1976/1997
Het is een opvallende integratie van de schilderkunst in de omgeving. Dit geïntegreerd kunstwerk van honderd meter lang werd uitgevoerd in gewone en effen keramische tegels. Het beantwoordt aan strikte vereisten: goedkoop materiaal, gemakkelijke plaatsing, weerbestendigheid en eenvoudig onderhoud. Door de opstelling van de kleuren in reeksen kunnen de reizigers richting voorsteden het verloop van de verplaatsingen aflezen volgens een verticaal of een schuin schema. Op het perron richting stadscentrum zijn er vijf dubbele vierkanten verdeeld over de hele muur. “Carrelage Cinq” is uitgewerkt in geel, oranje, rood, bruin en blauw. Van een heel eenvoudig monochroom kleurvlak, van waaruit de toeschouwer het geheel gemakkelijk kan opnemen, ontwikkelt elk van de vijf compositorische onderdelen zich tot grotere visueel-structurele complexiteit en levendiger kolorische beweeglijkheid.
Lijst met links
JEAN GLIBERT (Brussel, 1938)
Jean Glibert werd opgeleid in het atelier voor monumentale schilderkunst onder leiding van Paul Delvaux in La Cambre. Hij toonde belangstelling voor het probleem van de integratie van kleur in de architectuur, het milieu en de stedelijke omgeving door zoveel mogelijk de bouwtechnieken toe te passen. Kleur schept volgens hem nieuwe spanningen op bestaande vormen, kan ritmisch werken of verbanden leggen. Hij doet onderzoek naar transparantie (glasraam) en het gebruik van ruimtelijke inpassingen, onder andere via het professoraat dat hij kreeg aangeboden aan het Nationaal Hoger Instituut voor Architectuur en Visuele Kunst, La Cambre. Jean Glibert heeft het experimentele in de vingers. Hij beschilderde borden op een parkeerterrein met behulp van een verfspuit en kreeg verschillende opdrachten voor banken en scholen. Samen met Norberte Loicq legde hij 3.000 gekleurde cementtegels neer in het Middelheimpark van Antwerpen ter gelegenheid van de zestiende Biënnale.