Vademecum haltes
Waarom een Vademecum voor de bovengrondse haltes?
Overeenkomstig de wens om het onthaal van onze klanten continu te verbeteren, willen we de veiligheid, het comfort en de toegankelijkheid van de haltes van het bovengronds net verbeteren. Sinds meer dan 2 decennia voeren we specifieke en lokale inrichtingen uit aan de haltes, bovenop de werven ter uitbreiding van het net. De voorwaarden evolueren en daarom is deze actie van permanente aard.
Lijst met links
Overzicht
In het beheerscontract, waarin de opdracht beschreven wordt die het Gewest toevertrouwd heeft aan de MIVB, wordt het volgende vermeld: « De haltes maken integraal deel uit van het systeem van openbaar vervoer. De locatie en uitrusting ervan, in het bijzonder de borden die de wachttijden aankondigen, beïnvloeden in grote mate de kwaliteit van de dienstverlening die aan de reizigers aangeboden wordt en het niveau van hun tevredenheid ». Er wordt zeer duidelijk gevraagd het aandeel « ideale » haltes te verhogen - dit zijn de haltes die beantwoorden aan het normplan - waarbij het aantal « elementaire » haltes (die niet toegankelijk zijn voor iedereen) of « beperkte » haltes (die niet veilig zijn voor de klanten of voertuigen) verminderd wordt.
Het conform zijn met het normplan laat namelijk het volgende toe:
- dat de veiligheid gewaarborgd wordt aan de toegangen en binnen de wacht- en instapzone;
- dat alle gebruikers toegang hebben tot de halte, ongeacht hun eigen mobiliteit (perfecte integratie van de personen met beperkte mobiliteit – design for all),
- dat er een aanvaardbaar comfortniveau aangeboden wordt (schuilhuisje, vuilnisbak, zitplaatsen).
In 2021 diende nog ongeveer 14% van de haltes drastisch verbeterd te worden. De MIVB heft natuurlijk de acties om de haltes (her)aan te leggen in samenwerking met andere betrokken partijen, verder gezet. Om de ideale aanleg naar dewelke gestreefd moet worden te promoten, stellen we een hele reeks documenten ter beschikking die ze beschrijft.
Je profiel
Downloaden het volledige Vademecum
Voor meer informatie, contacteer onze Customer Care (070/23.2000 0,30€/min.)