Tijd voor een nieuwe MOBIB-kaart?
Zowel een persoonlijk MOBIB-kaart, als een MOBIB basic is 5 jaar geldig. Een kaart die niet meer geldig is, kan je niet meer herladen. Maar geen nood, zolang je kaart een geldig ticket of abonnement bevat, reis jij vrolijk verder.
Een persoonlijke MOBIB-kaart die niet meer geldig is, kan je online of in een verkooppunt vernieuwen voor 6 euro. Je nieuwe kaart bevat meteen ook alle geldige vervoerbewijzen die nog op je oude kaart stonden. De anonieme MOBIB basic kan je gebruiken tot er geen ritten meer op staan en daarna koop je een nieuwe aan een automaat of in een verkooppunt.
Lijst met links
Mijn MOBIB-kaart vervalt, wat nu?
Heb je een persoonlijke MOBIB-kaart?
Vanaf 2 maanden voor je kaart vervalt, kan je de inhoud laten overzetten op een nieuwe kaart. Je hebt 2 opties:
- Zolang je kaart nog geldig is, kan je een nieuwe kaart aanvragen via de website.
- In BOOTIK en KIOSK koop je op elk moment een nieuwe MOBIB-kaart.
Heb je een MOBIB basic-kaart?
Een MOBIB basic is anoniem, dus je kan de inhoud niet laten overzetten. Gebruik eerst je ritten op en koop vervolgens een nieuwe kaart aan een rode GO-automaat of in een verkooppunt.
Hoe oud is mijn kaart?
Bij persoonlijke MOBIB-kaarten die dateren van april 2018 of later vind je geldigheidsdatum op de voorkant van je kaart. Bij een basic-kaart staat de datum niet aangeduid op de kaart. Scan je kaart aan een verkoopautomaat of kom langs in een verkooppunt om te weten hoe lang je kaart nog geldig is.
Onze verkoopautomaten geven je een melding als je een ticket probeert te kopen met een vervallen kaart.
Vlot op weg met je MOBIB-kaart
Een MOBIB-kaart heeft een geschatte levensduur van 5 jaar. Na die periode hebben we vastgesteld dat MOBIB-kaarten te veel technische problemen vertonen. Om jou te allen tijde een vlotte rit te garanderen, heeft je kaart een geldigheidsdatum. Zo kom jij niet op een onverwacht moment met een kapotte kaart te zitten.
Een nieuwe MOBIB-kaart kost 6 euro. De geldigheid van 5 jaar is een gemeenschappelijke maatregel bij de MIVB, de NMBS, TEC en De Lijn. Laat je kaart het toch afweten tijdens die eerste 5 jaar? Dan krijg je gratis een nieuwe kaart in een verkooppunt BOOTIK of KIOSK.
Een vraag?
Geen vragen gevonden.
Algemene vragen
Waarom is mijn kaart maar 5 jaar geldig?
De 4 openbaarvervoermaatschappijen (MIVB, De Lijn, NMBS en TEC) hebben samen beslist dat MOBIB-kaarten 5 jaar geldig zijn. Na 5 jaar werken de kaarten namelijk vaak niet meer naar behoren. Als je je kaart vervangt vóór ze de eerste tekenen van zwakte vertoont, dan reis je zonder zorgen: geen stress door een kaart die niet correct werkt.
Hoe kan ik mijn persoonlijke MOBIB-kaart vernieuwen?
Alles hangt af van wanneer je precies je kaart vernieuwt.
Je vernieuwt je kaart vóór de vervaldatum? Dan heb je 2 opties:
- Online: je krijgt je nieuwe kaart binnen maximum 10 dagen
- Of in een verkooppunt BOOTIK of KIOSK: daar krijg je ze onmiddellijk.
Je vernieuwt je kaart na de vervaldatum?
- Ga dan naar een verkooppunt BOOTIK of KIOSK
Hoe kan ik mijn MOBIB basic vernieuwen?
Gebruik eerst de tickets die nog op je oude kaart staan. Vernietig daarna de kaart.
Je kan gewoon een nieuwe kaart kopen in één van onze verkooppunten BOOTIK of KIOSK of aan een rode GO-verkoopautomaat.
Waarom kan ik geen MOBIB basic kopen op jullie website?
Omdat de MOBIB basic sowieso een anonieme kaart is. Om je kaart thuis toegestuurd te krijgen, moet je bepaalde persoonsgegevens met ons delen, zoals je naam en je adres.
Er staat nog een geldig ticket of abonnement op mijn persoonlijke MOBIB. Worden die overgezet op de nieuwe kaart?
Ja, de MIVB-vervoerbewijzen worden overgezet op je nieuwe kaart.
Hoe kan ik weten wanneer mijn kaart vervalt?
Heb je een persoonlijke MOBIB-kaart? Sinds 2018 staat de vervaldatum boven de pasfoto.
Heb je een MOBIB basic of een persoonlijke MOBIB van vóór 2018?
- Leg je kaart dan op een GO-verkoopautomaat: je ziet de datum op het scherm
- Vraag het aan onze collega’s in de verkooppunten KIOSK/BOOTIK: zij zullen de datum verifiëren
Kan ik nog reizen als ik mijn kaart niet vernieuw na de vervaldatum?
Een vervallen MOBIB-kaart kan je niet meer herladen. Zodra je alle ritten op je oude kaart hebt opgebruikt, kan je de kaart dus niet meer gebruiken om te reizen.
Wat doe ik met mijn oude MOBIB-kaart wanneer ik de nieuwe heb gekregen?
Als je je kaart vernieuwt in één van onze verkooppunten BOOTIK of KIOSK, kan je je oude kaart kwijt bij onze collega’s.
Als je je kaart online vernieuwt of aan één van onze GO-verkoopautomaten, kan je ze gewoon in stukjes knippen. Zo wordt je kaart onbruikbaar en kan je ze in de vuilnisbak gooien.
Waarom moet ik mijn kaart vernieuwen als ze nog werkt?
We hebben vastgesteld dat een MOBIB-kaart ouder dan 5 jaar iets te veel ouderdomskwaaltjes vertoont. Om onnodige stress te vermijden door een kaart die niet werkt, is de geldigheid van de MOBIB-kaarten vastgelegd op 5 jaar. Daarom moet je ze vervangen door een nieuwe. Dat kost 6 euro.
Waarom is de vernieuwing van mijn MOBIB-kaart niet gratis?
De prijs van de MOBIB-kaart garandeert 5 jaar gebruik. Die 6 euro betaal je voor de productie, de personalisering en de levering van je MOBIB-kaart. Een probleem met de kaart tijdens de eerste 5 jaar? Dan kan je ze gratis inruilen.
De vervaldatum van mijn MOBIB-kaart is verstreken. Kan ik ze nog gebruiken?
Als je kaart nog steeds werkt, kan je de tickets en abonnementen die erop staan blijven gebruiken zolang die geldig zijn. Een vervallen kaart kan je echter niet herladen.
Andere mobiliteitsoperatoren
Ik heb ook vervoerbewijzen van De Lijn, NMBS en de TEC op mijn persoonlijke MOBIB. Worden die ook overgezet naar mijn nieuwe kaart?
Zodra je je kaart online of in een verkooppunt hebt vernieuwd, kan je je andere tickets en abonnementen overzetten:
- De Lijn: ga naar een verkooppunt van De Lijn
- NMBS: scan je kaart op een verkoopautomaat van de NMBS
- TEC: valideer je kaart in een tram of bus of scan ze op een verkoopautomaat van de TEC
Je MIVB-tickets en -abonnementen worden automatisch overgezet.
Ik heb een Villo!-, Interparking- of Cambio-abonnement op mijn MOBIB-kaart. Wordt het ook overgezet naar mijn nieuwe kaart?
Hier kan de werkwijze anders zijn afhankelijk van de operator. Je neemt het best contact op met de operator om je abonnement correct over te zetten.
CAMBIO:
https://www.cambio.be/nl-bxl/contact
VILLO! :
- : Op 078 05 11 10 vanuit België, van het buitenland op +32 (0)2 274 22 41
Van maandag tot vrijdag van 8 u. tot 18 u. - E-mail: villo@jcdecaux.com
Interparking : https://www.interparking.be/extern/BE/ContactForm/index_nl.html