Getint spiegelglas (1976)
De kunstenaar heeft ons iets uitzonderlijks willen tonen, namelijk de concrete voorstelling van een ruimtelijke optische beweging. Hiervoor maakt hij gebruik van spiegeltjes in verschillende tinten die hij zo schikt dat het werk in beweging komt wanneer men er voorbij stapt. “Aequus Nox” is de explosie van het daglicht, de zon, bron van leven, met bewondering aanschouwd door de personages op de voorgrond, die de rassen van alle continenten symboliseren. Om de weerkaatsing die uitgaat van de interactie tussen de lichtinval en dit kunstwerk bijzonder te maken, bracht Vic Gentils in het midden van het werk hele kleine stukjes glas aan en werkte hij van daaruit met versnijdingen en de hechting van scherven volgens een lichte hoek. Links en rechts van dit lichtcentrum zijn zittende en staande figuren afgebeeld in zilver, goud, bruin en zwart. Het geheel roept associaties op met het Indonesische schimmenspel. De figuren delen hun verering voor de zon.
Lijst met links
VIC GENTILS (1919 – 1997)
Vic Gentils is een veelzijdig kunstenaar die schildert, etst, panelen en diverse voorwerpen assembleert en uiteindelijk komt tot sculpturen in teruggewonnen materialen met grote aandacht voor kleur. Ondanks zijn veelzijdigheid blijft Vic Gentils zich hardnekkig schilder noemen. Nochtans verwierf hij vooral naam en faam als “assemblagist”. Ieder gebruiksvoorwerp komt in aanmerking voor deze assemblages: van verbrande lijsten, latten, tafelpoten,… tot in vuilnisbakken of op braakliggende terreinen gevonden voorwerpen. Hij verwerft eind jaren vijftig wereldfaam met zijn beeldhouwwerken uit piano-onderdelen en zwartgeblakerde kaders. Vanaf 1964 duikt de menselijke figuur steeds vaker op in zijn werk. Doorgaans staat een sarcastische en cynische blik op het mensdom voorop. Hij vereeuwigt ook de Antwerpse burgemeesters Camille Huysmans en Lode Craeybeckx.
FOTO