Geluid en trillingen veroorzaakt door de metro
Laatste nieuws voor omwonenden van de metrolijn
Sinds de eerste klachten over trillingen van metrostellen bij ons zijn binnengekomen, heeft de MIVB een reeks acties opgezet om de oorzaken van deze hinder te begrijpen en hier op korte en middellange termijn oplossingen voor te vinden. Ons doel blijft om het geluids- en trillingniveau terug te brengen naar het eerdere niveau, toen enkel M6-rijtuigen op de lijn reden.
Deze strategie loopt nog steeds. Tegelijkertijd worden curatieve onderhoudswerken voortgezet op het net: opsporing van defecte wielen, intensiever slijpen van de rails en versterkt onderhoud van de metrostellen.
Probleemidentificatie
Langs bepaalde delen van de metrolijn hebben meerdere omwonenden melding gemaakt van doffe geluiden en trillingen die voelbaar zijn in de gebouwen nabij de metrotunnels. Om deze situatie objectief in kaart te brengen, heeft de MIVB verschillende metingen uitgevoerd aan de infrastructuur en aan de voertuigen.
Uit deze analyses blijkt:
- Een abnormale slijtage van sommige spoorsecties, met name in de vorm van golfvorming;
- Een vroegtijdige ovaalvorming van sommige wielen op de nieuwe M7-rijtuigen, veroorzaakt door een fabricagefout.
Deze vervormingen veroorzaken trillingen die waarneembaar zijn in nabijgelegen woningen. De aard van de ondergrond of de fundering van de gebouwen kan deze effecten versterken.
De genomen maatregelen aan de rails
- Versterkt slijpschema: Het net wordt regelmatig onderhouden met een slijptrein (“Speno”). Als reactie op de waargenomen onregelmatige slijtage werd het slijpplan geïntensiveerd en gericht op de meest getroffen trajecten.
-
Testapparaat om het optreden van golfslijtage te vertragen (juni 2023): In samenwerking met een studiebureau werd een nieuw type railvering (rubberen tussenlaag) geïnstalleerd tussen de stations Gribaumont en Joséphine-Charlotte. Doel: het voorkomen van golfvorming van het spoor. De resultaten zijn tot op heden gemengd: er is nog geen significante verbetering vastgesteld wat betreft contactgeluid of trillingen. De observaties worden voortgezet.
De genomen maatregelen aan de wielen
- Automatische detectie van ovaalvorming: In station Maalbeek werd een detectiesysteem geïnstalleerd om ovaalvorming van wielen op te sporen. Deze detectie gebeurt echter achteraf: de problematische wielen hebben dan al trillingen veroorzaakt op het net.
- Onderhoud in de draaiputbank: Vervormde wielen worden herfreesd om hun ronde vorm terug te krijgen. Door de fabricagefout keert de ovaalvorming echter snel terug. Dit is dus een tijdelijke oplossing.
- Vervanging van defecte wielen (2023): De MIVB heeft de 16 meest problematische wielen vervangen door exemplaren uit haar bestaande voorraad.
- Bestelling van nieuwe wielen en kwaliteitstesten (eind 2023 – begin 2024): In samenwerking met de fabrikant heeft de MIVB een eerste reeks nieuwe wielen ontvangen. Vier daarvan zijn onderworpen aan tests die hun conformiteit met de technische vereisten bevestigden. Als gevolg hiervan zijn begin 2024 16 defecte wielen vervangen. Deze nieuwe wielen zijn gedurende een traject van 80.000 km geobserveerd om hun duurzaamheid te controleren.
Ontwikkeling van nieuwe wielbanden (2024–2025)
Tegelijkertijd heeft de fabrikant verder gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe wielbanden die voldoen aan de specificaties van de MIVB, met als doel het probleem van voortijdige ovaalvorming definitief op te lossen.
Eén M7-trein werd uitgerust met deze nieuwe banden, die werden vergeleken met:
- de oorspronkelijke wielen (die vervormingen vertoonden);
- de wielen van M6-rijtuigen (betrouwbare referentie).
De observatieperiode was voldoende lang om de fabrikant in staat te stellen de conformiteit van deze nieuwe wielbanden met de strikte technische criteria te bevestigen.
Bestelling en levering: de fabrikant is gestart met de productie van de nieuwe wielbanden. De levering wordt verwacht in het laatste kwartaal van 2025.
Geleidelijke vervanging: de montage van deze banden op de draaistellen van de M7-rijtuigen start daarna. Deze industriële operatie is omvangrijk en zal over meerdere maanden worden gespreid, met prioriteit voor de meest getroffen voertuigen.
We hopen dat er vanaf de zomer van 2026 een merkbare verbetering zal zijn.