Haut-reliëf in geanodiseerd aluminium (1976)
Bij het ontwerp van het kunstwerk kwam Lismonde al snel tot de bevinding dat tekening, wandtapijt of glaswerk onvoldoende draagkracht zouden hebben om te plaatsen op het veertien meter brede timpaan boven de sporen. De kunstenaar wou vormen en volumes creëren op schaal van de ruimte waarover hij beschikte. Hiervoor koos hij voor geanodiseerd aluminium, een materiaal waarin vormen bijzonder gaaf, zuiver en scherp uitkomen. Daardoor blijft de waarde van de lijnen zeer belangrijk en kunnen zij in de architectuur integreren, deze verlengen door de belangrijkste vlakken ervan te onderstrepen en haar verlevendigen door het spel van licht en schaduw.
Lijst met links
ROGER SOMVILLE (1923 – 2014)
Hij is vooral gekend als tekenaar en meer bepaald door zijn trillende tekeningen, waarin de mengeling van het zuivere wit met de concentratie van het zwart, ruimte, diepte en afstand suggereert. Via zijn werken gaat Lismonde een dialoog aan met de ruimte en de architectuur. De toeschouwer heeft het gevoel dat hij in het kunstwerk kan rondwandelen, ook al gaat het om abstracte werken. In zijn stadsthema’s trekt de kunstenaar zich terug in de essentie van het onderwerp en uit dat alleen nog in streepjes, stippellijntjes, vibrerende vlakjes en puntjes. Vanaf de jaren ’50 legt hij zich toe op de lithografie en realiseert hij talrijke projecten met glasramen en wandtapijtkunst. Lismonde nam deel aan talrijke tentoonstellingen in binnen- en buitenland en kon verscheidene prijzen opstrijken. Aanvankelijk had het werk van Lismonde een eerder impressionistisch karakter.