Olieverf op panelen (1976)
De kunstenaar wou met dit werk een bijdrage leveren tot de vermenselijking van een door de industrie en de techniek bepaalde omgeving. Zijn personages worden met een fotografische nauwkeurigheid weergegeven. De panelen van twee meter op twee meter werden ruitvormig geplaatst om de eentonigheid van de rechthoekige wand te doorbreken. De afbeeldingen zijn typisch voor Pol Mara. Het lachende, knappe, jonge meisje, het naakt, bedeesd of uitdagend, de paarden, de sensualiteit, de sfeer van “Make love, not war”. Het schilderij ademt de sfeer uit van het vluchtige van onze tijd met een veelheid aan wisselende beelden en indrukken die kenmerkend zijn voor de moderne wereldstad. In “Thema’s” ging de kunstenaar eerder sober te werk wat de composities betreft, hoewel zijn hand er toch duidelijk in te herkennen valt.
Lijst met links
POL MARA (1920 – 1998)
Pol Mara volgde avondles aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en was van 1941 tot 1948 part-time student aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen. Door de figuratie in zijn werken duidelijk te benadrukken, introduceert hij in België een persoonlijke kijk op de Amerikaanse popart (Andy Warhol). Hij heeft een voorkeur voor de thema’s publiciteit, film, sport, de krant, het geïllustreerde tijdschrift, de foto, de snelheid, het sex-appeal, de pin-up en de covergirl. Hoewel hij zijn inspiratie uit de popart put, wijkt hij er ook sterk van af door zijn persoonlijke voorstelling, sfeer en klimaat. Hij onderscheidt zich door een aantrekkelijke, charmante en bijzonder geraffineerde voorstelling van de lijnen en de kleuren met een fotografische nauwkeurigheid. Dankzij studiebeurzen en eigen middelen reisde hij zowat de hele wereld rond. Hij nam deel aan de belangrijkste internationale tentoonstellingen.