Vaststelling van de oorzaken en maatregelen die zijn genomen en gepland
Meerdere omwonenden maken al enkele weken melding van lawaai en trillingen op verschillende plaatsen op het netwerk. Er werden opmetingen uitgevoerd. Er is abnormale slijtage van bepaalde sporen vastgesteld, evenals het "ovaal worden " van bepaalde wielen van nieuwe metrotreinen.
Lijst met links
De oorzaak van de trillingen
In het algemeen worden lawaai en trillingen veroorzaakt door
- Het normale rijden van de wielen over de rails.
Contact van metaal op metaal veroorzaakt onvermijdelijk een bepaald trillingsniveau. Wat er ook wordt gedaan, er zal altijd een zeker trilling zijn.
- Defecten of slijtage aan het spoor
Breuk
Golfslijtage
- Defecten aan het wiel of slijtage
Een "vlakte" op het wiel veroorzaakt door een noodstop
Vervorming van het wiel dat haar cirkelvormigheid verliest of het verschijnen van een bult.
De overdracht van geluid en trillingen naar de gebouwen in de omgeving kan in meer of mindere mate worden beïnvloed door de spoorbedding of de aard van de bodem, maar de basis blijft toch het contact tussen spoor en wiel.
De getroffen maatregelen
Zodra de oorsprong van het probleem duidelijk was vastgesteld, heeft de MIVB op verschillende niveaus ingegrepen:
- Vervanging van bepaalde rails.
- Behandeling van de sporen door ze te slijpen.
- Versnelling van het tempo waarin de wielen van nieuwe metro's worden vervangen.
Aanvullende maatregelen
- De MIVB heeft een instrument ontwikkeld waarmee kan worden vastgesteld welke wielen van welke trein opnieuw moeten worden geslepen. Eind januari zal dit systeem geautomatiseerd zijn.
- Verbetering van de werking van de automatische wielsmeersystemen (vermindert slijtage).
- Blijvende aandacht voor de kwaliteit van de sporen totdat het wielprobleem volledig is opgelost.
- Geleidelijke vervanging van defecte wielen met meer aandacht voor de productiekwaliteit van nieuwe wielen
Een geruststellende observatie:
Er werden metingen verricht om de geluids- en trillingssignatuur te controleren van een metro met vernieuwde wielen die rijdt op een spoor in goede staat. De niveaus zijn identiek aan die van andere metro's in goede staat.
FAQ
Veelgestelde vragen
Zijn de nieuwe metro's of hun gewicht de oorzaak?
Nee, het betreft enkel een kwaliteitsprobleem van bepaalde wielen, die onderhevig zijn aan zware druk vanwege bepaalde bijzonderheden van de Brusselse metro: bochten en hellingen zijn soms aanzienlijk.
Er zijn barsten verschenen in mijn gebouw. Is dit gerelateerd?
Volgens de verrichte metingen worden de drempels die de gebouwen zouden kunnen aantasten niet bereikt. Het probleem kan verband houden met andere factoren (bodem) en zal objectief moeten worden beoordeeld door een onafhankelijke deskundige.
Wanneer zullen de zaken weer terug naar het normale keren?
Dit hangt af van het aantal te verwerken wielen en het aantal treinen dat voor onderhoudswerk tijdelijk buiten dienst kan worden gesteld, maar het zal nog enkele maanden duren, waarbij de situatie geleidelijk zal verbeteren.
Het doel is terug te keren naar een niveau dat vergelijkbaar is met de voorgaande situatie.
Waarom worden de problematische treinstellen niet uit dienst genomen?
Helaas heeft de MIVB geen reservetreinen die dit mogelijk maken. In dat geval zou de frequentie van de metro dalen, terwijl deze in de piekuren al helemaal vol zijn.
Hoe zit het met het vertragen van de snelheid van de metro totdat het probleem is opgelost?
Aangezien het probleem betrekking heeft op de gehele as 1-5, zou een snelheidsverlaging van de MIVB de reistijd verlengen en zouden er extra metro's moeten worden toegevoegd om de frequentie te behouden. Helaas heeft de MIVB hiervoor geen reservetreinen.
Welke zijn de geldende normen en leeft de MIVB ze na?
Er zijn geen wettelijke normen op dit gebied. Er zijn referentiewaarden met comfortdrempels.
Op sommige plaatsen zijn de drempels overschreden, vooral 's avonds. Er is prioriteit gegeven aan de behandeling van de sporen op deze plaatsen en er is lokaal al een verbetering vastgesteld.