Muurcompositie in porselein (1992)
We vinden er de herhaling in terug die kenmerkend is voor de grote composities van de kunstenaar. De slanke porseleinen elementen staan op vier verschillende plaatsen in reeksen opgesteld (telkens over een lengte van 25 meter). Met hun blauwe punten, stellen ze pluimen en vleugels voor en roepen ze het beeld op van het opvliegen, klapwieken en snelheid. Wind en tocht, vogels en hun beweging doen hun intrede als een dynamiek van de natuur in een ruimte, waar alleen en eigenmachtig de techniek háár dynamiek wou ontplooien. Deze muurinstallatie in porselein bezit evocaties en referenties, waardoor het betekenisverruiming verkrijgt, allerlei associaties en connotaties losmaakt of sluimerende archetypische voorstellingen uit de onderbewuste gelaagdheid van de psyche tot leven wekt. Een bewijs dat porselein over heel wat meer mogelijkheden beschikt dan de veeleer voor de hand liggende ontwerpen van functionele of artistieke voorwerpen.
Lijst met links
PIET STOCKMANS (Leopoldsburg, 1940)
Deze pottenbakker is bekend voor zijn voorkeur voor wit en kobaltblauw. In zijn kunstwerken weerspiegelt hij gevoeligheid, intuïtie en verbeelding. Piet Stockmans studeerde zeven jaar aan het Hoger Instituut voor Architectuur en Toegepaste Kunst in Hasselt en vervolmaakte zich in het buitenland. Nadien ging hij aan de slag voor de Duitse porseleinfabriek Mosa, waarvoor hij honderden verschillende ontwerpen realiseerde: kopjes, schoteltjes, schalen, koffiekannen en theepotten. Door middel van zijn installaties voor vloer en muur, gebaseerd op het principe van de reeksen, toont hij aan dat porselein een rijk materiaal is met verrassende mogelijkheden. Hij verwierf er zelfs internationale bekendheid mee. Bij deze grootschalige installaties speelt vooral het repetitieve karakter een rol: herhaling van het object, herhaling van de constructie, herhaling van de productie. Het repetitieve aspect brengt orde, maat en ritme in Stockmans kunstwerken.
FOTO'S