Streven naar elektrische buslijnen
Tegen 2035 zal 100% van het MIVB-buspark geëlektrificeerd zijn. De voordelen spreken voor zich: betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast. Dankzij de elektrificatie worden de milieudoelstellingen van het Gewest ook gehaald. De vervanging van de voertuigen en de uitrusting van de lijnen is al van start gegaan.
Buslijn 89 is een verbinding tussen het westen van Brussel en het Centraal Station. Zodra de lijnen 89 en 46 volledig elektrisch zijn, zal het hele westen van de Brusselse Vijfhoek uitsluitend bediend worden door elektrische MIVB-bussen.
De elektrische bussen op lijn 89 zullen (net als die op lijn 46 ) minder vervuilen, stiller zijn en zorgen voor meer rust in de wijken waar ze doorheen rijden.
Lijst met links
Oplaadpunten in de Loksumstraat
Lijn 89 zal worden uitgerust met nieuwe elektrische gelede bussen die hun batterijen op het netwerk zullen opladen (niet alleen in stelplaatsen) en een hoge frequentie zullen mogelijk maken.
Het is dus noodzakelijk om een oplaadzone te voorzien in de Loksumstraat vlak bij het Centraal Station. In overleg met de Stad Brussel en in overeenstemming met haar mobiliteitsplan heeft de MIVB beslist om het project verder uit te breiden met een ambitieuze heraanleg van de Loksumstraat. Dankzij dit project kunnen ook de fiets- en voetgangersvoorzieningen van de straat worden verbeterd.
Het eindpunt in de Loksumstraat zal worden gebruikt voor het uitstappen van reizigers. Het instappen gebeurt verderop in Putterij. Er wordt daarom bijzondere aandacht besteed aan het verbeteren van de voetgangerstoegang tot het metrostation Centraal Station, die ongewijzigd blijft, en tot andere vervoersmiddelen rond dit multimodale knooppunt.
De veiligheid bij het oversteken van de Loksumstraat zal op drie plaatsen worden verbeterd:
- Onderaan de straat ter hoogte van de Keizerinlaan zal een centraal voetgangerseiland van meer dan 2 meter breed het zebrapad in tweeën delen.
- In het midden van de straat wordt de breedte van de rijbaan met meer dan 3 meter beperkt, waardoor het veiliger wordt om over te steken.
- Bovenaan de straat, bij de kruising met de Koloniënstraat, komt ook een voetgangerseiland met een comfortabele breedte van 3 meter.
DE MIVB voor intermodaliteiten
Naast de bovengrondse verbeteringen wordt er ook een fietspad van 1,80 m aangelegd langs het voetpad bergopwaarts. Bergafwaarts zal een fietspad van 1,80 m worden aangelegd, breder dan het huidige en goed zichtbaar aangeduid op de grond. Dat zal het fietsverkeer ten goede komen.
Dit project biedt ook een mooie kans om samen te werken met Cambio om zijn plaatselijke standplaats te optimaliseren. In de toekomst zullen alle deelauto’s beschikbaar zijn op en nabij het Sinter-Goedeleplein. Daarenboven zal het totale aantal beschikbare auto’s worden verhoogd van 11 naar 15.
De werf zal van start gaan in de loop van de maand april. Bij de aanvang van de werf en bij elke nieuwe fase zullen gedetailleerde informatie over de werffases, de periodes van de planning, en alle contactgegevens gecommuniceerd worden.
Planning en contacts
Van 08/04/2024 tot 30/08/2024
Contacts :
M.I.V.B.
De Ruyck Mathieu
Werfleider
GSM 0490/14.15.58
mathieu.deruyck@stib.brussels
Viabuild
Vandepaar Gert
Werfleider
GSM 0475/44.80.48
Gert.vandepaar@viabuild.be