Acrylverf op doek, gemaroufleerd op panelen (2003)
Op een plaats tussen de werkplaats en het theater speelt zich een menselijke, dierlijke, plantaardige en bergachtige interactie af. De verhouding tussen deze verschillende elementen wordt geregeld door een zeer strikte, niet bij voorbaat bepaalde structuur. Deze is het resultaat van picturale en gedroomde gebeurtenissen. Camille De Taeye vertrok voor dit werk van bestaande schetsen, waaraan hij ging wijzigen om een compact en sluitend geheel te vormen. Het kunstwerk is omringd door oppervlakten bedekt met weefsels van roestvrije staaldraad. De realisatie van dit kunstwerk nam een jaar in beslag. Ter gelegenheid van de onthulling in het station Eddy Merckx werd een boek uitgegeven met als titel “Le Cheval d’Octobre - Het Paard van Oktober”, het dagboek van een fresco, van de hand van Anne-Marie La Fère (uitgeverij Le Dailly-Bul).
Lijst met links
CAMILLE DE TAEYE (1938 – 2013)
Los van zijn passie voor schilderkunst steekt Camille De Taeye zijn liefde voor alles wat met de bühne te maken heeft niet onder stoelen of banken. Hij ontwerpt decors en kostuums voor verschillende toneelgezelschappen in Rijsel, Lyon en in Brussel. Ook in de uitgeverswereld laat hij zich niet onbetuigd en werkt mee aan tal van boeken samen met dichters en schrijvers. Zijn kunstwerken reisden zowat de hele wereld rond in ongeveer 200 persoonlijke en collectieve tentoonstellingen in Griekenland, Noorwegen, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Japan en vooral in België. Op zijn doeken schildert hij alles wat hij ervaart rondom een opeenvolging van beelden. “De geest van mijn schilderijen zit hem in een allusie op iets. Er zit altijd iets verboden alsook provocatie in mijn schilderijen. Ik provoceer, ik schud mensen wakker via allusie aan representatieve elementen. Allusie raakt de kern van de zaak en laat meerdere manieren van interpretatie toe.”