Nieuwe M7-metrostellen, nieuwe stelplaats, nieuwe veiligheidssignalisatie,...
Jaar na jaar wint de brusselse metro aan populariteit. om het hoofd te blijven bieden aan de toevloed aan reizigers moeten we de frequentie opdrijven en de metro vernieuwen.
De Brusselse metro krijgt ieder jaar meer en meer reizigers over de vloer.
Afgelopen jaar telde de metro liefst 165,3 miljoen ritten (of 38,1% van het totale rittenaantal van de openbaarvervoersmaatschappij) en de vraag blijft nog stijgen. Om aan die stijging te kunnen blijven beantwoorden moet de capaciteit van de metro de hoogte in. Daarom startte de MIVB een omvangrijk moderniseringsprogramma op, dat voorziet voor de aankoop van nieuw rollend materieel, voor de installatie van nieuwe veiligheidssignalisatie en voor de bouw van een nieuwe stelplaats.
Lijst met links
Verhoogde frequentie
Meer capaciteit op de lijnen 1 – 5
Vanaf 2021 komen nieuwe metrostellen de metrolijnen 1 en 5 versterken. Dankzij het vernieuwde snelheidscontrolesysteem en deze nieuwe metrostellen kan de MIVB de frequenties versterken op deze twee lijnen.
Vandaag tellen we tijdens de spits 24 doorkomsten per uur en per richting op het gemeenschappelijke stuk tussen Weststation en Merode. Met de komst van de bestelde nieuwe metrostellen kan de MIVB 30 doorkomsten per uur en per richting aanbieden. Voor de reiziger betekent dit een metro om de 120 seconden/2 minuten in plaats van om de 150 seconden/2,5 minuten.
Indirect zullen de lijnen 2 en 6 eveneens genieten van deze versterking van de metrovloot. Daar gaan we in de spits van een doorkomst om de 3 minuten, naar een metro om de 2,5 minuten.
De nieuwe metro m7
Moderner, comfortabeler, ergonomischer
Om dit nieuwe aanbod te kunnen verzekeren werden 43 nieuwe metrostellen besteld. Het nieuwe model noemen we de M7. Deze metrostellen werden ontworpen door de bekende designer Axel Enthoven (Yellow Design).
Ze zullen moderner zijn, nog meer comfort bieden en goed verlicht zijn.
De reizigers krijgen meer ruimte. De deuren zijn breder en vergemakkelijken het in- en uitstappen, net als de volledige lage vloer ter hoogte van de perrons. Polyvalente ruimtes zijn voorzien voor personen met beperkte mobiliteit, mensen met een kinderwagen en fietsers. De M7-metrostellen zijn aangepast aan de toekomstige automatische besturing.
Nieuw voor de Brusselse metro:
- De M7-metrostellen die stapsgewijs op het net zullen aankomen worden systematisch voorzien met de airconditioning.
- Er is ook een nieuw automatisch openingssysteem voor de deuren.
- Voor een optimale reizigersinformatie zijn de binnenfriezen van het dak van grote schermen voorzien, over de hele lengte van het stel.
KWALITEIT EN FLEXIBILITEIT
De nieuwe M7 zorgt voor een bijzondere reiservaring.
Dankzij het gebruik van indirecte verlichting en welgekozen materialen voor een optimale harmonie is de sfeer aan boord aangenaam en tijdloos.
De buitenkant van de metro ziet er futuristisch uit en is gekenmerkt door een specifieke verlichting, wat het voertuig tegelijk indrukwekkend en herkenbaar maakt.
De binneninrichting laat meer flexibiliteit toe ten opzichte van de bestaande metrostellen van de MIVB.
Zo kunnen de reizigers dankzij de nieuwe stoelindeling uit verschillende zitplaatsen kiezen: in langs- of dwarsrichting, alleen of samen, rustig of dicht bij de deur. Tijdens de piekuren verhoogt de grotere bewegingsruimte het comfort van de reizigers en zorgen de bredere deuren voor efficiëntere reizigersstromen.
MEER COMFORT
De inrichting van de nieuwe M7-metrostellen biedt een hogere totale capaciteit dan de huidige M6-metrostellen. Meer ruimte voor de reizigers, een vlottere beweging binnen en snellere reizigersuitwisselingen. Bovendien draagt een kunstmatig ventilatiesysteem bij tot het comfort van de reizigers.
De reizigersuitwisselingen gebeuren in deze nieuwe metrostellen op een efficiëntere manier. De deuren werden hiervoor verbreed en de platformen vergroot. Dankzij de combinatie van beide inrichtingen kunnen de reizigers sneller in- en uitstappen.
Tijdens de piekuren bieden de vergrote platformen ook meer comfort aan de reizigers.
MEER VEILIGHEID
Het groeperen van de vaste zetels en een groter aantal handgrepen en stangen zorgen voor een grotere comfort en veiligheid van de reizigers wanneer ze zich in het metrostel verplaatsen.
Een ledlichtsignaal boven de deuren informeert bovendien de reizigers over het deurgebruik. Daardoor kunnen de reizigersuitwisselingen vlotter en veiliger gebeuren: het groene licht duidt aan wanneer ze mogen in- en uitstappen en het rode licht wanneer dit verboden is. Dit signaal is zowel binnen als buiten het metrostel zichtbaar.
BETER AANGEPASTE MULTIFUNCTIONELE RUIMTEN
In het midden van het metrostel, dicht bij de deuren, bevinden zich 4 multifunctionele ruimten die prioritair bestemd zijn voor rolstoelgebruikers en hun begeleiders. Indien er geen aanwezig zijn, kunnen fietsers hier ook van gebruikmaken. In de toekomst, wanneer de metrostellen worden omgeschakeld naar automatische besturing, zullen twee grote flexibele ruimten toegevoegd worden aan beide uiteinden van de metrostellen.
ONS NIEUWE METROSTEL
Technische fiche van de M7-metrostellen
Afmetingen:
- Lengte: 94 m
- Breedte: 2,70 m
- Vloerhoogte: 1,03 m tegenover 1,05 m voor de M6 (de vloer van de M7 zal dus 100 % vlak zijn, ter hoogte van het perron)
Aantal compartimenten: 6
Aantal deuren per kant:
- 18 dubbele deuren
- 2 enkele deuren naast de stuurposten (verwijderbaar op het moment van de automatisering)
Openingsbreedte per deur: 1,60 m (tegenover 1,45 m voor de M6)
Aantal plaatsen: 742 in totaal (manuele versie, met ingeklapte klapstoelen) en 758 in de automatische versie (tegenover 716 in totaal voor de M6)
Gewicht van het voertuig (leeg): +/- 170 ton (tegenover +/- 160 ton voor de M6)
Motorvermogen: 16 x 135 kW, driefasige asynchrone tractie met terugwinning van remenergie
Stelplaats Delta
De komst van een nieuwe metro is veel meer dan gewoon nieuwe metrostellen ontvangen. Het betekent ook de aanpassing van een volledige stelplaats! Hier zie je in timelapse de werken aan onze stelplaats Delta om de nieuwe metro M7 te kunnen ontvangen.
STIBSTORE
Voor jong en oud biedt de STIBSTORE nu 2 nieuwe artikelen aan die de nieuwe treinstellen vertegenwoordigen. Voor meer informatie, ga naar STIBSTORE.BE