Missie, visie en verantwoordelijkheid
De MIVB draagt actief bij aan een beter Brussel. We slaan steevast de weg in van duurzame, betrouwbare en veilige mobiliteit, met als doel de levenskwaliteit en omgeving van Brusselaars te verbeteren. Daarnaast gaan we in dialoog met onze stakeholders om tegemoet te komen aan de behoeften en verwachtingen van al onze reizigers.
Onze missie, visie en waarden
Sinds 22 november 1990 baat de MIVB bij ordonnantie het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest uit. Het spreekt voor zich dat we alles op alles zetten om te voldoen aan de reisnoden en de mobiliteitsverwachtingen van onze reizigers. Het is onze missie om altijd te gaan voor:
- de beste vervoersoplossing,
- met een competitieve reistijd tegen een betaalbare prijs en
- in comfortabele en veilige omstandigheden.
En dat met 1 visie voor ogen: Brussel bewegen.
Of je nu te maken krijgt met een trambestuurder, controleur of projectmanager: in onze dagelijkse dienstverlening dragen we altijd 5 waarden uit:
- verantwoordelijkheid
- attentie
- eenvoud en nauwkeurigheid
- betrokkenheid en trots
- samen
Onze prioriteiten
Openbaar vervoer voor een duurzame stad
Openbaar vervoer zorgt voor een betere mobiliteit en levenskwaliteit in Brussel:
- Het maakt Brussel een fijnere plek om te leven: met minder schadelijke stoffen in de lucht, gaat de luchtkwaliteit er aanzienlijk op vooruit.
- Het haalt de drukte uit de stad: ronkende motoren, getoeter onderweg, gierende banden, … minder auto’s in de straten zorgen voor minder geluidsoverlast.
- Het zorgt voor minder frustraties op de baan: niemand wordt gelukkig van filerijden en lang zoeken naar een parkeerplaats. Minder voertuigen op de weg vermindert ook de drukte in de straten.
- Het brengt mensen samen: soms is een babbel in het bushokje voldoende om de sociale batterijen opnieuw op te laden. Zeker in een stad met kwetsbare individuen.
Kleinere ecologische voetafdruk
Tegen 2035 rijden we met een volledig groene vloot. Al ligt onze kleinere ecologische voetafdruk óók in de manier waarop we omspringen met het energieverbruik in onze gebouwen, ons afvalbeheer en de infrastructuur van onze stations.
Veilig openbaar vervoer
Personenvervoer is onlosmakelijk verbonden met veiligheid. Daarom zetten we in op een resem veiligheidsmaatregelen, zodat jullie je veilig voelen in de stations, aan de perrons en in onze voertuigen.
Toegankelijke stations, haltes en voertuigen voor iedereen
Vlot naar het werk reizen, op café gaan met vrienden, een bezoekje brengen aan de sportclub, …: je wil zonder obstakels reizen naar waar je wil. Daarom voorzien we voor al onze reizigers toegankelijke mobiliteitsoplossingen.
Verbonden samenleving met meer sociale cohesie
Een samenleving is zo sterk als haar zwakste schakel. Door een breed aanbod van openbaar vervoer te voorzien, willen we alle Brusselaars samenbrengen, en maatschappelijke kwetsbaarheid en uitsluiting een halt toeroepen. Dat doen we samen met onze partners.
Gelukkige medewerkers
Persoonlijke en professionele ontwikkeling zit in de kleinste dingen: een schouderklopje, een extra opleiding, een nieuwe uitdaging, … We geloven dat mensen groeien wanneer ze de kans krijgen om te groeien. Daarom zetten we maximaal in op het welzijn en de ontwikkeling van onze medewerkers.
Verantwoordelijke organisatie
Elke 5 jaar bepaalt een contract van de openbare dienst de opdrachten en de verbintenissen van de MIVB en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) maakt inherent deel uit van het ondernemingsplan dat het contract uitvoert, net als dat het deel uitmaakt van onze strategie en onze projecten. De raad van bestuur volgt nauw op of en hoe we ons contract uitvoeren.
In dialoog met de betrokken partijen
Het openbaar vervoer oefent elke dag een invloed uit op de maatschappij, en omgekeerd.
Door in dialoog te gaan met partijen als leveranciers, medewerkers en lokale gemeenschappen kunnen we onszelf kritische vragen stellen: waar loopt het goed en waar kan het beter? Wat zijn de risico’s van onze dienstverlening? En hoe kunnen we ons aanbod beter afstemmen op wat de maatschappij verlangt? De samenleving inspireert ons om het elke dag beter te doen.
De samenwerking met interne en externe partijen vormt een van de focuspunten in ons mvo-beleid. Tegelijkertijd identificeert ze groeimogelijkheden en versterkt ze de geloofwaardigheid van onze organisatie. Al is er altijd groeimarge.
Klanten
Via brieven, mails, telefoontjes en socialmediaberichten krijgen we voortdurend feedback van reizigers over onze dienstverlening. Medewerkers van de dienst Customer Care volgen op, beantwoorden vragen en leveren de nodige informatie aan.
Met de tevredenheidsbarometer meet een onafhankelijk onderzoeksbureau elk jaar de klanttevredenheid van onze reizigers. Dat onderzoek wordt gesponsord door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Buurtbewoners
Brusselaars blijven graag op de hoogte van wat er verandert in hun stad. Daarom communiceren we voortdurend met buurtbewoners:
- Bij werven stellen we een contactpersoon aan die buurtbewoners informeert en hun opmerkingen verzamelt.
- Via tijdelijke tentoonstellingen blijven buurtbewoners op de hoogte van geplande werken.
Spelers in de stad
Glaasje te veel op of te moe om nog achter het stuur te kruipen? Tijdens evenementen in en rond Brussel raak je met de bus, tram en metro veilig thuis. Mobiliteitsplannen opgesteld met verschillende spelers in de stad zorgen voor:
- een breder aanbod van metro’s, trams en bussen;
- informatie over de bereikbaarheid van een evenement;
- extra pendeldiensten of vervoer voor evenementen als Couleur Café en Museum Night Fever;
- aangepaste ticketing.
Verenigingen
De MIVB slaat de handen ineen met verenigingen die kwetsbare groepen in de maatschappij professioneel begeleiden. Een vaste contactpersoon onderhoudt dagelijks de dialoog met het verenigingsleven.
Scholen
De toekomst van mobiliteit zit vandaag op de schoolbanken. Al jaren gaan we op bezoek bij scholen, waar we jongeren sensibiliseren over mobiliteit en ze kennis laten maken met jobs bij het Brussels openbaar vervoer.
- Met het project ‘Responsible Young Passengers’ krijgen jongeren een opleiding en verbinden ze zich ertoe om het goede voorbeeld te geven op het openbaar vervoer en op weg naar school.
- Elk jaar maken jongeren kennis met de mobiliteitssector tijdens schoolstages.
- Sinds 2017 organiseren we in samenwerking met het Kardinaal Mercier Instituut voor Sociale Promotie de opleiding ‘Onderhoudspersoneel elektromechanica’. 1 jaar lang volgt een groep van zo’n 12 volwassenen de opleiding om aan de slag te gaan als onderhoudsmedewerker. Ronden ze die opleiding succesvol af, dan maken ze kans om bij de MIVB te werken.
- Leerlingen van scholen, en studenten van hogescholen en universiteiten maken kennis met ons en onze werking tijdens informatiesessies.
- Jongeren komen op bedrijfsbezoek bij werkplaatsen en volgen presentaties over grote projecten.
Partners voor tewerkstelling
De mobiliteitsuitdagingen groeien. Daarom zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe collega’s. In samenwerking met Actiris, de Brusselse gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling, helpen we met ons jobaanbod meer Brusselaars aan werk.
Medewerkers
De MIVB gaat de sociale dialoog aan zoals voorzien door de wet binnen de Ondernemingsraad en het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk, en in tal van andere comités met specifieke taken.