ons net.
Ik heb enkele uren geleden mijn bankapp gebruikt om een rit te betalen en ik zie in het betaaloverzicht van mijn bankapp dat er €8,00 afgehouden is. Is dit normaal?
Bij gebruik van jouw bankkaart vraagt het valideertoestel een toestemming aan jouw bank voor het maximumbedrag voor 1 dag, namelijk €8,00. Dit gereserveerde bedrag kan verschijnen in jouw app. Dit bedrag wordt vrijgegeven wanneer het exacte bedrag na 2 tot 3 dagen van je rekening wordt gehaald. Er zal dus slechts €2,20 van jouw rekening gehaald worden als je slechts 1 rit hebt gemaakt, €4,40 als je 2 ritten hebt gemaakt, enz. Wij raden je aan om in te loggen via je account om je valideringen en uitgaven op te volgen.
Ik heb contactloos betaald voor 1 traject. Nochtans werden er 2 ritten aangerekend. Wat moet ik doen?
Maak een account aan zodat je een overzicht van jouw valideringen kan raadplegen. Indien er een vergissing is gebeurd, kan je contact opnemen met Customer Care.
Met wie moet ik contact opnemen indien ik de aanrekening van mijn ritten betwist?
Indien je een verschil vaststelt tussen het bedrag vermeld in jouw account en het bedrag dat van jouw rekening is gehaald, kan je contact opnemen met Customer Care.
Ik heb gevalideerd maar het poortje gaat niet open. Wat moet ik doen?
Als het valideertoestel de validering heeft bevestigd, (groen scherm met OK boodschap) raden wij je aan om enkele minuten te wachten en vervolgens opnieuw te proberen bij een ander poortje.
Als de validering niet werd bevestigd (rood scherm), is er misschien een probleem met jouw bankkaart of smart device (smartwatch, smartphone, …).
Wat moet ik doen als het sas niet werkt?
Contactloos betalen werkt maar voor 1 persoon per kaart/smart device. Enkel kinderen onder de 6 jaar mogen samen met jou door het sas gaan.
In alle andere gevallen, druk op de gele knop om in contact te treden met de dispatching.
Ik heb een account aangemaakt maar slaag er niet in om mijn contactloze kaart aan dit account te koppelen.
* Heb je jouw kaart reeds gebruikt voor een contactloze betaling op ons net? Indien niet, dan is het niet mogelijk om de kaart te registreren omdat het systeem jouw kaart niet terugvindt.
* Heb je jouw kaart recent vervangen (wegens einde geldigheidsdatum, beschadiging van de kaart, …)? Indien dit het geval is en jouw nieuwe bankkaart hetzelfde nummer heeft als de voorgaande, dan zal je deze nieuwe kaart niet kunnen registreren. Wij stellen alles in het werk om dit probleem te verhelpen.
Wat moet ik doen als het valideertoestel niet werkt?
Onze stations, onze trams en de meeste bussen zijn uitgerust met meerdere valideertoestellen. Probeer opnieuw aan een ander valideertoestel. Indien ook dit niet werkt, is het mogelijk dat er een probleem is met je kaart (contactloze betaaltechnologie niet voorzien, onvoldoende saldo, …) Als het probleem zich blijft voordoen, contacteer dan Customer Care. Als reiziger moet je natuurlijk steeds in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs.
Ik heb een nieuwe kaart. Kan ik hiermee contactloos betalen? Waarom wordt ze niet aanvaard?
Controleer of het een contactloze bankkaart is. Een contactloze bankkaart herken je aan het symbool voor contactloos betalen op de voorkant van de kaart.
Controleer of dit type kaart aanvaardt wordt door ons systeem. Dit is het geval als je het logo van je kaart terugvindt op het scherm van onze valideertoestellen voor contactloos betalen. Controleer of er een saldo van minimum €8,00 beschikbaar is op je kaart.
Is de contactloze betaaloptie actief op uw kaart? Als u twijfelt, neem dan contact op met uw bank.
Ik heb mijn bankkaart al gebruikt op het MIVB-netwerk. Waarom wordt ze nu niet meer aanvaard?
Jouw bank of de uitgever van jouw kaart heeft misschien een voorgaande betaling geweigerd. Als je jouw eerste rit betaald hebt met een debetkaart kan het mogelijk zijn dat het saldo van jouw rekening ontoereikend is. Het saldo moet minstens €8,00 bedragen
Mijn bankkaart is niet aanvaard omdat ze geblokkeerd, beschadigd of vervallen is. Wat moet ik doen?
Controleer of dit kaartprobleem gemeld is bij Card Stop op het nummer: 070 344 344. Controleer verder ook de geldigheidsdatum van jouw kaart. Neem in al deze gevallen contact op met jouw bank of de uitgever van jouw kaart.
Ik zou mijn bankkaart willen toevoegen om mijn validaties van contactloze betalingen te raadplegen, maar ik krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?
Je kunt je kaart alleen toevoegen als ze op ons netwerk bekend is. Ze moet dus vooraf gevalideerd zijn op een van onze grijze valideertoestellen.
Controleer ook of je het volledige kaartnummer hebt ingevoerd (17 cijfers voor Belgische debetkaarten en 16 cijfers voor de meeste kredietkaarten) zonder spaties of streepjes.
Het is momenteel niet mogelijk een kaart toe te voegen met een nummer van minder dan 16 cijfers (b.v. een Duitse girokaart die slechts 10 cijfers heeft).
Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met onze Klantendienst.
Gebruik
Wanneer ik valideer met mijn contactloze bankkaart of smart device (smartwatch, smartphone, …) verschijnt het tarief dan op het scherm van het valideertoestel?
Neen, de prijs verschijnt niet op het scherm van het valideertoestel. Je kan een overzicht van jouw valideringen raadplegen als je een account aanmaakt op onze website.
Kan ik met de bankkaart of het smart device (smartwatch, smartphone, …) waarmee ik mijn rit betaald heb, ook de rit betalen van een persoon die mij vergezelt?
Neen, één bankkaart of één smart device = één persoon. Indien je meerdere keren wil valideren moet je een andere bankkaart gebruiken of een ticket of een MOBIB-kaart aanschaffen en het vervoerbewijs kiezen dat het best beantwoordt aan je behoeften. Als je ook contactloos wil betalen voor de persoon die je vergezelt, moet je een ander contactloos betaalmiddel gebruiken, bijvoorbeeld je smartphone voor de rit van jouw kind en je kredietkaart voor jouw rit.
Wat moet ik doen als ik tijdens mijn traject moet overstappen?
Net zoals met onze andere vervoerbewijzen kan je, na validering met jouw bankkaart, gedurende 1 uur reizen op het MIVB-netwerk, met de mogelijk om over te stappen binnen dit 1 uur. Tijdens de 1 uur durende geldigheid van je voervoerbewijs wordt iedere nieuwe validering met jouw bankkaart uiteraard niet aangerekend.
Wat moet ik doen in geval van controle van de vervoerbewijzen?
Bij een controle toon je de bankkaart die je gebruikt hebt om je rit te valideren aan onze agenten.
Moet er een minimumbedrag op mijn bankrekening staan om contactloos te kunnen betalen?
Ja: bij de eerste validering van de dag wordt er tijdelijk een bedrag van €8,00 gereserveerd.
Hoe gebruik ik mijn bankkaart of smart device (smartwatch, smartphone, …) om te reizen?
Het volstaat om je bankkaart of smart device (smartwatch, smartphone, …) tegen de valideertoestellen voor contactloos betalen te houden.
Je valideert op het scherm van de valideertoestellen in de metro. In de bussen en trams valideer je onder het scherm, net zoals bij de MOBIB-valideertoestellen.
Kan ik mijn bankkaart valideren op alle valideertoestellen die zich op het net bevinden?
Neen, enkel op de valideertoestellen voor contactloos betalen. Je vindt valideertoestellen voor contactloos betalen in elk voertuig en in elk station. De rode valideertoestellen kunnen enkel gebruikt worden om te valideren met een MOBIB-kaart of een papieren ticket.
Kan ik mijn smartphone of ander smart device (smartwatch, …) gebruiken om mijn ritten met het openbaar vervoer te betalen?
Ja, op voorwaarde dat dit toestel uitgerust is met de contactloze technologie (NFC) en er minstens €8,00 beschikbaar is op de bankrekening die gekoppeld is aan jouw smart device.
Wat gebeurt er als ik twee bankkaarten tegelijkertijd tegen het valideertoestel houd?
Jouw validering kan dan ongeldig zijn. Op het scherm van het valideertoestel zal een bericht verschijnen waarin je gevraagd wordt om slechts 1 kaart tegen het valideertoestel te houden. Houd enkel de kaart die je wil gebruiken tegen het valideertoestel.
Kan ik mijn portefeuille tegen het valideertoestel houden om te betalen?
Neen, het is beter om slechts een enkele bankkaart tegen het valideertoestel te houden.
Als je jouw kaart niet uit je portefeuille haalt, kan het valideertoestel niet bepalen welke kaart het moet lezen en dit kan twee gevolgen hebben:
Je betaalt met een andere bankkaart dan de kaart waarmee je wou betalen.
Het valideertoestel weigert de validering