Jouw veiligheid is absolute prioriteit.
In onze voertuigen, op de perrons of op de openbare weg, op al deze plekken dien je veiligheidsvoorschriften na te leven. Vermijd gevaarlijk gedrag voor je eigen veiligheid.
Elk jaar zijn er miljoenen mensen die het openbaar vervoer in Brussel gebruiken en de voertuigen van de MIVB tegenkomen. Veiligheid is niet alleen een zaak van iedereen maar ook een bekommernis van elk ogenblik. Ontdek onze veiligheidsvoorschriften om vlot en veilig door de stad te reizen.
Onze veiligheidsvoorschriften zijn van toepassing:
- Wanneer je wacht in het station
- Wanneer je reist in onze voertuigen
- Wanneer je je verplaatst op de openbare weg
Lijst met links
Veiligheidsvoorschriften op openbare weg
Geef altijd voorrang aan de tram
Of je nu te voet, met de fiets, met de step of met de auto op weg bent, de tram heeft altijd voorrang. Waarom?
- Een tram is een zwaar voertuig: een tram heeft een andere remafstand dan een voertuig op wielen
- Een tram rijdt op rails en kan dus niet afwijken van zijn rijbaan
- Een tram is snel: hij heeft verschillende tientallen meters nodig om volledig tot stilstand te komen
Kijk steeds goed uit als je tramsporen oversteekt. Neem de tijd om naar links en naar rechts te kijken, net zoals bij het oversteken van een voetpad. Stap je over? Wees dan niet te haastig: je veiligheid is belangrijker dan enkele minuten tijdswinst.
Rijd niet op de busbanen
Rijd met je auto niet op de banen die voorbehouden zijn voor bussen. En dit om de volgende redenen:
- Je verstoort de regeling van het busnet
- Je loopt het risico op een aanrijding met onze voertuigen
- Je kan een belemmering zijn voor brandweerwagens, ziekenwagens of politievoertuigen, die deze banen gebruiken om in noodsituaties snel hun bestemming te kunnen bereiken
Met je auto op een busbaan rijden is een overtreding van de eerste graad. Je riskeert dus een boete van minimum € 55.
Brussel is geen opnameset van een actiefilm en ook geen F1-circuit zoals Spa-Francorchamps! Respecteer het verkeersreglement, de snelheidslimieten en rijd nooit met je auto op de busbanen!
Wacht tot de bus zijn halte verlaat
In de stad heeft een bus die zijn halte verlaat voorrang. Als hij zijn richtingaanwijzer heeft aangezet, is het verboden om hem in te halen. Wacht altijd tot de bus vertrekt.
Ben je met de fiets, step of monowheel? Wees extra waakzaam voordat je een bus inhaalt en maak oogcontact in de achteruitkijkspiegel. Een bus heeft op vier plekken dode hoeken:
- De hele achterkant van het voertuig
- Net voor de voorruit
- Een deel van de rechterkant
- Een deel van de linkerkant
Een bus is erg lang. Als de bestuurder je niet heeft gezien, kan hij zijn richtingaanwijzer aanzetten en wegrijden voordat je klaar bent met inhalen.
Onze veiligheidsvoorschriften tonen duidelijk dat jij voor ons van prioritair belang bent. Daarom stellen wij dagelijks alles in het werk om onze diensten zo inclusief mogelijk te maken. Wil je er meer over weten? Ontdek dan onze webpagina over toegankelijkheid
Veiligheidsvoorschriften in het station
Blijf achter de gele lijn
Wanneer je wacht op een metro of tram in een station, blijf dan achter de gele lijn. Deze lijn bakent de veiligheidsafstand af ten opzichte van de perronboord. Overschrijd deze lijn enkel wanneer de metro of tram volledig tot stilstand is gekomen en wanneer het geluidssignaal niet weerklinkt.
Deze voorzorgsmaatregel is nog belangrijker wanneer je reist met een jong kind of met een huisdier. Wanneer je jouw koffer of tas neerzet, doe dit dan steeds op voldoende afstand van de perronboord.
Wat zijn de risico’s als je de lijn overschrijdt?
- Je kan op de sporen vallen
- Je kan meegezogen worden door de luchtverplaatsing van een voertuig dat het station binnenrijdt
- Je kan het verkeer verstoren en een boete krijgen
Betreed de sporen nooit
Heb je een voorwerp op de sporen laten vallen? Waag dan je leven niet om het op te rapen. Richt je hiervoor tot een MIVB-medewerker in het station of gebruik de contactzuilen.
In onze ondergrondse stations komt het geluid van alle kanten. Vertrouw dus niet op je indrukken: je kan onmogelijk zeker weten uit welke richting de tram of metro zal komen, dat weet je pas als je het voertuig ziet aankomen.
Waarom is het gevaarlijk om op de sporen te komen?
- Je loopt het risico op elektrocutie: de elektriciteitstoevoer voor onze metro’s loopt via de sporen. De spanning bedraagt 900 volt, wat zo schadelijk is als de bliksem.
- Je loopt het risico op een dodelijk ongeval: onze voertuigen zijn lang en zwaar. Hun remafstand bedraagt 40 meter. Zelfs als de bestuurder je gezien heeft, is het al te laat.
- Je loopt het risico om niet meer terug op het perron te geraken: onze perrons liggen immers veel hoger dan de sporen.
We hebben het eens berekend: zelfs sprintkampioen Usain Bolt kan niet snel genoeg lopen om een metro te ontwijken!
Dit veiligheidsvoorschrift geldt ook voor trams die ondergronds rijden.
Hou beide voeten of de grond
Fietsen of steppen bespaart je tijd. Het kan dus aanlokkelijk zijn om in een station te rijden... Maar naast het feit dat het verboden is, is het ook erg gevaarlijk:
- Omdat je een dodelijke val riskeert op een spoor van 900 volt
- Omdat je tegen mensen kunt botsen of over obstakels kunt vallen
- Omdat er trappen zijn en je kan je pijn doen
Zet je leven dus niet op het spel: parkeer gedeelde voertuigen te op de daarvoor bestemde plaatsen voordat je het station binnengaat of hou je persoonlijke voertuig aan de hand.
Ter herinnering: fietsen zijn toegestaan in de metro en lagevloertrams, behalve van 7u tot 9u en van 16u tot 18u30. Voor meer informatie, zie de Leidraad voor de reiziger-fietser
Hou rekening met de afstand tussen het voertuig en het perron
Er is altijd een min of meer grote afstand en een niveauverschil tussen het voertuig en het perron. Wanneer je in- of uitstapt, zorg dan dat je niet valt:
- Houd je vast aan de handgrepen: let vooral goed op in oude trams, de treden in deze trams zijn hoger
- Kijk goed uit: let op waar je je voeten zet
Regen kan perrons en toegangen tot onze voertuigen glad maken. Let dus op en vermijd zo een valpartij en een natte broek!
Geef voorrang aan uitstappende reizigers
Wacht tot de reizigers die afstappen aan jouw halte uit het voertuig gestapt zijn en stap pas daarna zelf in. Er zijn immers 3 goede redenen om te wachten met instappen:
- Gezond verstand: er is meer plaats in het voertuig nadat reizigers uitgestapt zijn
- Snelheid: als in- en uitstappen goed georganiseerd zijn, moeten de voertuigen minder lang stilstaan aan de halte
- Veiligheid: je riskeert niet alleen opmerkingen van je medereizigers, maar kan jezelf of iemand anders verwonden door je naar binnen te murwen
Veilig een roltrap gebruiken? Dat doe je zo!
Aan de ingang van elke roltrap zijn veiligheidspictogrammen geplaatst.
Hieronder vind je enkele tips om veilig een roltrap te gebruiken:
- Neem je tijd
- Stap voorzichtig op en af (gebruik je telefoon niet, hou je rechterhand vrij, ...)
- Ga rechts staan en hou je stevig vast aan de leuning gedurende de hele rit op de roltrap. Als je je handen al vol hebt, neem dan de lift.
- Ga ver van de randen en de borstels staan. Losse kleding en schoenveters kunnen gemakkelijk vast komen te zitten.
- Hou de hand van je kind steeds stevig vast.
- Heb je een kinderwagen of een boodschappentrolley? Neem dan de lift of vraag hulp aan anderen om de trap te kunnen nemen.
- Loop nooit op de roltrappen.
Veiligheidsvoorschriften aan boord
Respecteer het geluidssignaal
Het geluidssignaal, een lange « BIEP », geeft aan dat de deuren van het voertuig zo dadelijk zullen sluiten. Stap dan niet meer in of uit. En dit om twee redenen:
- Je kan gewond raken door de sluitende deuren
- Je riskeert dat een voorwerp klem komt te zitten tussen de deuren en schade veroorzaakt wanneer het voertuig vertrekt
- Je kan je metro en alle volgende vertragen
De « BIEP » is niet het startschot voor je beste sprint. Zelfs de broers Borlée, nochtans atletiekkampioenen, wagen het niet om na het geluidssignaal nog door de sluitende deuren te spurten.
Blokkeer de deuren van het voertuig niet
Je bent te laat en wil kost wat kost je bus nog halen? Je bent verstrooid en bent vergeten af te stappen van de metro? Het geluidssignaal weerklonk zonet en de tramdeuren sluiten? Blokkeer de deuren dan niet: het is gevaarlijk. Riskeer geen zwaar ongeval om enkele luttele seconden te kunnen winnen.
Waarom de deuren blokkeren gevaarlijk is?
- Je dreigt gewond te raken: sluitende deuren oefenen een grote druk uit, waardoor je je kan verwonden.
- Je loopt het risico om meegesleurd te worden: de deuren zijn uitgerust met een automatisch detectiesysteem. Maar sommige fijne voorwerpen, zoals je vingers of de riem van je handtas, worden soms niet gedetecteerd. Er is dan geen alarm en het voertuig vertrekt: in dat geval kan je meegesleurd worden!
Heb je net je metro of tram gemist? Je hoeft je geen zorgen te maken: onze voertuigen hebben een hoge doorkomstfrequentie en de volgende metro en tram komt over enkele minuutjes aan. Je hoeft dus minder lang te wachten op je vervoer dan op de bestelling van je frietjes!
Hou je vast als je rechtstaand reist
Je loopt het risico om te vallen als je je niet vasthoudt in een rijdend voertuig. Zelfs als de rit vlot verloopt, bestaat de kans dat de chauffeur bruusk moet remmen of een uitwijkmanoeuvre moet uitvoeren.
Wat zijn de risico’s als je je niet vasthoudt?
- Je kan vallen of gewond raken
- Je kan tegen medereizigers botsen en hen verwonden
De stangen en handgrepen dienen niet voor fitnesstraining of paaldansen. Ze zijn geïnstalleerd om je veiligheid te verzekeren. Dus, acrobaten en artiesten, houd jullie vast!