Schilderij in olieverf op architectonische elementen in het station (1988)
Dit kunstwerk is een technisch meesterwerk qua ontwerp en uitvoering. Het gaat om een plafondschildering in de volledige lokettenzaal van het station en op delen van de perrons van dit bijzonder belangrijke metrostation qua grootte en ligging. Omdat de reizigers zich zouden kunnen oriënteren, heeft hij de plafonds geel, rood of oranje geschilderd, naargelang de verdieping. De kleuren benadrukken de structuur van de plafonds. De onverwachte niveauverschillen, profileringen, verschuivingen en hun verticaal, horizontaal of schuin verloop zijn door beschildering met brede gele strepen beklemtoond. Die variatie vindt haar tegenwicht in de lange rij dicht bij elkaar staande, eveneens door de kunstenaar in geel uitgevoerde zuilen die de hele hal over zijn volle lengte in twee delen scheidt. De kunstenaar heeft dit kunstwerk gecreëerd om de ruwe constructies tot hun recht te laten komen, door de indrukwekkende elementen van de ruwbouw van het station zichtbaar te laten. Dankzij de integratie van zijn kunst in de architectuur, geeft het werk van Moeschal een dynamisch en beweeglijk karakter aan de driedimensionaliteit.
JACQUES MOESCHAL (1913 – 2004)
Jacques Moeschal volgde een opleiding als architect en beeldhouwer. Zijn beeldhouwwerken kunnen als creaties van een ingenieurarchitect- kunstenaar beschouwd worden, met de nadruk op het technisch-wetenschappelijk aandeel. De kunstenaar is van mening dat architectuur en beeldhouwkunst door dezelfde wetten worden beheerst. Moeschal is gepassioneerd door de technische mogelijkheden uit zijn tijd. Zo gebruikt hij in ons land als eerste beton voor grootschalige beeldhouwwerken. Aan hem hebben we met name de pijl van het paviljoen van de burgerlijke bouwkunde te danken, dat gebouwd werd voor de Wereldtentoonstelling van 1958, net als “Het Signaal” van Groot-Bijgaarden op het verkeersplein van de E40 en de Brusselse ring, en “De Weg van de Vriendschap” voor de Olympische Spelen van Mexico in 1968, een ringlaan die alle terreinen waar de Spelen plaatsvonden met elkaar verbond en gemarkeerd was door monumentale beelden.