Wat je op deze pagina kan vinden
Heb je een specifieke vraag over onze tarieven, ons vervoeraanbod of evenementen op ons netwerk?
De meest gestelde vragen vind je hieronder. Je kan ze per thema overlopen of met een sleutelwoord in de zoekbalk.
Bijkomende informatie over specifieke onderwerpen kun je ook vinden op de andere pagina’s en artikels op onze website. Volg zeker ook onze homepage voor alle actuele informatie.
Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden? Laat het ons dan weten! Je vindt hieronder onze contactgegevens.
Typ een woord of overloop de vragen
Geen vragen gevonden.
Reiswegplanner en dienstregeling
Reiswegplanner
Hoe plan ik mijn reis?
Je kan onze reiswegplanner gebruiken of onze app downloaden!
Hoe reis ik van of naar de luchthaven?
Je kunt de luchthaven (Brussels Airport Zaventem) bereiken met buslijn 12. De reis naar de luchthaven kan aan het normale tarief (MIVB- of BRUPASS-tickets en abonnementen). Voor de omgekeerde rit vanaf de luchthaven naar het stadscentrum heb je een specifiek ticket nodig dat Airport2City heet. Meer informatie vind je op de pagina Airport Line van onze website. Als je met de trein naar de luchthaven wilt, heb je een ticket van de spoorwegmaatschappij NMBS nodig. De NMBS wijdt op haar website een pagina aan de trein naar de luchthaven
Waar kan ik informatie vinden over vertragingen, omleidingen of onderbrekingen op mijn lijn?
- Als je lijn omgeleid is, wordt die omleiding op onze website aangegeven bovenaan de dienstregeling van de lijn in kwestie of op onze mobiele applicatie wordt dit aangegeven door de halte te selecteren.
- De grote omleidingen vind je op de pagina "Werkzaamheden en storingen".
- Bij onvoorziene omleidingen wordt een bericht geplaatst op onze website mivb.brussels (homepage, rechts, onder 'Sociaal'), in onze app (op de reiswegplanner of in de dienstregelingen, wanneer je een halte kiest) en op onze Twitter-pagina @STIBMIVB.
Je kan onze voertuigen ook in realtime volgen op onze website of app.
Dienstregeling
Waar vind ik de dienstregeling van mijn lijn?
Je hebt een directe toegang tot de dienstregelingen van alle lijnen via de startpagina. (« Dienstregeling en Realtime », rechts op de startpagina) of op de aan de dienstregelingen gewijde pagina. Je kiest de lijn van je keuze, bevestigt de richting en klikt op je vertrekhalte. De bestanden met dienstregelingen vind je terug in de rechterkolom.
Je kan onze voertuigen ook in realtime volgen op onze website of app.
Hoe laat vertrekken de eerste en laatste voertuigen?
Je vindt de eerste en laatste vertrekken terug in de dienstregeling van de betrokken lijn. Lees het antwoord op de vraag "Waar vind ik de dienstregeling voor mijn lijn terug?" om de dienstregeling van een specifieke lijn te vinden.
Verandert de dienstregeling tijdens de schoolvakanties? Wanneer zijn de vakantieperiodes?
De exacte data voor vakantieperiodes variëren van jaar tot jaar. De aangepaste vakantiedienstregelingen worden op de dienstregeling aan de halte in het wit en in het blauw weergegeven. Die dienstregeling vind je ook op onze website, in de rechterkolom wanneer je een lijn weergeeft, onder Downloads.
Wat betekenen de letters naast sommige dienstregelingen?
Ze duiden aan dat het voertuig op het aangegeven tijdstip niet rijdt tot het eindpunt, maar tot een andere halte die wordt weergegeven in de legende onderaan de dienstregeling.
Waar kan ik een vertragings- of hinderattest aanvragen?
Je kan een vertragingsattest aanvragen via het contactformulier. Kies daarvoor de optie "Ik wil graag een attest of bewijs". Bij grote storingen of onderbrekingen is meestal een algemeen hinderattest beschikbaar op de startpagina van onze website.
Vervoerbewijzen
Verkooppunten
Wat is het dichtstbijzijnde MIVB-verkooppunt?
Hier is de lijst van onze verkooppunten. Je vindt ook het dichtstbijzijnde verkooppunt dankzij onze Store Locator.
Wat is het verschil tussen BOOTIK en KIOSK?
- Een KIOSK is bestemd voor snelle verkoop. Je kan er bijvoorbeeld een abonnement hernieuwen, tickets kopen en je MOBIB-kaart omruilen. Specifiekere aanvragen, waarbij een controle van je identiteit nodig is, zijn niet mogelijk (aanmaken van een nieuwe MOBIB-kaart op naam, aanvraag duplicaat, aanpassing van klantenprofiel, terugbetaling of vervanging van een vervoerbewijs, etc.).
- Een BOOTIK is een groter verkooppunt. Je kan er allerlei soorten verkoopshandelingen doen. Je krijgt er advies op maat, waardoor er mogelijk een wachttijd is voor je aan de beurt komt.
Kan ik een ticket kopen in een tram of bus?
Je kunt in al onze trams, bussen en metrostations contactloos betalen met je bankkaart of compatibel toestel. Hier vind je alle informatie over contactloos betalen op ons netwerk.
Wat moet ik doen als een GO-automaat niet werkt?
We raden je aan om naar een ander verkooppunt te gaan om een vervoerbewijs te kopen. Je vindt alle verkooppunten dankzij onze Store Locator.
Je kunt in al onze trams, bussen en metrostations ook contactloos betalen met je bankkaart of compatibel toestel. Hier vind je alle informatie over contactloos betalen op ons netwerk.
Ik heb betaald voor een vervoerbewijs maar de verkoopautomaat drukte niets af of het werd niet op mijn MOBIB-kaart geladen. Wat moet ik doen?
Controleer eerst of er echt niets afgeleverd is. Bied je MOBIB-kaart nogmaals aan bij een GO-automaat en kijk de inhoud ervan na op het scherm. Ga niet uit van de melding “X ritten resterend” bij het valideren van je MOBIB-kaart, want die gaat enkel over het vervoerbewijs dat je net gevalideerd hebt en dus niet over eventuele nieuwe ritten die nog klaarstaan. Bij aankoop van een papieren ticket kijk je best goed na of er niets in het bakje valt; in uitzonderlijke gevallen kan dit iets langer duren.
Kijk vervolgens na of het bedrag daadwerkelijk van je rekening gegaan is. In eerste instantie zullen onze verkoopautomaten enkel het bedrag reserveren op je rekening; als het gevraagde vervoerbewijs niet afgeleverd kon worden, zal deze reservering automatisch geannuleerd worden en heb je dus niets betaald. Soms kan het een paar dagen duren voor dit zichtbaar is op je rekening. Bij een betaling met muntgeld zal het bedrag automatisch weer uitgeworpen worden.
Lost dit het probleem niet op? Vul dan zeker ons contactformulier in en geef de volgende informatie:
- datum en tijdstip van aankoop
- wat je precies wilde kopen en voor welk bedrag
- rekeninguittreksel met vermelding van de betaling
- exacte locatie van de verkoopautomaat en het nummer ervan (de 5 nummers op het metalen plaatje rechts bovenaan)
Ik betaalde voor 10 ritten aan een GO-automaat, maar heb slechts één rit ontvangen. Wat moet ik doen?
De tickets met 10 ritten zijn alleen beschikbaar op een MOBIB-kaart. Als je geen MOBIB-kaart hebt, heb je wellicht 10 kaarten met één rit gekocht. De 10 kaarten komen dan één per één uit de automaat.
Waarom duurt het 4 dagen voor een vervoerbewijs dat ik online aankocht op mijn MOBIB-kaart geladen wordt?
Om de vervoerbewijzen op je kaart te laden, is een fysiek contact tussen onze toestellen en je MOBIB-kaart nodig. Dat contact kan plaatsvinden tijdens een ontwaarding of door je kaart in te lezen op een GO-automaat.
De ontwaarders in onze stations en de GO-automaten beschikken over een internetverbinding. De update van je kaart via die toestellen kan daardoor binnen maximaal 24 uur na de aankoop plaatsvinden.
De update van ontwaarders in trams en bussen gebeurt echter maar om de 4 dagen in onze stelplaatsen. Deze termijn zorgt ervoor dat een abonnement dat je online zonder kaartlezer aankoopt altijd automatisch tenminste vier dagen na de aankoop begint.
Wil je een ticket of abonnement dat je online aankocht onmiddellijk gebruiken? Kies dan voor de eerste optie "Onmiddellijk opladen" met kaartlezer. Aangezien je MOBIB-kaart dan verbonden is met je computer, worden je vervoerbewijzen onmiddellijk op je kaart geladen.
Ook in al onze andere verkooppunten kan je vervoerbewijs onmiddellijk beginnen.
Ticket/abonnement
Wat is een MOBIB-kaart en hoe werkt een MOBIB-kaart?
Een MOBIB-kaart is een chipkaart waarop je vervoerbewijzen kan laden. Het is geen vervoerbewijs op zich, maar een drager voor tickets en abonnementen. Hier vind je alle informatie over de MOBIB-kaart terug.
Wat is de geldigheidsdatum van mijn abonnement?
Om de einddatum van je abonnement te kennen:
- plaats je MOBIB-kaart op de kaartlezer van een GO-automaat
- druk op de "i"-knop van een ontwaarder en scan je je kaart tijdens de "bip". De begin- en einddata van je abonnement verschijnen dan op het scherm
- log in op je account via MyBOOTIK en en je vindt de informatie ook terug
Hoeveel tickets heb ik nog op mijn MOBIB-kaart?
Om te weten hoeveel tickets er nog op je kaart staan, plaats je je MOBIB-kaart op de kaartlezer van een GO-automaat of druk je op de "i"-knop van een ontwaarder en scan je je kaart tijdens de "bip". De tickets die op je kaart staan, verschijnen dan op het scherm.
Hoe lang is een ticket geldig?
Alle tickets (op een MOBIB-kaart of papier) zijn 18 maanden geldig vanaf de datum van aankoop.
Hoe kan ik mijn abonnement verlengen/hernieuwen?
Klassieke abonnementen kan je eenvoudig online, in een BOOTIK/KIOSK of aan een GO-automaat hernieuwen. Als je beschikt over een abonnement met specifieke voorwaarden (schoolabonnement, 65+, RVV, S...), vind je alle informatie per type abonnement op de pagina "Abonnementen en vernieuwing".
Hoe kan ik een betalingsbewijs ontvangen?
Een betalingsbewijs wordt steeds voorgesteld op het moment van aankoop, ongeacht het verkooppunt. Achteraf kun je een betalingsbewijs aanvragen in een KIOSK of BOOTIK of via ons contactformulier.
Als je een betalingsbewijs nodig hebt voor een abonnement of ticket dat al verlopen is, kan je die enkel via het contactformulier of in een BOOTIK aanvragen (enkel mogelijk voor MOBIB-kaarten op naam en niet voor anonieme MOBIB Basic-kaarten).
Kan ik met mijn ticket of jaarabonnement reizen met De Lijn, TEC of NMBS?
De abonnementen MIVB, RVV, S, 65+ en papieren tickets zijn alleen geldig op het MIVB-net. De BRUPASS-abonnementen en -ritten op MOBIB-kaarten zijn wel geldig op de lijnen van De Lijn, TEC en NMBS binnen Brussel. Dankzij de BRUPASS XL-abonnementen en -ritten kan je ook op het netwerk van al die openbaarvervoermaatschappijen in een uitgebreide zone rond Brussel. De exacte grenzen van de BRUPASS- en BRUPASS XL-zones zijn aangegeven op de zonekaart en op onze pagina's BRUPASS-zone en BRUPASS XL-zone.
De ontwaarder geeft aan dat er nog maar een paar reizen overblijven op mijn kaart. Ik heb echter mijn kaart onlangs herladen. Hoe komt dit?
Bij het valideren tonen de ontwaarders enkel de ritten die op de net gevalideerde rittenkaart overblijven. Je kunt bijvoorbeeld 33 ritten hebben in totaal, maar de ontwaarder zal aangeven dat er maar 3 ritten overblijven. Er blijven dan 3 ritten over op een van je 10-rittenkaarten. Zodra deze 3 ritten volledig opgebruikt zijn, zal de ontwaarder overgaan naar de volgende 10-rittenkaart.
Om een overzicht te hebben van al je vervoerbewijzen, plaats je je kaart op de kaartlezer van een GO-automaat of druk je op de "i"-knop van een ontwaarder en scan je je kaart tijdens de "bip". Alle vervoerbewijzen en hun saldo verschijnen dan op het scherm. Je kan het saldo van je MOBIB-kaart ook via MyBOOTIK raadplegen.
Ik wil graag een terugbetaling vragen van mijn abonnement of ticket. Hoe vraag ik dat aan?
Als je een jaarabonnement hebt (MIVB, BRUPASS, BRUPASS XL), kan je een terugbetaling aanvragen in een van onze BOOTIK-verkooppunten.
Het terug te betalen bedrag wordt als volgt berekend: kostprijs van het abonnement - 30% voor de eerste maand + 10% per verder begonnen maand. Er is ook de administratiekost van 10 euro. Vanaf de achtste maand is er geen terugbetaling meer.
Voorbeeld abonnement MIVB 12 maanden na 3 maanden : 499 – 50% (30% + 2*10%) – 10 = terugbetaald bedrag.
Andere abonnementen en tickets worden niet terugbetaald.
Moeten kinderen een ticket kopen?
Kinderen jonger dan 6 jaar reizen gratis als zij vergezeld worden door een meerderjarige in het bezit van een geldig vervoerbewijs en die volwassene niet vergezeld wordt door meer dan 4 kinderen van minder dan 6 jaar.
Tussen 6 en 12 jaar hebben kinderen recht op een gratis J-abonnement, dat op een persoonlijke MOBIB-kaart wordt geladen.
Vanaf 12 jaar kunnen kinderen reizen met een Schoolabonnement.
Voor groepen kinderen jonger dan 18 jaar (schoolgroep of jeugdbeweging) is de "Schoolkaart" beschikbaar. De Schoolkaart geldt voor een groep van maximaal 30 personen waaronder 2 begeleiders.
Waar vind ik het nummer van mijn MOBIB-kaart?
Het nummer van je MIVB-MOBIB-kaart komt overeen met de 19 cijfers op je kaart. Het begint met "639653". Je vindt het terug boven je geboortedatum op de kaarten op naam en rechts beneden op de MOBIB Basic-kaarten.
Op de NMBS-kaarten vind je het onder de geboortedatum; op kaarten van De Lijn vind je het naast het logo van De Lijn; op de TEC-kaarten vind je het naast de geboortedatum.
Wat is het verschil tussen de BRUPASS en BRUPASS XL?
BRUPASS- en BRUPASS XL-vervoerbewijzen dekken verschillende zones.
De BRUPASS-zone komt overeen met de oude MTB-zone. De zone bevat het netwerk van de MIVB en enkele haltes van De Lijn, TEC en NMBS.
De BRUPASS XL-zone omvat de BRUPASS-zone en een uitgebreide zone rond de Brusselse gemeenten.
Op dit plan staat de BRUPASS-zone in het blauw en de BRUPASS XL-zone in het rood.
Waarom bestaat er geen XL-versie van het BRUPASS-schoolabonnement en het BRUPASS 1 dag-ticket?
De bedoeling is om het gamma zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te maken. In een eerste fase hielden we het bij de kernproducten van het bestaande gamma. Het gebruik van de nieuwe tickets zullen we na verloop van tijd beoordelen.
Kan ik BRUPASS- en BRUPASS XL-tickets op dezelfde MOBIB-kaart gebruiken?
Wil je BRUPASS- en BRUPASS XL-tickets combineren? Dan raden we je aan om een tweede MOBIB BASIC-kaart te gebruiken om goed het onderscheid te maken tussen beide zones. Aangezien je niet kunt aangeven tot waar je wilt reizen, zal een tweede kaart je helpen om zeker het juiste ticket te ontwaarden. Het voorgaande geldt alleen indien je regelmatig zowel BRUPASS- als BRUPASS XL-tickets wilt gebruiken.
Hoe moet ik mijn BRUPASS- of BRUPASS XL-vervoerbewijzen valideren?
De BRUPASS- en BRUPASS XL-vervoerbewijzen moet je op een MOBIB-kaart laden en systematisch valideren in ieder transport dat je neemt via een valideertoestel van MIVB, TEC en/of De Lijn, of via een verkoopautomaat van de NMBS voordat je de trein opstapt.
Verloren voorwerpen
Ik ben een voorwerp kwijt op het netwerk. Wat moet ik doen?
Ben je je voorwerp pas kwijt? Dan raden we je aan om te wachten tot hetzelfde voertuig in de tegenovergestelde richting terugkomt, zodat je aan de bestuurder kunt vragen of die je voorwerp heeft gevonden.
Als je het voorwerp al wat langer kwijt bent, kan je dit via het contactformulier aangeven.
Voorwerpen die moeilijker identificeerbaar of onderscheidbaar zijn (sleutels, gsm's, courante kledingstukken, brillen, paraplu’s enz.) nemen we niet op in onze database. Je kan voor die voorwerpen rechtstreeks naar het kantoor voor verloren voorwerpen gaan.
Het kantoor bevindt zich in het station Kruidtuin en is op maandag en woensdag van 12 tot 18 uur open. We raden aan om een vijftal dagen te wachten voor je ter plaatse gaat, aangezien het altijd even duurt voor we gevonden voorwerpen naar het kantoor kunnen brengen en sorteren.
Waar bevindt zich het kantoor voor verloren voorwerpen en wat zijn de openingsuren ervan?
Het kantoor voor verloren voorwerpen bevindt zich in ket metrostation Kruidtuin, op de verdieping waar ook de poortjes van de metro staan. Het kantoor is open op maandag en woensdag van 12 tot 18 uur.
Ik ben mijn abonnement/MOBIB-kaart kwijt. Wat moet ik doen?
Een duplicaat van je MOBIB-kaart kost 10 euro. We leveren dan een nieuwe kaart af met je foto en de tickets en abonnementen die op de verloren kaart stonden.
Je kan een duplicaat krijgen:
- In een BOOTIK: de kaart wordt onmiddellijk aangemaakt. De lijst met al onze BOOTIK-verkooppunten en hun openingsuren is te vinden op onze website.
- Online, op MyBOOTIK: je krijgt een nieuwe kaart via de post binnen de 5 werkdagen.
MOBIB Basic-kaarten zijn niet identificeerbaar. Bij verlies kunnen we die kaarten dus niet vervangen.
Ik heb een voorwerp laten vallen op de metrosporen. Hoe krijg ik het terug?
Ga vooral nooit zelf op de sporen! Gebruik de om een van onze teams te contacteren. Een medewerker komt dan ter plaatse om in alle veiligheid de stroom te onderbreken en je voorwerp te gaan halen.
Gezien de hogere frequentie is het niet mogelijk om in de spitsuren de stroom te onderbreken. Als je tijdens de spits een voorwerp op de sporen laat vallen, kom dan later terug.
Als je later niet terug kunt komen, gebruik dan de contactknop om je voorwerp op de sporen bij onze medewerkers te melden. Ze zullen dan ’s nachts je voorwerp ophalen en die naar het kantoor voor verloren voorwerpen doorsturen.
Waarom moet ik X dagen wachten om te weten of een verloren voorwerp werd teruggevonden?
Gevonden voorwerpen worden door onze teams op het netwerk overhandigd aan een verantwoordelijke in de stelplaatsen. Onze interne postdienst vervoert ze daarna naar het kantoor voor verloren voorwerpen. Eens daar aangekomen worden de verschillende voorwerpen gesorteerd en in het systeem ingevoerd, zodat ze kunnen worden geïdentificeerd en overhandigd aan de eigenaar. Het is dus zeker niet verwonderlijk dat deze procedure enkele dagen in beslag neemt.
Ik vond een verloren voorwerp. Wat kan ik doen?
Je mag het meegeven aan een MIVB-medewerker (bestuurder, terreinmedewerker, medewerker in een verkooppunt, etc.) of het per post opsturen naar MIVB - Customer Care, Koningsstraat 76, 1000 Brussel
Boetes en inbreuken
Hoeveel bedraagt een boete?
Een boete bedraagt € 107 wanneer je niet in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs of je vervoerbewijs niet hebt ontwaard.
Je betaalt echter € 214 bij een 2de inbreuk binnen 24 maanden na de datum van een vorige inbreuk.
Gebruik je een vervalst vervoerbewijs of de kaart van iemand anders, betaal je € 408.
Als je een geldig abonnement niet hebt ontwaard, betaal je € 10, te betalen binnen de 10 werkdagen. Indien niet betaald binnen 10 dagen, betaal je € 107.
Ik heb een boete ontvangen. Op welke rekening moet ik die betalen en met welke mededeling?
Je moet je boete betalen op rekeningnummer BE78 0963 2093 1086. Vermeld als gestructureerde mededeling de barcode die staat op het document dat je kreeg tijdens de controle of per post werd toegestuurd.
Is het mogelijk om een boete in verschillende keren te betalen? In hoeveel schijven mag ik maximaal betalen?
Ja, je kan een boete in verschillende keren betalen.
Het aantal keren hangt af van het bedrag dat je moet betalen:
- Bij een boete van € 107 mag je maximaal in 5 keren gespreid over 5 maanden betalen.
- Bij een boete van € 214 of € 408 mag je maximaal in 8 keren over 8 maanden betalen.
Je kan de betaling van een boete van € 10 niet spreiden.
Ik ontving een boete voor een verkeersinbreuk (slecht geparkeerde voertuig, gebruik van een eigen bedding voorbehouden voor MIVB-voertuigen). Wat moet ik doen?
De instructies staan op het document dat je werd overhandigd of opgestuurd.
Ik wil een boete betwisten. Hoe moet ik te werk gaan?
Je kan contact opnemen met onze dienst "Inbreuken" via het adres inbreuken@mivb.brussels.
Vermeld zeker de barcode die staat op het document dat je kreeg tijdens de controle en alle andere nuttige inlichtingen om de betwisting te kunnen behandelen.
Ik stuurde een mail naar het adres inbreuken@mivb.brussels maar heb nog geen antwoord ontvangen. Hoe lang moet ik op een antwoord wachten?
De antwoordtijd is afhankelijk van het aantal te behandelen dossiers. In het algemeen krijg je een antwoord binnen de 3 weken.
Je boete wordt opgeschort tijdens de behandeling van je dossier. Als de boete wordt behouden na onderzoek van je dossier, communiceren we je een nieuwe betalingstermijn.
Ongevallen en schadegevallen (claims)
Ongevallen
Ik heb een vraag of wil een aanvraag tot schadevergoeding indienen na een ongeval op het MIVB-netwerk OF na een ongeval in een MIVB-installatie. Hoe moet ik te werk gaan?
Als u verzekerd bent, neem dan contact op met uw verzekeraar om een dossier aan te maken.
Het dossier moet zoveel mogelijk informatie bevatten over de feiten die zich hebben voorgedaan, in het bijzonder de datum en het tijdstip van het incident, het lijnnummer, het nummer van het MIVB-voertuig en/of de nummerplaat, de richting van de rit, de identiteit van eventuele getuigen, een beschrijving van de omstandigheden van het ongeval, enz.
Als u niet verzekerd bent, nodigen wij u uit om contact op te nemen met onze Customer Care, die u de stappen zal uitleggen die nodig zijn om uw dossier op te stellen.
Varia
Mag ik met mijn fiets reizen?
Je mag met de fiets in de metrovoertuigen en trams met verlaagde vloer (trams zonder trappen), behalve op weekdagen (van maandag tot vrijdag) van 7 tot 9 uur en van 16 tot 18.30 uur. Plooifietsen mag je altijd op al onze bussen, trams en metro’s meenemen, zolang je ze plooit. Je vindt de volledige uitleg terug in onze leidraad voor de reiziger-fietser.
Mag ik reizen met mijn hond?
Ja! Schoothondjes, assistentiehonden en politiehonden reizen gratis. Voor andere honden is een vervoerbewijs vereist. Grotere honden moeten bovendien een muilkorf dragen met uitzondering van blindengeleidehonden.