Inkt op papier op hout gedrukt en kunsthars (1976)
Dit werk is het resultaat van de samenwerking tussen beide kunstenaars. Pierre Alechinsky schilderde in zijn atelier zeven panelen, elk verdeeld in drie vakken van verschillende afmetingen, twee voor het beeld (waarin de kunstenaar een verband ontwikkelde tussen de verwijzingen naar de planten en de dieren) en een derde voor de poëtische bijdrage van Christian Dotremont. Deze laatste kunstenaar spreekt van “logogrammen”. Dat zijn letters en woorden getransponeerd tot een vrij en avontuurlijk grafisme en dit dankzij een spontane beweeglijkheid van de hand. Deze kalligrafie is niet langer te lezen. Er gaat een speciale kracht van uit, zoals van een sierlijke dans en een ritmische beweging in de ruimte. De gekozen thema’s zijn het wiel en de beschutting. Door het ritme van de schriftuur van Dotremont vormt deze creatie een harmonieus geheel. “Het wijfje met gesloten ogen maakt kringen telkens weer, richt zich op, slaat een kreet, vliegt weg en dat zeven keren zoals het verhaal van een week.”
Lijst met links
DOTREMONT & ALECHINSKY
PIERRE ALECHINSKY (Brussel, 1927)
Pierre Alechinsky is wereldberoemd en woont sinds 1951 in Frankrijk. Hij maakte talrijke reizen naar het Verre Oosten, waar hij zijn passie voor de kalligrafie ontdekte. Hij was ook oprichter en lid van de Cobragroep. Deze beweging werd in 1948 opgericht en verenigt kunstenaars die een terugkeer naar een meer uitdagende, agressieve en stoutmoedige kunst verkondigen.
CHRISTIAN DOTREMONT (Tervuren, 1922 – Buizingen, 1979)
Zijn ontmoeting met Magritte in 1940 is allesbepalend. Nadat hij samen met Jorn en Appel de Cobra-groep opgericht heeft, sticht hij in 1948 ook de groep “Surréalisme révolutionnaire”. Hij creëert “woordtekeningen” en “woordschilderijen”, de zogenaamde “schrifturen”, waarmee zijn poëzie in de schilderijen van andere kunstenaars wordt verwerkt. Zijn uitgangspunt is de integratie van taal in de afbeelding.
FOTO