Olieverf op paneel (1976)
Roger Raveel legde de nadruk op de interactie tussen het schilderij en zijn omgeving: enerzijds zien we het kunstwerk dat uit zijn kader treedt en anderzijds de omgeving die in het schilderij overvloeit. Zo wordt de vorm die zich uiterst rechts op het grote schilderij ontvouwt, verdergezet op het timpaan boven de roltrap, met de tekst: “Kom in het bos wonen/Bouwgrond te koop/met toelating om alle bomen te rooien”. In dit schilderij verwijst Roger Raveel naar de kunstenaars Van Eyck (zie de personages Adam en Eva) en James Ensor (zie de verwijzing naar het schilderij “De intocht van Christus in Brussel”) en verwerkt hij een sociale boodschap. Er duikt ook een typisch Raveelse idioom op: het in het schilderij kijkende personage, de enkel met contouren omlijnde, niet-ingevulde figuur, de sterk picturale delen van hoofden, jassen, truien, bomen en wolken, de toevoeging van objecten zoals spiegels. “Vive la Sociale” is opnieuw een werk geworden met een sociale draagwijdte.
Lijst met links
ROGER RAVEEL (1921 - 2013)
Hij volgt lessen aan de Academie van Deinze en Gent, om zich vervolgens op een heel persoonlijke manier te ontwikkelen. Hij vormt met drie andere schilders een artistieke stroming, “De Nieuwe Visie”, waarin de bekende en vertrouwde dingen op een nieuwe manier bekeken en op een originele wijze weergegeven worden. De wisselwerking tussen zijn kunstwerk en de omgeving is voor Roger Raveel bijzonder belangrijk. De entourage wordt in het schilderij betrokken. Dat doet hij door frisse kleuren én blinde vlekken te gebruiken. Naast groepswerk realiseert Roger Raveel individueel en in de geest van een groter sociaal engagement, “Raveel op de Leie”, als protest tegen de vervuiling van de rivier. Daarnaast vertegenwoordigt hij België op de 34ste Biënnale van Venetië.