MOBIB
Wil je vervoerbewijzen kopen, dan heb je een MOBIB-kaart op naam of MOBIB Basic-kaart nodig. Dankzij deze herlaadbare kaart kan je snel en gemakkelijk in Brussel reizen. Bepaalde tickets zijn ook nog in papieren vorm te verkrijgen.
Lijst met links
MOBIB-kaart op naam
Wat is een MOBIB-kaart op naam?
Een MOBIB-kaart op naam is een herlaadbare kaart waarop je elk type vervoerbewijs of abonnement kan laden. Deze kaart is strikt persoonlijk en mag dus aan niemand anders uitgeleend worden. Pluspunt: je kan hiermee alle vervoerbewijzen kopen, zoals abonnementen, 10 ritten, heen en terug, enz.
Hoeveel kost een MOBIB-kaart en waar kan ik ze kopen?
Een MOBIB-kaart kost € 5 en is vanaf de aankoopdatum 5 jaar geldig. Na 5 jaar moet je ze vernieuwen.
De kaart kan ofwel in een BOOTIK gekocht worden, ofwel via MyBOOTIK, ons online aankoopplatform. Wanneer je een MOBIB-kaart op naam wil kopen, heb je jouw elektronische identiteitskaart (eID) en € 5 nodig. Als je geen eID hebt of als je een andere identiteitsfoto dan die van je eID op jouw MOBIB-kaart wil, dan moet je ook een identiteitsfoto bij je hebben.
Waar kan ik een MOBIB-kaart (her)laden?
Je kan jouw MOBIB-kaart op naam herladen aan de verschillende MIVB-verkooppunten: BOOTIK, KIOSK, Go Easy, GO, SHOP. Je kunt tot 8 verschillende vervoerbewijzen op de kaart laden.
- Aan een GO-verkoopautomaat: plaats je kaart op de houder van het toestel. De beschikbare vervoerbewijzen verschijnen op het scherm. Selecteer jouw vervoerbewijs, bevestig, betaal en klaar is kees!
- In een traditioneel verkooppunt (KIOSK, BOOTIK of SHOP): geef jouw kaart aan een verkoopagent die vervolgens de verkoopprocedure voor jou zal uitvoeren.
- Op GO Easy: maak een account aan of log in en volg de instructies op het scherm.
- Op de mobiele app: voeg de kaart toe aan jouw account (tab "MyMobib ")
Hoe gebruik ik mijn MOBIB-kaart?
De MOBIB-kaart is gemakkelijk te gebruiken. Wanneer je op het MIVB-net reist, moet je jouw vervoerbewijs valideren telkens als je een station binnenkomt of opstapt in een tram of bus (zelfs bij een overstap). Om te valideren, hoef je jouw MOBIB-kaart gewoon voor het rode valideertoestel te houden.
Meer info over het valideren van de vervoerbewijzen
* Om vanaf Brussels Airport met een MOBIB-kaart op naam te kunnen reizen, zijn enkel de Go2City-tickets of het Airport Line-abonnement geldig.
MOBIB Basic-kaart
Wat is een MOBIB Basic-kaart?
Een MOBIB Basic-kaart is een herlaadbare anonieme kaart waarop enkel vervoerbewijzen per prestatie geladen kunnen worden. Deze kaart is anoniem en mag dus aan iemand anders uitgeleend worden. Het is de ideale oplossing voor groepen of organisaties.
Hoeveel kost een MOBIB Basic-kaart en waar kan ik ze kopen?
Een MOBIB Basic-kaart kost € 5 en is vanaf de aankoopdatum 5 jaar geldig. Na 5 jaar moet je ze vernieuwen.
De kaart kan ofwel in een KIOSK of BOOTIK gekocht worden, ofwel aan de rode GO-verkoopautomaten in de stations en aan de belangrijkste tram-/bushaltes. Je kunt ze kopen zonder enige formaliteit.
Hoe gebruik ik mijn MOBIB-kaart?
De MOBIB-kaart is gemakkelijk te gebruiken. Wanneer je op het MIVB-net reist, moet je jouw vervoerbewijs valideren telkens als je een station binnenkomt of opstapt in een tram of bus (zelfs bij een overstap). Om te valideren, hoef je jouw MOBIB-kaart gewoon voor het rode valideertoestel te houden.
Meer info over het valideren van de vervoerbewijzen
* Om vanaf Brussels Airport met een MOBIB Basic-kaart op te kunnen reizen, zijn enkel de Go2City-tickets geldig.
Veelgestelde vragen MOBIB
Geen vragen gevonden.
Algemeen
Wat als mijn MOBIB-kaart niet werkt?
Als je MOBIB- of MOBIB Basic-kaart niet werkt, ga dan zo snel mogelijk naar een verkooppunt BOOTIK of KIOSK. Bij een technisch defect (geen uiterlijke schade) aan de MOBIB- of MOBIB Basic-kaart tijdens de eerste vijf jaar van het gebruik van de kaart, vervangt de MIVB gratis je kaart. De inhoud van de oude kaart wordt op de nieuwe overgeplaatst. Als je MOBIB-kaart (op naam) beschadigd is door een foutief gebruik of als gevolg van nalatigheid, kan je de kaart enkel in een BOOTIK laten omruilen. Dan wordt een duplicaat aangemaakt, op kosten van de gebruiker (op basis van het op die datum geldende tarief).
Wat als ik mijn MOBIB-kaart verloren ben of als ze gestolen is?
Voor de MOBIB-kaarten op naam moet je zo snel mogelijk met je identiteitskaart naar een BOOTIK gaan, waar je een duplicaat kan aanvragen (kostprijs: € 10). De inhoud van de oude kaart wordt op de nieuwe overgeplaatst. Je kan eveneens een duplicaat online aanvragen via MyBootik.
Voor de (anonieme) MOBIB Basic-kaarten wordt er geen duplicaat uitgereikt in geval van verlies of diefstal.
Hoe kan ik het saldo van mijn MOBIB-kaart kennen?
Om het saldo van je MOBIB-kaart of de einddatum van je abonnement te kennen, heb je drie mogelijkheden :
- Via de GO-verkoopautomaten: Leg de kaart op de houder van het toestel. Het saldo van je kaart verschijnt op het scherm. Indien meerdere vervoerbewijzen op je kaart geladen zijn, verschijnt voor elk vervoerbewijs het saldo.
- Via de MOBIB-valideertoestellen. Druk op de 'info'-toets van het valideertoestel. Het toestel zal meerdere biepgeluidjes maken. Houd je MOBIB-kaart voor het valideertoestel, op het |o|-teken. Het saldo van je kaart verschijnt op het scherm. Wanneer je een vervoerbewijs valideert via een MOBIB-valideertoestel verschijnt op het scherm ook het saldo van dit gevalideerde vervoerbewijs.
- Online. Log in via MyBOOTIK. De details van je abonnement worden dan weergegeven.
Hoe krijg ik toegang tot een voordeeltarief?
Je krijgt een aantal tarieven voorgesteld op basis van je profiel. We berekenen je profiel op basis van je leeftijd, je gezinssamenstellingen en eventuele ingediende attesten. Je krijgt dus steeds het best passende tarief aangeboden. Als je profiel wijzigt en je hebt recht op:
- Een schoolabonnement: laad je schoolattest op via school.mivb.be of breng het binnen in een BOOTIK. Je gezinssamenstelling kan je ook via school.mivb.be wijzigen of door met een identiteitsbewijs langs te gaan in een BOOTIK.
- RVV-abonnement: gebruik je elektronische identiteitskaart om via een kaartlezer je profiel online te wijzigen of kom langs in een BOOTIK met een identiteitsbewijs.
Kan ik een ontvangstbewijs afdrukken bij een herlading?
Ja, dit is mogelijk. Als je je MOBIB-kaart herlaadt in een BOOTIK, GO of KIOSK kan je steeds een betaal- en ontvangstbewijs vragen. Je kunt ook een betaalbewijs aanvragen online via MyBOOTIK.
Hoe lang is een vervoerbewijs geldig?
Je vervoerbewijs blijft geldig tot alle ritten van het rittencontract opgebruikt zijn of tot de geldigheid van het abonnementscontract verstreken is. Ritten blijven 18 maanden geldig, te rekenen vanaf de dag van aankoop.
Hoeveel vervoerbewijzen kunnen op dezelfde kaart geladen worden?
In totaal kunnen er maximaal 8 vervoerbewijzen tegelijk op de kaart geladen worden.
Wat doet de MIVB met mijn gegevens?
Om de abonnementen en de controle van de ritten te beheren, verzamelt en verwerkt de MIVB sommige persoonlijke gegevens die u betreffen. Voor deze verwerkingen verbindt de MIVB zich ertoe uw persoonlijke levenssfeer te respecteren.
Deze gegevens worden immers verwerkt overeenkomstig de verklaringen aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Ze worden vervolgens anoniem gemaakt of gecodeerd om de MIVB toe te laten statistische analyses te maken om zo het vervoersaanbod te kunnen verbeteren. De individuele gegevens worden volledig verwijderd na de opgelegde termijnen door de bovenvermelde Commissie. De MIVB maakt geen profilering op naam of ontleedt de trajecten van een bepaalde persoon niet. De validatiegegevens worden gedurende 6 maanden bewaard.
De validatiegegevens in het bezit van de MIVB worden in geen geval doorgegeven aan derden, behalve in zeldzame gevallen waar het opgelegd wordt door de Wet, bv. op rechterlijk bevel.
In het geval van de gecombineerde abonnementen met andere vervoersmaatschappijen (NMBS, TEC, De Lijn, …), geeft de MIVB de signalisatiegegevens door die nodig zijn voor haar partners. Bij aankoop van dergelijke abonnementen zult u naar behoren worden ingelicht over de gegevens die doorgegeven worden.
Alle uitgevoerde verwerkingen worden opgenomen in een limitatieve inventaris overgemaakt aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Ieder andere verwerking of communicatie is verboden. Een MIVB-agent die dit verbod zou overtreden, zou bestraft worden.
U kunt meer informatie bekomen over deze verwerkingen door u te wenden tot de dienst Customer Care van de MIVB of rechtstreeks bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer door het register te raadplegen op de website www.privacycommission.be.
Om de abonnementen en de controle van de ritten te beheren, verzamelt en verwerkt de MIVB sommige persoonlijke gegevens die u betreffen. Voor deze verwerkingen verbindt de MIVB zich ertoe uw persoonlijke levenssfeer te respecteren.
Deze gegevens worden immers verwerkt overeenkomstig de verklaringen aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Ze worden vervolgens anoniem gemaakt of gecodeerd om de MIVB toe te laten statistische analyses te maken om zo het vervoersaanbod te kunnen verbeteren. De individuele gegevens worden volledig verwijderd na de opgelegde termijnen door de bovenvermelde Commissie. De MIVB maakt geen profilering op naam of ontleedt de trajecten van een bepaalde persoon niet. De validatiegegevens worden gedurende 6 maanden bewaard.
De validatiegegevens in het bezit van de MIVB worden in geen geval doorgegeven aan derden, behalve in zeldzame gevallen waar het opgelegd wordt door de Wet, bv. op rechterlijk bevel.
In het geval van de gecombineerde abonnementen met andere vervoersmaatschappijen (NMBS, TEC, De Lijn, …), geeft de MIVB de signalisatiegegevens door die nodig zijn voor haar partners. Bij aankoop van dergelijke abonnementen zult u naar behoren worden ingelicht over de gegevens die doorgegeven worden.
Alle uitgevoerde verwerkingen worden opgenomen in een limitatieve inventaris overgemaakt aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Ieder andere verwerking of communicatie is verboden. Een MIVB-agent die dit verbod zou overtreden, zou bestraft worden.
U kunt meer informatie bekomen over deze verwerkingen door u te wenden tot de dienst Customer Care van de MIVB of rechtstreeks bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer door het register te raadplegen op de website www.privacycommission.be.
Valideren met MOBIB
Wat is een MOBIB-valideertoestel?
Een MOBIB-valideertoestel is het rode toestel waarmee je je MOBIB-kaart valideert. Het is eveneens mogelijk om via dit toestel het resterende saldo en de geldigheidsduur van je vervoerbewijzen op je MOBIB-kaart te raadplegen. Je vindt dit toestel aan de ingang van elk metrostation, aan de toegangspoortjes en op elke bus en tram.
Naast elk MOBIB-valideertoestel vind je ook telkens een grijs/blauw valideertoestel waar je onmiddellijk kan betalen met je contactloze bankkaart, smartphone of smartwatch.
Wat is een overstap?
Bij de MIVB wordt een overstap beschouwd als het veranderen van lijn / voertuig binnen het uur van de eerste validering. Binnen dit uur zal er dus geen nieuwe rit aangerekend worden. Zodra het uur verstreken is, wordt het valideren beschouwd als een nieuwe reis en wordt er een rit in rekening gebracht.
Waarom mijn kaart telkens valideren?
Als je niet valideert, is je vervoerbewijs niet geldig en kan je een administratieve boete krijgen. Door te valideren vermijd je dus niet enkel een boete, maar help je ons ook betrouwbare gegevens te verzamelen over de reizigersstromen, zonder dat deze gekoppeld zijn aan de identiteit van de reiziger. Wij kunnen ons aanbod hier dan ook op aanpassen en onder meer de dienstregelingen en aansluitingen verbeteren, grotere voertuigen inzetten waar nodig, enzovoort.
Hoe mijn MOBIB-kaart valideren?
Heel eenvoudig: houd je kaart voor het valideertoestel. Je kaart is gevalideerd wanneer je een “biep” hoort, er een “√” op het scherm van het valideertoestel verschijnt en het groene lichtje brandt. > > Het biepgeluid voor de validering beluisteren
Als je kaart niet gevalideerd is, verschijnt er een “verboden toegang”-symbool of een kruis op een rode achtergrond op het scherm en brandt het rode lichtje. > Het biepgeluid voor het niet valideren beluisteren
Bij een overstap, houd je je kaart opnieuw voor het valideertoestel. De vermelding “In overstap” verschijnt op het scherm. > Het biepgeluid voor de overstap beluisteren
Indien de geldigheid van je vervoerbewijs bijna ten einde loopt, zal het valideertoestel een ander biepgeluid produceren. Bovendien branden de groene lichtjes langer. Het aantal resterende dagen of ritten van het vervoerscontract verschijnt dan ook op het scherm.
> Het biepgeluid “waarschuwing” beluisteren
Hoe kan ik valideren voor meerdere personen?
Houd je kaart voor het valideertoestel om je eigen rit te valideren. Valideer daarna opnieuw volgens het aantal personen dat met je meereist. Dit kan dus enkel als je extra ritten op je kaart hebt. Wie samen reist, moet het hele traject samen blijven. Bij elke overstap valideer je opnieuw, naargelang het aantal personen.
Welk vervoerbewijs wordt eerst gevalideerd?
Wanneer u meerdere vervoerbewijzen op uw kaart hebt geladen, wordt er voorrang gegeven aan:
- Overstap
- JUMP 72u*
- JUMP 48u*
- JUMP 24u*
- BRUPASS 1 dag
- JUMP Heen en terug*
- MIVB 100 ritten
- Brupass XL 10 ritten
- Brupass XL 1 rit
- BRUPASS / JUMP 10 ritten
- JUMP 5 ritten*
- BRUPASS / JUMP 1 rit
- Schoolkaart / begeleiderskaart
*Deze tickets worden sinds 1 februari 2021 niet meer verkocht.
Voorbeeld: Staan er op uw kaart een BRUPASS XL 10 ritten en een BRUPASS 10 ritten, dan zal de BRUPASS XL 10 ritten gevalideerd worden.
Indien u onmiddellijk opnieuw valideert, beschouwt MIVB dit als een rit voor een bijkomende persoon en zal een bijkomend vervoerbewijs gevalideerd worden.
Wat moet ik doen indien het valideertoestel niet werkt?
Indien een valideertoestel niet werkt, gebruik dan een ander valideertoestel. Elk voertuig en elk station is uitgerust met meerdere MOBIB-valideertoestellen.
Carte MOBIB andere operator
Ik heb een MOBIB-kaart van een andere vervoersmaatschappij (bv. NMBS, De Lijn, TEC) en ik kan online geen vervoersbewijs kopen. Hoe komt het?
Om op jouw MOBIB-kaart vervoersbewijzen van de MIVB te kunnen laden, moet jouw kaart eerst gekend zijn in ons klantensysteem. Dit kan je doen op twee manieren:
- Ga naar een GO-verkoopautomaat op ons net en plaats jouw MOBIB-kaart op de kaartlezer
- Ga op de website naar Kopen > Verkoopnetwerk > Online kopen. Kies “Onmiddellijk opladen” en lees jouw MOBIB-kaart in met een eID-kaartlezer