Fotografische muurcompositie van 600 m2 (1982)
De kunstenaar en zijn medewerkers (leden van de fotoclub van de MIVB) stellen op een van de muren van het station in een beeldrijke taal een uiterst realistische documentaire voor over de situatie en de omgeving van de gebouwen tijdens de aanleg van de metrolijn. Arbeiders, bulldozers, huizenrijen, graaf- en sloopwerken passeren de revue. Op de tegenoverliggende muur bevindt zich een veelzijdige fotografische en levendige voorstelling van het vroegere leven in de wijk Aumale. Hier wisselen kermispaarden, woningverbouwingen en wagens in de straat af met typische gevels van cafés en winkels, veeboeren en paardenmarkt. Wat verdwenen is en vandaag nog overeind staat, komt samen in dit kunstwerk, waardoor de tegenstelling tussen ruimte en tijd tegenover elkaar zeer scherp wordt gesteld. Boven de sporen richting stad wordt het De Brouckèreplein voorgesteld met de fontein “op de vlucht” naar het Sint-Katelijneplein. Richting Anderlecht wordt het station Sint-Guido in opbouw in beeld gebracht. “Metrorama 78” verwijst naar het vroegere Rustplein, waar het station zich nu bevindt, en naar het voormalige Aumale-kasteel, waaraan het station zijn naam dankt.
Lijst met links
JEAN-PAUL LAENEN (1931 – 2012)
Hij begint als beeldhouwer en keert zich vervolgens naar een volledige integratievorm, waar hij zijn esthetische drang aan aanpast om ten volle deel te hebben aan het project, zoals de architect en de stedenbouwkundige die voor meerwaarden zorgen. Samen met twee andere architecten (Bob Van Reeth en Marcel Smets) sticht hij de werkgroep “Krokus”, die zich toelegt op de herwaardering en de restauratie van oude buurten in het centrum van Mechelen en van andere steden van België. Jean-Paul Laenen was ook docent aan het Hoger Instituut voor Architectuur Sint-Lukas in Brussel en aan de Academie van Bouwkunst in Tilburg. Van meet af aan stonden experiment en onderzoek in het werk van Laenen op de voorgrond. De kunstenaar besteedde altijd veel aandacht aan de relatie tussen vorm en materiaal en tussen volume en ruimte.
FOTO