Toegankelijkheid
De MIVB zorgt er dagelijks voor om haar net steeds toegankelijker te maken voor personen met beperkte mobiliteit. Om dit doel te bereiken, werkt ze nauw samen met de Gewestelijke Mobiliteitscommissie, dienst PBM, en in overleg met de verenigingssector (CAWaB en UNIA) om de gelijke kansen en de persoonlijke autonomie te bevorderen.
Lijst met links
Kaart van toegankelijke metrostations
Reist je met een kinderwagen, rolstoel of heb je moeite om je te verplaatsen? Er zijn al liften in 51 van de 69 stations en binnenkort volgen er nog meer. Zoek de status per station op de netwerkkaart.
TaxiBus
Waarover gaat het?
TaxiBus is een deur-tot-deur-vervoersdienst die op aanvraag werkt en enkel voor personen met een erkende handicap bestemd is. Het is een gemeenschappelijke dienst. Dit betekent dat TaxiBus zijn reisweg aanpast als er verschillende vervoersaanvragen gecombineerd kunnen worden om andere personen op te halen of af te zetten. ! De dienst biedt geen bijstand bij de verplaatsing, medische bijstand en toezicht op kinderen of personen die niet zelfstandig kunnen reizen.
Wanneer is taxibus actief?
Elke dag van het jaar. Van 5 u ’s ochtends tot 1 u ’s nachts.
Voor wie is TaxiBus bedoeld?
Voor personen met een erkende handicap die over een attest beschikken uitgereikt door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid. Dit attest moet minstens een van de volgende elementen vermelden:
- een vermindering van zelfredzaamheid met minstens 12 punten;
- een blijvende invaliditeit van de onderste ledematen met een invaliditeitsgraad van minstens 50%;
- een volledige verlamming of het amputeren van de bovenste ledematen;
- een visuele handicap met een invaliditeit van minstens 90%;
- kinderen (tot 21 jaar) die voor minstens 80% of 6 punten erkend zijn in pijler 1 met betrekking tot de verhoogde kinderbijslag.
Inschrijving
Vul het inschrijvingsformulier in en voeg er een geldig attest bij uitgereikt door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid, samen met een kopie van je identiteitskaart.
Om dit attest te verkrijgen, richt je je tot de Directie-generaal Personen met een handicap, Dienst Attesten. Kruidtuinlaan 50 bus 150, 1000 Brussel. Telefoon: 0800 987 99.
Tarief en betaling
De prijs van een rit bedraagt 1,70€. De betaling van de ritten gebeurt op voorhand via bankoverschrijving.
Reservatie
Je reserveert best zo vroeg mogelijk en tot een maand op voorhand om zeker te zijn van voldoende beschikbaarheid. Je kunt reserveren tot de werkdag vóór je verplaatsing.
- Online (voorkeursoplossing): via je eigen login op www.taxibus.be
- Per telefoon: 02 515 23 65 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 19 u en op zaterdag van 8 tot 16 u buiten schoolvakanties; van maandag tot vrijdag van 9 en 17 u tijdens schoolvakanties).
! Opgelet, ritten worden gepland in de volgorde waarin ze aangevraagd worden Als er geen enkel voertuig beschikbaar is op de gevraagde datum en tijd wordt het best mogelijke alternatief voorgesteld. Als er geen alternatieve oplossing beschikbaar is, verschijnt er een melding “Geen oplossingen”. Wat te doen in dat geval? Probeer een minder druk bevraagd tijdvak of kijk of een verplaatsing met de bus, tram of metro mogelijk is.
Je krijgt een bevestiging wanneer je voertuig in de buurt is en andere nuttige info per sms op het nummer dat je ons doorgegeven hebt.
Metro - Assistentie in de stations
Waarover gaat het?
In de metrostations met liften biedt de MIVB een kosteloze assistentiedienst aan personen die problemen ondervinden om de ruimte tussen het perron en het metrostel te overbruggen.
Assistentie is gratis. De prijs van de rit is het geldend tarief.
Naargelang het station, begint de begeleiding in de gecontroleerde zone, na het aangepaste sas, vlakbij de ingang van elk station dat toegankelijk is voor personen met beperkte mobiliteit.
Wanneer?
De assistentie wordt dagelijks verzekerd van 7.00 u. tot 22.00 u.
De dienst aanvragen
Om je een optimale dienstverlening te bieden en te vermijden dat je moet wachten in het station, raadt de MIVB je aan om de assistentie op voorhand te reserveren, per telefoon of via internet.
Indien je het wenst, kan je zonder vooraf te reserveren een aanvraag doen. Je hoeft enkel op de gele knop op de contactzuilen in te drukken.
Ongeacht het communicatiemiddel stelt de MIVB alles in het werk om de assistentie op de gevraagde datum en het gewenste uur te verlenen. Indien de aanvraag niet op voorhand gebeurt, tracht de MIVB binnen het uur assistentie te bieden.
Deze termijnen kunnen iets langer duren op piekuren of bij problemen met de metro-exploitatie.
Reserveren kan telefonisch op 02/515.23.65 (van maandag tot vrijdag van 7u00 tot 19u00 en op zaterdag van 8u00 tot 16u00) of via het onlineformulier.
Hoe?
De aansluitingen tussen lijnen 1 en 5 en tussen lijnen 2 en 6 gebeuren in het station "Weststation".
De “boa”-metrostellen (de moderne metro’s) zijn vooraan uitgerust om plaats te bieden aan twee rolstoelgebruikers. De “MX”-modellen (de oranje metrostellen) bieden plaats voor één rolstoelgebruiker, achter de bestuurderspost.
Meest toegankelijke tram- en buslijnen
De voertuigen
Alle bussen van de MIVB zijn lagevloerbussen. Ook heel wat trams hebben een lage vloer. Bijna al deze voertuigen beschikken over een voorbehouden plaats voor rolstoelgebruikers.
Welke haltes zijn het best toegankelijk?
Via symbolen wordt de toegankelijkheidsgraad van de haltes aangegeven.
![]() |
Toegankelijke halte. Deze haltes zijn toegankelijk voor personen in een rolstoel, zonder begeleider. |
![]() |
Betreedbare halte. Deze haltes zijn betreedbaar voor personen in een rolstoel, met begeleider. De haltes zijn echter onvoldoende uitgerust om zich zelfstandig te verplaatsen, zelfs niet met een gemotoriseerde rolstoel. |
Als er geen pictogram is, is de halte niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Zelfs zeer mobiele of begeleide rolstoelgebruikers zullen moeilijk kunnen in- en uitstappen aan deze haltes | |
De lijnen die nog niet geaudit werden, beschikken nog niet over deze toegankelijkheidsaanduiding. Reizigers met een beperkte mobiliteit mogen deze lijnen zeker gebruiken, maar kunnen moeilijkheden ondervinden.
Welke lijnen zijn het best toegankelijk?
Klik op het lijnnummer voor meer informatie.
Ttram
Bbus
12 13 14 17 20 21 27 28 29 33 34 36 37 38 41 42 43 45 46 47
48 49 50 52 53 54 56 57 58 59 60 61 63 64 65 66 69 70 71 72
Kosteloze abonnementen
Voor wie?
-
Ben je blind of slechtziend met een blijvende invaliditeit van ten minste 90%? Je hebt recht op een MIVB-abonnement “Blinden en slechtzienden” aan € 0 en op een MIVB-abonnement “Gratis begeleider”.
-
Heb je een andere beperking erkend door de FOD Sociale Zekerheid? Je kan in dat geval een MIVB-abonnement “Gratis begeleider” aanvragen voor je begeleider.
En voor jezelf? In principe zou je moeten genieten van een MIVB RVV-abonnement tegen een verminderde prijs. Hiervoor moet je wel het RVV-statuut bij je ziekenfonds aanvragen.
Geleidehonden reizen ook gratis mee, net zoals begeleiders van geleidehonden die in opleiding zijn (zie voorwaarden bij de opleidingsscholen).
Hoe verkrijg je je kosteloos MIVB-abonnement?
Abonnement voor blinden en slechtzienden
Verkoopkanaal: BOOTIK.
Drager: MOBIB-kaart van de MIVB. Heb je geen MOBIB-kaart van de MIVB? Breng dan zeker je elektronische identiteitskaart (eID) mee en € 5 voor het aanmaken van de kaart.
Nodige documenten: kopie van je nationale verminderingskaart op het openbaar vervoer (blauwe kaart) uitgereikt door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid.
Na je bezoek in een BOOTIK wordt je abonnement binnen 5 werkdagen op je MOBIB-kaart geladen. Om je MOBIB-kaart vervolgens te activeren hoef je die enkel voor een GO-verkoopautomaat of rood valideertoestel te leggen.
Abonnement voor je begeleider
Verkoopkanaal: BOOTIK.
Drager: MOBIB-kaart op naam.
Nodige documenten: kopie van de je kosteloze begeleiderskaart uitgereikt door de NMBS.
Geldigheidsduur: dezelfde als de kosteloze begeleiderskaart.
Beschikbaarheid van de liften
Wist je dat je de status van de liften realtime kunt bekijken in onze app? Klik onderaan in de app op het icoon “Haltes”, voer de naam van het gezochte station in en klik erop. Op het tabblad "Diensten" vind je alle info over de toegankelijkheid van het station: je ziet voor elke bestemming of er beschikbare liften zijn. Deze info houdt rekening met de realtime beschikbaarheid van elke lift. Hier vind je alle informatie over onze app.
Heb je de app niet, dan vind je op deze pagina ook een kort overzicht van stations waarin een of meerdere liften niet beschikbaar zijn, en dit op de aangegeven datum en tijdstip. Staat je gezochte station erin, dan raden we je aan de andere stations met liften te gebruiken. U vindt ze op ons Netplan (alle stations met het logo ).
Toegankelijkheidsverklaring website
MIVB, verbindt zich ertoe deze site toegankelijk te maken, in overeenstemming met de volgende wetgeving: Ordinance regarding the accessibility of websites and mobile applications for regional government bodies and the municipalities (Brussels Capital Region).
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op :
- Website: https://www.stib-mivb.be
Nalevingsstatus
Deze website is gedeeltelijk conform, als gevolg van de onderstaande niet-conformiteiten en vrijstellingen. Er is een externe toegankelijkheidsaudit uitgevoerd. Deze audit was een diepgaande analyse.
Onevenredige last
Deze website werd niet ontworpen volgens de toegankelijkheidsrichtlijnen. De aanpassingen die een evenredige verhouding vormen qua tijd en/of kosten, zijn in 2021 uitgevoerd. Er is een nieuwe website in ontwikkeling die zal voldoen aan WCAG-norm 2.1 niveau AA.
De module “Reiswegplanner” wordt bijvoorbeeld geleverd door een externe leverancier. Momenteel voldoet deze niet aan de toegankelijkheidsrichtlijnen. Op de nieuwe website zal dit wel het geval zijn.
Niet-toegankelijke inhoud
Om beter te kunnen voldoen aan de toegankelijkheidscriteria werden al aanpassingen en ontwikkelingen uitgevoerd op onze website. Voorbeelden hiervan zijn:
- De module “Reiswegplanner” (zoals hierboven vermeld)
- Bepaalde downloadbare inhoud
- Wijkplannen
Voorgestelde alternatieven
De mobiele app kan als alternatief dienen.
Een andere mogelijkheid is het vereenvoudigde browsen. Die is niet langer afhankelijk van het gebruik van de muis, aangezien veel blinden en slechtzienden er geen gebruiken en met behulp van hun toetsenbord en tabbladen browsen.
Onze dienst Customer Care blijft natuurlijk ook ter beschikking per telefoon, e-mail of op sociale media.
Alle updates van onze website die aan de toegankelijkheidsnormen voldoen, zullen de gebruikservaring van personen met een beperking (blinden en slechtzienden, taal-/gehoorbeperking, enz.) vergemakkelijken.
Vrijstellingen
- Gepubliceerde pdf-documenten vóór 23/09/2018
- Cartographische elementen
- Bepaalde gepubliceerde extranet- of intranetinhoud vóór 23/09/2019
Bovenvermelde documenten dienden niet te worden bijgewerkt sinds hun publicatie.
Contactgegevens
Een contactformulier is beschikbaar op onze website voor opmerkingen, suggesties, vragen, attesten en dergelijke. Via dit kanaal ontvangt ons team het verzoek van de dienst Customer Care en kunnen wij zo nodig contact opnemen met het gespecialiseerde bedrijf in toegankelijkheidsnormen dat onze audit heeft uitgevoerd.
Na al deze stappen krijgt de klant een duidelijk antwoord.
De dienst Customer Care reageert altijd binnen 10 werkdagen en stuurt het verzoek door naar de betrokken partijen. Indien een klant ontevreden is over de manier waarop zijn of haar zaak is behandeld, heeft hij of zij het recht contact op te nemen met de ombudsdienst.
Verbeteringsplan
Onze nieuwe website, die momenteel in ontwikkeling is, zal volledig voldoen aan de WCAG-norm 2.1 AA-niveau.
Een nieuwe audit zal dus ook voorzien worden.
De MIVB werkt nauw samen met de verenigingen om te voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen.
Deze verklaring is op 23/07/2021 opgesteld.
De laatste herziening van de verklaring vond plaats op 27/10/2021.
Toegankelijkheidsverklaring app
MIVB, verbindt zich ertoe deze site toegankelijk te maken, in overeenstemming met de volgende wetgeving: Ordinance regarding the accessibility of websites and mobile applications for regional government bodies and the municipalities (Brussels Capital Region).
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op :
- Mobiele app: https://apps.apple.com/be/app/stib-mivb/id1325048789
- Mobiele app: https://play.google.com/store/apps/details?id=be.stib.mivb.mobile
Nalevingsstatus
De mobiele applicatie is gedeeltelijk conform, als gevolg van de onderstaande niet-conformiteiten en vrijstellingen. Er is een externe toegankelijkheidsaudit uitgevoerd. Deze audit was een diepgaande analyse.
Niet-toegankelijke inhoud
De meeste ontwikkelingen zijn lopend.
- Contrastaanpassingen: 100%
- Grootte van de klikbare zones: 100%
- Stemalternatieven: 80%
- Alternatieven voor gebaren (swipe en pinch): 80%
- “Big font”-modus: 50%
- Landschapsmodus: 0%
Voorgestelde alternatieven
- Website: www.stib-mivb.be
- Customer Care (per telefoon, e-mail of via sociale media)
- Personeel in de stations
- De meeste gegevens zijn beschikbaar als open data zodat andere mobiliteitsoperatoren in Brussel deze kunnen gebruiken.
Vrijstellingen
De cartografische elementen worden uitgezonderd. De gebruikte component om het plan in de app te creëren voldoet nog niet aan de toegankelijkheidsrichtlijnen.
Contactgegevens
De klantendienst, die deze naar de betrokken persoon of dienst zal doorgeven.
- Via het contactformulier op de website
- Via het contactformulier in de app: Instellingen > Ondersteuning > Een probleem melden
- Per telefoon op 070 23 2000 (€ 0,30/min.)
Als de bovenstaande service niet reageert, kunt u contact opnemen met de volgende controle-instantie:
De klantendienst van de MIVB reageert altijd binnen 10 werkdagen. Indien dit niet het geval is, mogen de klanten zich richten tot de ombudsdienst van de MIVB.
Verbeteringsplan
Er werden sinds de audit van 2020 veel verbeteringen aangebracht. Sommige werden uitgerold in de productieapp terwijl andere momenteel testen ondergaan of in ontwikkeling zijn. We plannen deze ontwikkelingen stapsgewijs uit te rollen in de loop van 2021.
- Inachtneming van de toegankelijkheid vanaf het begin van elk schermontwerp
- Inachtneming van de toegankelijkheid bij elke schermupdate
- Verbetering van de recentste stemalternatieven die tijdens de test geïdentificeerd werden en zoeken naar de beste manier om de bezettingsgegevens te lezen op de haltedetailschermen
- Afwerking van de alternatieven voor gebaren, met o.a.:
- de buttons “vorige/volgende” op de onboardingsequentie
- de buttons “zoom/unzoom” op het plan
- Verbetering van de “big font”-modus
- Ontwerpen van alle schermen in landschapsmodus
- Uitvoeren van een grondige audit aan het eind van het jaar
- Voortdurende verbeteringen
De MIVB werkt nauw samen met de verenigingen om te voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen.
Deze verklaring is op 23/07/2021 opgesteld.
De laatste herziening van de verklaring vond plaats op 27/10/2021.