Modernisering en administratieve vereenvoudiging
Met het oog op modernisering en administratieve vereenvoudiging heeft de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beslist om het gebruik van elektronische facturatie (ofwel e-facturatie) uit te breiden.
Lijst met links
E-facturatie
Met het oog op modernisering en administratieve vereenvoudiging heeft de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beslist om het gebruik van elektronische facturatie (ofwel e-facturatie) uit te breiden.
Deze verplichting die voortvloeit uit de omzendbrief gepubliceerd op 17 juli 2020 in het Belgisch Staatsblad is van toepassing:
- voor overheidsopdrachten van meer dan € 30 000 (excl. btw) : in het bestek van de toekomstige overheidsopdrachten:
- waarvoor de aankondiging van opdracht vanaf 1 september 2020 gepubliceerd wordt;
- waarvoor, bij gebrek aan publicatie, een uitnodiging om een kandidatuur of offerte in te dienen vanaf 1 september 2020 wordt uitgeschreven.
- voor opdrachten van minder dan € 30 000, in de algemene aankoopvoorwaarden van de MIVB en waarvoor een uitnodiging om een kandidatuur of offerte in te dienen vanaf 1 november 2020 wordt uitgeschreven.
Ter herinnering: een elektronische factuur is een gedematerialiseerd document dat een leverancier naar zijn klanten verstuurt, maar dat ook het doorsturen van geïnformatiseerde gegevens via een beveiligd platform vereist. Een e-factuur is dus een factuur die is opgesteld, verzonden en ontvangen in een gestructureerde elektronische vorm en die een automatische en elektronische verwerking (XML-formaat) ervan mogelijk maakt.
Uiteindelijk zullen enkel de gefactureerde diensten in XML-formaat op het Mercuriusplatform betaald kunnen worden. Elk ander formaat (pdf, jpeg, enz.) zal niet meer in aanmerking genomen worden.
Overgang
In de komende maanden zal de MIVB een geleidelijke overgang naar e-facturatie organiseren via de nieuwe toegekende opdrachten (specificaties in het bestek), maar ook via een onboardingprogramma met haar huidige leveranciers.
Het is dus van essentieel belang dat de MIVB-partners niet overschakelen op e-facturatie zonder voorafgaande goedkeuring.
Facturen in XML-formaat doorsturen?
De verschillende toelichtingen en nuttige documenten m.b.t. e-facturatie zijn beschikbaar op volgende adressen:
- https://www.publicprocurement.be/nl/ondernemingen/gebruik-e-facturatie-voor-al-uw-facturen-voor-de-overheid
- https://easy.brussels/projects/elektronische-factuur-2/?lang=nl
Voor enige vraag m.b.t. e-facturatie kan je contact opnemen met "easy.brussels", het Brusselse agentschap dat verantwoordelijk is voor de administratieve vereenvoudiging, per telefoon op het nummer 02/800.33.55 (alle werkdagen van 8.30 u. tot 12.00 u. en van 13.15 u. tot 16.30 u.) of per e-mail: info-efact@sprb.brussels.
Wij zijn eveneens bereikbaar op het volgende e-mailadres: compta_EDI@stib.brussels.
Dit e-mailadres is voorbehouden voor leveranciers van de MIVB. Je bent klant en hebt een vraag of een opmerking, verzoeken we je om ons via het online formulier per e-mail te contacteren of per telefoon op 070 23 2000 (0,30€ / min.) ook via Facebook of via Twitter.