De MIVB, speler voor duurzame mobiliteit
Als je voor de bus, tram of metro kiest, kies je voor een schonere mobiliteit. En wie schonere mobiliteit zegt, zegt ademende stad.
Het openbaar vervoer zorgt ervoor dat de auto minder plaats inneemt in de stad, vermindert dus de vervuiling en maakt de files kleiner. De MIVB waakt er als bedrijf over om haar koolstofuitstoot en haar impact op het milieu te beperken. En dat doet ze doorheen haar volledige werking: rijgedrag, onderhoud van voertuigen, bouw en beheer van infrastructuur, aankopen… Om dat te doen zetten ze een reeks innoverende oplossingen op touw die het milieu positief beïnvloeden.
Ontdek ze hier in dit artikel.
Lijst met links
Waarom kiezen voor het openbaar vervoer?
Omdat je intussen kunt lezen, Candy Crush spelen, slapen, niet moet zoeken naar een parkeerplaats of je kunt verplaatsen op een ecologisch verantwoorde manier.
Eenvoudige berekening: daar waar een auto 1 tot 5 personen kan vervoeren, vervoert…
- een standaard bus: 65 personen
- een gelede bus: 100 personen
- een T3000-tram: 180 personen
- een T4000-tram: 250 personen
- een metro: 725 personen
Deze openbaarvervoersmiddelen komen in de plaats van auto’s die geen deel uitmaken van het verkeer, dat een bron is van vervuiling. Als je de bus, de tram of de metro neemt, maak je plaats vrij en draag je bij aan vlotter verkeer. Een goede zaak voor de planeet, de luchtkwaliteit, maar ook voor de automobilisten die echt geen andere oplossing hebben.
Kortom, als iedereen het gebruik van de wagen zou beperken, zou het openbaar vervoer nog energiezuiniger zijn en de auto een efficiënte oplossing als laatste redmiddel. En de stad zou vooral leefbaarder zijn.
Enkele kerncijfers
- 4,7: Door het openbaar vervoer te gebruiken daalt de CO2-uitstoot van een verplaatsing gemiddeld 4 keer meer in vergelijking met een verplaatsing met de auto.
- 5.451: Zoveel zonnepanelen bedekken de daken van onze gebouwen, en dit op een oppervlakte van 9.333 m² (cijfers jaarverslag 2022).
- 12,3%: We hebben onze energie-efficiëntie met 12,3% verbeterd ten opzichte van 2018 (cijfers jaarverslag 2022), dankzij projecten als:
- De hernieuwing van onze busvloot;
- De bouw en de renovatie van gebouwen volgens de principes van eco-constructie;
- De plaatsing van zonnepanelen;
- Het vervangen van de verlichting door led-lampen.
- 40%: We hebben een eigen koolstof- en energiestrategie tot het jaar 2030, met als doel 40% van onze CO2-uitstoot te verminderen per plaats-kilometer op het vervoersnetwerk. De plaats-kilometers komen overeen met het aantal beschikbare plaatsen op alle metro’s, trams en bussen, vermenigvuldigd met het aantal door deze voertuigen afgelegde kilometers.
- 1,7%: Ons doel is ons energieverbruik jaarlijks te verminderen met 1,7%.
- 14001: In 2020 vernieuwden we ons ISO 14001-certificaat voor al onze activiteiten. Dat behaalden we voor het eerst in 2017. Deze tool zet bedrijven ertoe aan de impact van hun activiteiten op het milieu te beheersen en te verminderen.
- 64%: We gebruiken regenwater en/of gerecycleerd water in 64% van de schoonmaakinstallaties voor onze voertuigen.
Een strategie volgens 3 assen
We bepaalden onze strategie volgens 3 hoofdassen om de energie-impact te verminderen:
- De voertuigen: we waken er over het energieverbruik door de uitbating van onze bussen, trams en metro’s te verminderen en de efficiëntie van onze voertuigen te verbeteren. We kopen nieuwe voertuigen aan die zuiniger zijn en moedigen ecologisch rijgedrag aan.
- De infrastructuur: we ontwikkelen een investeringsplan om onze bestaande gebouwen te optimaliseren en passen de principes van eco-constructie toe bij renovatie- en bouwprojecten.
- De energievoorziening: de energie die we verbruiken is gecertificeerd als 100% vernieuwbaar, dankzij het originele garantiesysteem, of is lokaal geproduceerd dankzij zonnepanelen. Sinds april 2023 voorzien we ook in lokale windenergie dankzij een contract met Aspiravi.
Almaar groenere voertuigen
Goed nieuws: de trams en metro’s rijden dankzij 100% groene elektriciteit. We investeren in almaar meer ecologische technologieën voor de bussen. Van onze 860 bussen, zijn er 402 hybride en 37 elektrisch (cijfers jaarverslag 2022).
Tussen nu en 2035, zal de volledige busvloot elektrisch zijn. We bereiden deze transitie met man en macht voor: we passen onze remises en haltes aan zodat onze elektrische bussen er kunnen herladen. We verwachten een nieuwe levering van 94 elektrische bussen, 70 gelede bussen en 24 standaardbussen, in 2024 en 2025.
Een nieuw soort bus wordt ook op het vervoersnet getest sinds 2021: de waterstofbus. Ook deze technologie zou een alternatieve oplossing kunnen zijn voor de fossiele brandstoffen nodig voor het aandrijven van de busvloot. Wordt vervolgd…
Voertuigen, maar ook gebouwen
Remises, werkplaatsen, administratieve gebouwen… Op onze 33 sites besteden we bijzondere aandacht om het energieverbruik zo beperkt mogelijk te houden.
De oplossing? We passen de principes van de eco-constructie toe bij het ontwerp of de renovatie van onze gebouwen. We voorzien in zonnepanelen, een energiezuinige isolatie, led-verlichting en de recuperatie van regen- of gebruikt water. Waar mogelijk, leggen we rondom zoveel mogelijk groene ruimtes aan.
Een goed voorbeeld is de Erasmusremise, onze jongstemetrostelplaats. Die is uitgerust met geothermische putten die dat indrukwekkende gebouw helpen te verwarmen, met zonnepanelen en met waterrecuperatiesystemen. De Erasmusremise verkreeg overigens de BREEAM Design Stage-certificatie (Building Research Establishment Environmental Assessment Method), een internationale norm die de milieu-impact van een gebouw evalueert.
Circulaire economie en afvalbeheer
Wij hebben erg gevarieerde soorten afval: plastiek, papier, huishoudafval, maar ook palen, sporen, kabels, hout, banden, dode bladeren, batterijen, voertuigen, lampglazen, luchtfilters, voorruiten, en dies meer. In totaal wordt 80% van het afval hergebruikt, gerecycleerd of gebruikt om energie te produceren.
En het ontbreekt ons niet aan verbeelding om een nieuw leven te geven aan het zogezegde afval. Een deel daarvan wordt hergebruikt, daar waar een ander deel wordt omgevormd tot allerlei soorten voorwerpen. Zeilen voor de aankondiging van werven worden boodschappentassen, de oude oranje ontwaardingstoestellen worden sleutelkastjes en het afval van de lederen stoelen worden hoesjes voor MOBIB-kaarten. Je kan deze voorwerpen bekijken door hier te klikken: www.mivbstore.be.
Wat te doen bij een vervuilingspiek?
Wat is een vervuilingspiek ?
Een vervuilingspiek is te wijten aan de opeenstapeling van fijn stof en/of van stikstofdioxide in de atmosfeer. Deze pieken zijn bijzonder schadelijk voor, onder andere, mensen die last hebben van ademhalingsproblemen, van allergieën, en voor oudere mensen en jonge kinderen.
De vervuilingspieken steken op wanneer de weersomstandigheden verhinderen dat verontreinigende stoffen zich verspreiden in de lucht: lage temperaturen, afwezigheid van wind en vooral het fenomeen van thermische inversie (onderste luchtlagen die kouder zijn dan de bovenste luchtlagen). In die omstandigheden hebben we te maken met een algemene verslechtering van de luchtkwaliteit.
Het Brusselse Gewest stelde vier concentratiedrempels voor verontreinigende stoffen op op basis waarvan informatie wordt meegedeeld aan de bevolking en, in bepaalde gevallen, maatregelen worden getroffen om de luchtverontreinigende uitstoot te beperken.
Het noodplan met 4 drempels
De verschillende drempels voorzien telkens in maatregelen die in functie staan van het concentratieniveau van de vervuilende elementen en van de hardnekkigheid.
Drempel 0 – Informatie- en sensibiliseringsdrempel: de burgers worden aangespoord om ander gedrag te stellen, om de verontreinigende uitstoot te beperken, bijvoorbeeld door een ander vervoermiddel dan de auto te gebruiken en/of minder verwarming te gebruiken. | |
Aanhouden van drempel 0 – Informatie- en interventiedrempel: na twee opeenvolgende dagen van drempel 0, wordt de rijsnelheid van de automobilisten beperkt, ons vervoersnetwerk en het Villo!-dagticket zijn dan gratis. | |
Interventiedrempel 1: de snelheid wordt beperkt voor automobilisten, ons vervoersnetwerk en het Villo!-dagticket zijn gratis. | |
Interventiedrempel 2: met uitzondering van bepaalde voertuigen, wordt het verkeer verboden in het Brusselse Gewest. Ons vervoersnetwerk en het Villo!-dagticket zijn gratis. |
Voor meer details en het geheel van maatregelen, kan je een kijkje nemen op www.luchtkwaliteit.brussels.